3 Presentasjon av barnehagen
Barnehagens samfunnsmandat er å tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste.
Den skal både være en pedagogisk virksomhet og et velferdstilbud for småbarnsforeldre. Barnehagen skal støtte og ta hensyn til det enkelte barn, samtidig som hensynet til fellesskapet ivaretas.
Barnehagen vår
Holmejordet barnehage er en fire-avdelings kommunal barnehage som ligger sentralt i nordre bydel.
Barnehagen har romslige og hyggelige lokaler med mulighet for ulike aktiviteter. Vi har blant annet en stor sal som brukes jevnlig til fysisk aktivitet og felles arrangementer.
Uteområdet er stort med varierte utfordringer sommer og vinter. Der har vi en gapahuk med bålplass vi benytter i ulike aktiviteter.
Vi har et stabilt personale med bred erfaring, og er trygge omsorgspersoner som vil sørge for at alle får gode samspillserfaringer.
Vårt grunnsyn er at barndommen har en egenverdi. Vi møter barn som individer med følelser, tanker og meninger. Barns utvikling skjer i samspill med andre, og de bidrar til sin egen utvikling i dette samspillet. I samhandling med andre legges grunnlaget for læring og sosial kompetanse. Innholdet i barnehagen må derfor inspirere til fantasi, skaperglede og livsutfoldelse for å sikre at alle får gode erfaringer og opplevelse av å mestre samspillet med andre.
Åpningstider
- Åpningstiden i barnehagen er fra kl. 07.00 - kl. 16.30.
- Vi stenger to uker i juli og har stengt julaften og nyttårsaften. Vi samarbeider med Skårsetlia naturbarnehage i ferier.
- Planleggingsdager barnehageåret 2024-2025 er 15. - 16. august, 29. november, 31. januar og 2. mai.
Informasjon og planer ligger på foreldreappen «VISMA Min barnehage».
Vi setter spor

Lillehammer kommunes visjon «God samordnet innsats gir trygghet, kompetanse og livsmestring» bruker vi som utgangspunkt for vårt verdigrunnlag med overskriften “vi setter spor”.
- fordi vi anerkjenner barnas tanker, følelser og opplevelser
- fordi vi vil at barn skal bruke sine ressurser
- fordi vi vil gi barna muligheten til glede og undring
- fordi vi vil gjøre det som kan virke vanskelig til spennende utfordringer
- fordi vi tror omsorg for andre kan læres
- fordi vi tror at fantasien er like seriøs som logikken
- fordi vi tror at leken er en kontinuerlig øvelse i samarbeid og kommunikasjon
- fordi vi tror på dialog og samarbeid med de foresatte