Årsplan Skårsetlia naturbarnehage

2 Lillehammer kommunes visjon og verdier

Sektor oppvekst, utdanning og kultur har følgende visjon 

God samordnet innsats gir trygghet, kompetanse og livsmestring. 

Å skape gode barnehager for alle barn en av de viktigste oppgavene for kommunen. Kommunen har et overordnet ansvar for kvaliteten på barnehagetilbudet, og skal gi barn og unge god omsorg og et helhetlig utdanningsløp, fra barnehage til videregående opplæring. Barnehagen er derfor en viktig del av utdanningsløpet, både i kraft av sin egenart og som en sentral arena for tidlig innsats for alle barn. Barnehage- og skolemiljø skal fremme helse, trivsel og læring og forberede barn og unge til aktivt samfunnsliv, til fremtidens arbeidsmarked og til å kunne realisere seg selv på måter som kommer fellesskapet til gode. En god barnehage forutsetter godt samarbeid og god forståelse mellom mange aktører. 

Det er utarbeidet en felles pedagogisk plattform for de kommunale barnehagene. De kan sees på som vårt verdidokument og viser hva de kommunale barnehagene står for. 

Som barnehageeier har Lillehammer kommune fokus på verdiene: Profesjonalitet – Ansvarlighet – Respekt.

Disse verdiene gjenspeiles i våre holdninger og handlinger i det daglige arbeidet med barna og i møte med foreldrene. Verdiene er viktig for vårt menneskesyn, som handler om hva vi tenker om mennesker og hvilken verdi mennesket har. Alle mennesker skal ha samme verdi og samme rettigheter.

Rammeplanen fremhever betydningen av voksnes holdninger, kunnskaper og ferdigheter til å møte, forstå og veilede barn.  Gjennom holdningsskapende arbeid og konkret handling i samarbeid med hjemmene, skal personalet i barnehagen skape et trygt, inkluderende og stimulerende barnehagemiljø som forebygger mobbing og krenkende handlinger. Vennskap og gode relasjoner med andre barn - og voksne- er viktig for alle barn! 

Barnehagene i Lillehammer har utarbeidet en felles Handlingsplan for et godt psykososialt barnehagemiljø. Handlingsplanen skal brukes i det forebyggende arbeidet og trer i kraft når barn utsettes for krenkende handlinger av andre barn eller voksne som jobber i barnehagen. Etter endringer i barnehageloven gjeldende fra 01.01.21 har alle barnehager plikt til å sikre at barna har et trygt og godt barnehagemiljø.

Miljøfyrtårn

Alle kommunale barnehager er Miljøfyrtårnsertifiserte. Dette betyr at barn og voksne arbeider med å være miljøbevisste. Vi vil gi barna kunnskaper, gode holdninger og praktiske erfaringer med miljøarbeid og en bærekraftig utvikling.

Trafikksikker barnehage

Lillehammer kommunes barnehager er godkjent som trafikksikre barnehager. Dette betyr at trafikk og sikkerhet er i fokus i hverdagen. Målet med arbeidet er å gi barna erfaringer og gode holdninger slik at de er best mulig rustet til å ferdes alene i trafikken når de blir eldre. Trafikk er et tema som passer godt inn i hverdagen. Barna opplever trafikk når de skal til og fra barnehagen, når de skal på tur og når de erfarer trafikk gjennom lek og observasjon av hva de voksne gjør. 

Barn med særlige behov

Lillehammer kommune startet i august 2019 med egne tverrfaglige team i alle barnehagene. Teamene har jevnlige møter i barnehagene gjennom året. Hensikten er å gi barnehagene bistand og støtte i arbeidet med å fange opp barn som kan ha behov for ekstra oppfølging, slik at tiltak kan settes inn så raskt som mulig. Dette skjer i tett samarbeid med foresatt

Et bilde som inneholder himmel, utendørs, sky, klærAutomatisk generert beskrivelse

Overgangen barnehage – skole

Lillehammer kommune ønsker også å skape en god overgang og best mulig sammenheng mellom barnehage og skole for alle barn. Trygge barn lærer mest, og det er derfor viktig at barnehage og skole kjenner til hverandres innhold og arbeidsmåter, og at barna møter noe av innholdet de kjenner fra barnehagen når de begynner på skolen.  Derfor må et godt samarbeid være etablert i god tid før barna skal begynne på skolen.

Barnehagens samfunnsmandat: å tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Den skal både være en pedagogisk virksomhet og et velferdstilbud for småbarnsforeldre. Barnehagen skal støtte og ta hensyn til det enkelte barn, samtidig som hensynet til fellesskapet ivaretas.