Rom og dagsrytme er tilrettelagt for egenmotivert bevegelse og fysisk fostring. Tilrettelegger etter barnets behov for hvile. | Utnytte plass og tid til fysisk lek og bruke kroppen inne og ute. | Delta på vanntilvenning. |
Liv og røre for 2-åringene, med sangleker, hinderløype osv. Minirøris, yoga. | Liv og røre for 3-åringene. | Skileikgruppe. |
De inkluderes i forberedelser til lunsj, og det legges til rette for en hyggelig matstund. | De skal delta i planlegging og laging av mat. | Førstehjelpskurs. |
Småturer i nærmiljøet. | Personlig hygiene, håndvask etter toalettbesøk og før mat. | Gjøres kjent med regelleker; haien kommer, stiv heks og samarbeidsstolen. |
Vi oppmuntrer til å klare selv i hverdagen; klatre opp i vogna, stellebordet og ved påkledning. | Turer. | Delta i matlaging. Bli kjent med sunt kosthold. Selvstendighet i forhold til påkledning og personlig hygiene. |
Barna får hjelp til å sette ord på følelser i hverdagen, og ved å bruke bilder i forbindelse med temaarbeid. | Oppmuntres til å klare selv ved påkledning og ved måltid. | Litt lengre turer, bl.a. stolpejakt. |
Legge til rette for at barna får erfaringer med bevegelser både inne og ute til ulike årstider. | Gjennom samling, samtaler og ulike aktiviteter bli kjent med kroppen, - vi er ulike, - hvordan er jeg? | Oppmuntres til å klare selv ved å være med å vurdere klesvalg og sko ut i fra været. Hjelpe de yngre ved påkledning. |
| Lære å sette grenser for egen kropp, og lære forskjell på gode og vonde hemmeligheter. Bli bevisst ulike følelser. | Lære å sette grenser for egen kropp, og lære forskjell på gode og vonde hemmeligheter. Bli bevisst ulike følelser. |