Årsplan for Holmejordet barnehage

7 Progresjonsplan - fagområdene

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø.

Antall år barnet går i barnehage før skolestart kan variere. Likevel skal aktivitetene tilpasses og forbeholdes de enkelte aldersgrupper. Alle barn skal ikke nødvendigvis være med på alt.

Det er utarbeidet en egen plan for arbeidet med overgang og sammenheng barnehage-skole  

Hvordan jobber barnehagen med de 7 fagområdene?   

Kommunikasjon, språk og tekst

  • Uttrykke følelser, tanker, meninger og erfaringer.
  • Bruke språk til å skape relasjoner, delta i lek og i konfliktløsning.
  • Videreutvikle begrepsforståelse og bruke variert ordforråd.
  • Leke, improvisere og eksperimentere med rim, rytme, lyder og ord.
  • Mangfold av eventyr, fortelling, sagn og uttrykksformer.
  • Gjøre seg erfaringer med ulike skriftspråksuttrykk, som lekeskrift, tegning og bokstaver, gjennom lese- og skriveaktiviteter.
Holmjordet - fagområder 1
1-2 år 3 - 4 år 5 - 6 år
Bevisstgjorte og lydhøre voksne som bruker språket aktivt, og gir språklig støtte i forbindelse med tema og gjennom hverdagen, som ved måltid og påkledning. Vi synger/leser rim og regler og oppmuntrer til gjenfortelling. Barna blir lest for i gruppe og en til en. Bøker med tekst og bilde. De skal oppleve at muntlig språk kan bli til tekst.
Være oppmerksom på det nonverbale språket. Barna får hjelp til å løse konflikter gjennom samtaler. De skal øve på å kjenne igjen lyder, og den første lyden i sitt eget navn.
bruk av konkreter i samling som støtte i språkutvikling Lekeskriving. Barna skal øve på å skrive sitt eget navn.
Lese bildebøker og pekebøker og fortelle fra bøker om vennskap og andre tema. Lage bøker sammen på Ipad. Skolestarterklubb der vi leker med tall, begreper og bokstaver. Høytlesning. Filosofiske barnesamtaler.
bruke sang, rim og rytmer. Bruke språket til å løse konflikter. Gjøres kjent med eventyrene gjeitekillingen som kunne telle til ti, bukkene bruse begynner på skolen og lille Lykke skriver.
Bli kjent med bokstaver som symboler. Språklek; mitt skip er lastet med. Spill; stigespillet.
Tøyser/leker med språket. Lage bøker sammen på Ipad.
Bruke språket til å uttrykke følelser, ønsker og å fortelle om erfaringer.
Bruke språket til å løse konflikter.

Antall, rom og form

  • Forståelse for grunnleggende matematiske sammenhenger og begreper.
  • Leke og eksperimentere med tall, mengde, telling, og få erfaring med ulike måter å uttrykke det på.
  • Erfare størrelser. 
  • Bruke kroppen og sansene for å utvikle romforståelse.
  • Undersøke og gjenkjenne former, sortere dem på ulike måter.
  • Løse matematiske problemer. 
  • Oppleve matematikkglede.
Holmjordet - fagområdene del 2
1 - 2 år 3 - 4 år 5 - 6 år
Få erfaring med å telle. F.eks. ved å telle barna i samlingsstund og ved hjertekalender til jul. Barna får møte tall i spill og vi teller i hverdagssituasjoner. Leker og spill hvor vi teller og bruker terning. Barna øver på å tegne og gjenkjenne ulke former. Leker og spill hvor vi teller og bruker terning, følger regler.
Vi ser på antall i våre familier. Vi ser på/registrerer og leker med ulike former rundt oss. Vi øver på symbol og mengde for 1-10. Tallforståelse, vekt, lengde osv. Bevisstgjøre mengde, måle høyde på barna høst og vår.
Sortere leke i forskjellige kasser. Bevisstgjøre mengde (mange-få) Barna er med å dekke bordet. Hvor mange dekker vi til?
Kjennskap til ulike former, som i puslespill. Barna er med å dekker bordet. Hvor mange må vi dekke til?

