Årsplan for Holmejordet barnehage

4 Barnehagens mål og fokusområder

Mål

«Alle barn skal oppleve et trygt, godt og inkluderende barnehagemiljø. Miljøet skal preges av mestring og motivasjon» (Strategiplan for utdanningsløpet i Lillehammer)

For at alle barn skal oppleve et trygt og inkluderende barnehagemiljø, er deltagelse i lek og samhandling med andre sentralt. Ved å føle seg inkludert i fellesskapet som et individ og som medlem av en større gruppe, kan barnet selv lære å inkludere andre.

Gjennom leken kan barn oppleve fellesskap og vennskap. I barnehagen er det vi voksne som har ansvar for å legge til rette og lage lekemiljøer der vennskap kan spire og gro. Det er viktig å være åpen og lyttende, slik at det oppleves meningsfylt for barna.

Det å delta i et språklig fellesskap med andre barn og voksne, er av stor betydning for barns språkutvikling. I barnehagen har vi barn fra flere nasjonaliteter og vi vil bruke mangfold som en ressurs i det pedagogiske arbeidet. På den måten vil vi støtte og følge opp alle barn utfra deres egne kulturelle og individuelle forutsetninger. Vi vil legge til rette for kulturmøter der vi kan lære av hverandre og undre oss over likheter og forskjeller og samtidig understreke at vi alle er like mye verdt i fellesskapet. Arbeidet mot et rikt og inkluderende språkmiljø er vesentlig for en mangfoldig barnehage.

For å nå dette målet har vi i år valgt å ha fokus på «Kommunikasjon, språk og tekst» som er et av fagområdene fra Rammeplanen.

  • “Personalet skal synliggjøre språklig og kulturelt mangfold, støtte barnas ulike kulturelle uttrykk og identiteter og fremme mangfold i kommunikasjon, språk og andre uttrykksformer.”
  • «Gjennom fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer.»
    (Rammeplan for barnehagen)

 

Hverdagen planlegges med et inkluderende perspektiv

Hvorfor

  • For det enkelte barn er deltagelse og lek grunnleggende for en positiv selvoppfatning.
  • En god atmosfære fremmer barns trivsel og læring.
  • Fordi det er kvaliteten ved relasjonene, den daglige kontakten, og stimuleringen her og nå som påvirker barna direkte.
  • Alle barn skal oppleve anerkjennelse og tilhørighet.

Hvordan

  • Vi har en positiv atmosfære som preges av varme og vennlighet.
  • Vi ser at barna er medskapere i barnehagens atmosfære.
  • Vi planlegger aktiviteter i mindre grupper for å sikre at alle har mulighet til å delta og føle mestring.
  • Vi er oppmerksomme voksne som ser barnas behov og støtter barnas initiativ.
  • Vi har en inkluderende kommunikasjonsform mellom ansatte og barna (skaper en god pedagogisk relasjon).
  • Vi ser betydningen av latter og glede.
  • Vi har aksept for forskjellighet.
  • Vi vurderer aktiviteter i etterkant utfra satte mål, og i et inkluderingsperspektiv.
    (Har alle hatt mulighet ti å delta? Hvilken rolle hadde de?).

Kommunikasjon, språk og tekst

Hvorfor

  • Det er viktig å få uttrykt sine følelser, tanker, meninger og erfaringer på ulike måter.
  • Et flerspråklig barnehagemiljø gir barna en forståelse av at det er mange måter å uttrykke seg på - både på ulike språk og med ulike dialekter.
  • Å bli lest for stimulerer språkutviklingen og gir større ordforråd.
  • Høytlesing stimulerer fantasien og evnen til å skape indre bilder, og trener konsentrasjonsevnen.
  • Et rikt og inkluderende språkmiljø er grunnleggende i en anerkjennende og mangfoldig barnehage.
  • Søkelys på språkmiljøet bidrar til et godt utgangspunkt for lese- og skriveferdighetene senere.
  • Arbeidet med språk gir barna mulighet for deltagelse i lek, og fellesskapet ellers.

Hvordan

  • Vi synliggjør språklig og kulturelt mangfold.
  • Vi oppmuntrer barna til å fabulere og leke med språk, lyd, rim og rytme.
  • Vi setter ord på begreper og situasjoner, og «bader» barna i språk.
  • Vi støtter at flerspråklige barn bruker sitt morsmål, samtidig som vi fremmer deres norskkompetanse.
  •  Vi gjennomfører høytlesing som gir rom for samtaler, til å ta pauser underveis, se på bilder, snakke om det vi leser og lese om igjen, og oppleve «bokglede».
  •  Vi oppmuntrer og ivaretar barnas nysgjerrighet og interesse for å kommunisere på ulike måter.
  •  Vi er bevisste voksne som er rollemodeller i kommunikasjon, og til å lage en god atmosfære.
  •  Personalet gjennomfører kompetansepakke fra Udir: «Flerspråklig barnehagemiljø».