4 Barnehagens mål og fokusområder
Språk
Vi vil fortsatt ha hovedfokus på språk også dette barnehageåret. Målet er at
alle barn skal få støtte til å bruke språket aktivt i samspill med andre barn og voksne
Rammeplanen sier
«I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.»
Fra temahefte om språk i barnehagen
«En god språkutvikling er viktig for barn både på kort og lang sikt. Evnen til å bruke språket er avgjørende for hvordan barn kan kommunisere med voksne og med andre barn, hvordan de kan sette ord på erfaringer, fortelle om noe viktig, diskutere og reflektere sammen med andre. Språk er avgjørende for læring, sosiale relasjoner og vennskap. På lengre sikt er språkutviklingen avgjørende for å kunne være en deltaker i et moderne demokrati og i et kunnskaps- og utdanningssamfunn. Den grunnleggende utviklingen skjer i barnehagealderen.
Barn lærer gjennom lek og hverdagssituasjoner og i voksenstyrte aktiviteter. For språkutviklingen innebærer dette at alle barn skal oppleve kvalitet i det daglige samspillet med voksne og barn. Alle barn skal oppleve at andre lytter når de har noe på hjertet. Barnehagen skal også tilby kvalitet i planlagte høytlesnings- og samtalestunder.
En god barnehage har positive holdninger til språklig og kulturelt mangfold. Og det norske språksamfunnet rommer mange språkvarianter. Noen har lange tradisjoner her i landet, andre har en kortere historie. I dag er de fleste norske barnehager flerkulturelle, fordi de tar hensyn til at barn har ulike førstespråk og ulik kulturell bakgrunn. Dersom barnehagen fungerer godt, vil barna få et naturlig og positivt forhold til kulturelt mangfold, og dette er en viktig ressurs både for enkeltmennesker og samfunnet som helhet.»
Tema-arbeid
høst 2024
vår 2025
Det er rom for andre temaer på hver avdeling, dette er det vi har felles.
Barns trivsel og barnehagemiljø
alle barn skal føles seg inkludert i et trygt og godt barnehagemiljø
Vi jobber alltid med vennskap og sosial kompetanse for å skape et trygt og godt barnehagemiljø for alle barn. Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Alle barn skal kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet, og være i positivt samspill med barn og voksne
Dette vil vi jobbe ekstra mye med ved oppstart på et nytt barnehageår. Det er nye barn og gruppesammensetninger, og alle må finne sin plass i fellesskapet.
Vi vil bruke mye leker/sangleker der mange barn kan inkluderes. Dette ser vi at barna tar igjen i egen lek, og at regelleker gjør det lettere for alle barn å bli inkludert og skjønne leken.
Blank uke
alle barn skal ha medvirkning og innflytelse over barnehagehverdagen
Vi fortsetter med en blank uke hver måned. Denne uka løser vi opp alle faste planer og vi har aktiviteter avdelingsvis ut fra hva barna er opptatt av akkurat da. Vi setter barns medvirkning i førersetet.
Skoleklubben på mandager vil gå som vanlig, men andre aktiviteter på tvers utgår. Vi har heller ikke møter for personalet disse ukene men er mest mulig sammen med barna.
Fra rammeplanen:
«Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen. Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov. Også de yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår. Barnehagen må observere og følge opp alle barns ulike uttrykk og behov. Barnas synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med deres alder og modenhet. Barna skal ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta.»