Natur, miljø og teknologi  
 

  • Oppleve og utforske naturen og naturens mangfold.
  • Få gode opplevelser med friluftsliv året rundt.
  • Oppleve, utforske og eksperimentere med naturfenomener og fysiske lover.
  • Få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling, og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan de kan ta vare på naturen.
  • Få kunnskap om dyr og dyreliv.
  • Lage konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi.
  • Få kjennskap til mennesket livssyklus.
Holmjordet - fagområdene 3
1 -2 år 3 - 4 år 5 -6 år
Barna oppdager nye årstider sammen med de voksne, undre oss - plaske i vannet, smake på snø. Følge med på søppelbil med kran og blinklys. Følger med på skifte av årstider og på trærnes forandring gjennom året. Følger med på skifte av årstider og på trærnes forandring gjennom året.
Turer i nærmiljøet. Vi sorterer søppel og vi leverer glass og metall til resirkulering. Vi sorterer søppel og vi leverer glass og metall til resirkulering.
Ha et miljø som appellerer til barns nysgjerrighet, ha tilgjengelig materiale for funksjonslek, trykke på knapper, se handlig-virkning, utforske på egenhånd. Turer en gang i uka hvor naturen er lekeplass og vi bruker mulighetene til utforskning. Turer en gang i uka hvor naturen er lekeplass og vi bruker mulighetene til utforskning.
Bli kjent ved å se bilder og kjenne igjen hverandre. Brannvern og brannøvelser. Brannvern og brannøvelser.
Bruke Ipad i temaarbeid. Vi har utemorgen 1. fredag hver måned hvor barna spiser frokost ved bålet. Vi har utemorgen 1. fredag hver måned hvor barna spiser frokost ved bålet.
Bruke Ipad kreativt, lage bøker, spille inn lyd osv. Bruke Ipad kreativt, lage bøker, spille inn lyd osv. Barn tar bilder selv.
Barna bruker Pc og Ipad til å tegne, lekeskrive, legge inn bilder og lete etter akt. stoff.

Kunst, kultur og kreativitet

  • Ha tilgang til ting, rom og materialer som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer.
  • Ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede.
  • Bearbeide inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk gjennom skapende virksomhet ute og inne.
  • Møte et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykksformer og deltar i kunst- og kulturopplevelser sammen med andre.
  • Bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk.
  • Oppleve glede og stolthet over egen kulturell tilhørighet.
Holmjordet - fagområder kunst, kultur og kreativiet
1 -2 år 3 - 4 år 5 - 6 år
Sanseopplevelser med ulike materialer. Barna blir kjent med ulike formingsmaterialer som kan inspirere til kreativitet og skaperglede. Vi lærer å blande farger og finner nye metoder. Formingsprosjekter over tid. Det legges til rette for veving, snekring og spikking. Oppmuntre til samarbeid om collagebilde i ulike teknikker.
Prosesorientert (ikke produktet, men prosessen. Det legges til rette for veving, snekring, spikking og klipping. Bruke rytmeinstrumenter. Stå fram og opptre.
Fra fingermaling til pensel, bli kjent med maling og tegning. Vi lytter til musikk med ulikt tempo og rytme. Besøke kunstmuseet.
Lage håndavtrykk/fotavtrykk. Lage fellesbilde der vi bruker ulike teknikker. Danse og synge. Delta på litteraturfestivalen og Dølajazz.
Vi bruker sanger og regler. Delta på litteraturfestivalen og BokÅrm. Dramatisere og ha forestilling for de andre.
Vi lytter til musikk. Dramatisere f.eks sanger og historier.
Dramatisere med utgangspunkt i temaet.

