Langtidsopphold

Langtidsopphold ved Lillehammer helsehus er for deg som trenger oppfølging og tilsyn hele døgnet over en lengre periode. Du får behandling og botilbud så lenge behovet er til stede.

Hvem kan søke?

Langtidsplass på Lillehammer helsehus er for deg som

  • har behov for heldøgns omsorg, sykepleie og legetilsyn
  • ikke kan bo i eget hjem lengre, fordi du har et omfattende behov for pleie, tilsyn og hjelp

Du må oppfylle kriteriene for å kunne få langtidsplass.

Pleie- og omsorgsbehovet ditt kan endre seg mens du er på helsehuset. Dersom det skjer, kan det bety at du blir skrevet ut til hjemmet, flyttet til en annen avdeling, eller til en annen helseinstitusjon. Vi gjør også oppmerksom på at det kan bli nødvendig med interne flyttinger på helsehuset, selv om pleie- og omsorgsbehovet ditt ikke har endret seg.

Pris

Prisen blir bestemt ut fra den skattbare inntekten din.

Hovedregelen er at du betaler: 

  • 75 prosent av inntekten din inntil Folketrygdens grunnbeløp, hvor et fribeløp blir trukket fra.
  • 85 prosent av inntekten din utover Folketrygdens grunnbeløp.

Du kan lese mer om pris for langtidsopphold hos lovdata.

Slik søker du

Søknadsprosessen ser slik ut: 

  1. Kontakt oss på telefon for en innledende samtale. Du kan enten ringe til tildelingsenheten på telefon 61 10 78 48.
  2. Etter samtalen sender vi søknadsskjemaet til deg. Du kan også hente søknadsskjemaet på servicetorget ved rådhuset.
  3. Du fyller ut skjemaet og signerer. Du kan få hjelp av en pårørende til å fylle ut, men hovedregelen er at du må signere selv.

Når får du svar?

Normalt sett får du svar på søknaden din innen fire uker.

Klage

Du kan klage på vedtaket. Fristen for å sende inn klage er fire uker etter at du fikk vedtaket.

Du sender klage til tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Slik er det å bo på helsehuset

Lillehammer helsehus er et av Norges største helsehus. Helsehuset er mer enn bare et sykehjem, og vi har et bredt tilbud til beboerne våre.

Dette får du som beboer:

  • Nødvendig hjelp til personlig hygiene
  • Måltider
  • Medisiner og medisinsk forbruksmateriell
  • Legetilsyn
  • Tannhelsetjeneste
  • Fotterapi etter henvisning fra lege
  • Ergo- og fysioterapi
  • Sosiale aktiviteter
  • Frisørsalong

Ønsker du å kontakte frisør eller fotterapeut? 

Frisør Vivi, tlf.: 91 13 19 97
Fotterapeut Anne Stine Borgen, tlf.: 97 77 18 75

Her finner du oss