Opprydding i gamle private avløpsanlegg
Lillehammer kommune har registrert rundt 1 500 private avløpsanlegg , og de fleste er over 30 år gamle. Som en del av oppryddingen i avløpsforhold går vi gjennom arkivene for å finne etableringsdato for hvert anlegg. På bakgrunn av dette gjennomfører vi kartlegging og tilsyn, gir varsel om opprydding i tilsynsrapporten, og sender deretter pålegg om tilbaketrekking av utslippstillatelse.
Dokumentasjonskrav
Det er den som søker om utslippstillatelse som skal gi nødvendige opplysninger for å vurdere om tillatelse kan gis og hvilke vilkår som skal settes, jf. forurensningsloven § 12. Detaljerte krav til mindre renseløsninger finner du i forurensningsforskriften § 12-4.
Selv om ditt avløpsanlegg kan fungere etter dagens rensekrav, må dette dokumenteres dersom:
- Anlegget er eldre enn 30 år, eller
- Kommunen ikke finner utslippstillatelsen i arkivene
Kommunen har myndighet til å be om opplysninger om avløpsløsningen på eiendommen, og du som eier plikter å dokumentere at anlegget ikke forurenser.
Mulighet for gjenbruk
I noen tilfeller kan deler av eksisterende anlegg brukes videre. Da må et godkjent foretak søke om ny utslippstillatelse og beskrive hvilke tiltak som kreves for å oppfylle dagens krav.
Hvorfor opprydding er nødvendig
Mange avløpsanlegg ble etablert på 1960- og 70-tallet. Kravene i regelverket er i dag langt strengere, og infiltrasjonsgrøfter har begrenset levetid før de blir «mettet» og slutter å rense avløpsvannet. Selv om anlegget ser ut til å fungere, gjør det ofte ikke det.