Nærmiljø og samfunn 

  • Medvirke i egen hverdag. 
  • Erfare at alle får like muligheter til deltakelse. 
  • Bli kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lære å orientere seg og ferdes trygt.
  • Lærer seg å ferdes trygt og orientere seg.
  • Bli kjent med lokalhistorie, lokale tradisjoner. 
  • Bli kjent med ulike tradisjoner, levesett og familieformer.
  • Bli kjent med samisk kultur.
  • Kjennskap til nasjonale minoriteter.
Holmjordet - fagområder 4
H 3 - 4 år 5 - 6 år
Vi utvider nærmljøområdene fra sandkassa til hele barnehagen og utenfor gjerdet. Bli kjent i nærmiljøet rundt barnehagen. Utvide radiusen og bli kjent med skolekretsen og skoleområdet.
Ha lekemiljø som inspirerer til og gir muligheter for egne valg av aktiviteter. Lære at alle er likeverdige, og at alle har rett til å bli hørt. Generasjonssang, hvor vi synger på Gartnerhagen bokollektiv.
Lage bøker/hus til hvert enkelt barn for å bli kjent med barna og deres familier. Delta i beslutninger som angår hverdagen deres, og ha innflytelse og medvirkning i lek og aktivitet. Lære om byen vi bor i.
Alle har rett til å bli sett og hørt, og vi skal respektere andres meninger. Ha innflytelse og være deltakende i egen hverdag.
Hva er demokrati? Valg.
Gutter og jenter er likestilte, og kan gjøre de samme aktivitetene. Se at våre forskjeller kan være en styrke for fellesskapet.
Trafikkopplæring i forkant av, og underveis på turer.

Etikk, religion og filosofi

  • Kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon.
  • Bli kjent med religioner og livssyn som er representert i barnehagen.
  • Kjennskap til, forståelse, reflektere over grunnleggende normer og verdier. 
  • Interesse og respekt for hverandre.
  • Forstå verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.
Holmjordet - fagområder 5
1 -2 år 3 - 4 år 5 - 6 år
Markerer høytider. Barna får kjennskap til ulike tradisjoner og høytider knyttet til ulike religioner og livssyn. Samtale om den gylne regel, gjør mot andre slik du vil andre skal gjøre mot deg.
Barna skal ha en trygg overgang fra hjem til barnehage. Skjermer 1-åringens gryende vennskap. Oppmuntre til å stille spørsmål, undre seg. Undre oss over likheter og forskjeller hos hverandre, ulike familier.
Vi blir kjent med hverandre og ser på hverandres likheter og ulikheter. Kirkebesøk før jul. Kirkebesøk før jul.
Følger utviklingen fra meg til oss. Filosofiske samtaler og jeg-min familie-verden.
Forskjellige måter å leve på.

Kropp, bevegelse, mat og helse

  • Trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt.
  • Kjennskap til kroppen og egne behov.
  • Gode vaner for hygiene og variert kosthold, hvile og aktivitet.
  • Motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og fysiske egenskaper.
  • Trygg på egen kropp, positiv oppfatning av seg selv, kjent med egne følelser. 
  • Setter grenser for egen kropp, respektere andres grenser.
  • Variert kroppslig lek.
  • Måltider og matlaging som gir glede, deltagelse, samtaler og fellesskapsfølelse.
  • Innsikt i matens opprinnelse.
Holmjordet - fagområder 6
1 2 år 3 - 4 år 5 - 6 år
Rom og dagsrytme er tilrettelagt for egenmotivert bevegelse og fysisk fostring. Tilrettelegger etter barnets behov for hvile. Utnytte plass og tid til fysisk lek og bruke kroppen inne og ute. Delta på vanntilvenning.
Liv og røre for 2-åringene, med sangleker, hinderløype osv. Minirøris, yoga. Liv og røre for 3-åringene. Skileikgruppe.
De inkluderes i forberedelser til lunsj, og det legges til rette for en hyggelig matstund. De skal delta i planlegging og laging av mat. Førstehjelpskurs.
Småturer i nærmiljøet. Personlig hygiene, håndvask etter toalettbesøk og før mat. Gjøres kjent med regelleker; haien kommer, stiv heks og samarbeidsstolen.
Vi oppmuntrer til å klare selv i hverdagen; klatre opp i vogna, stellebordet og ved påkledning. Turer. Delta i matlaging. Bli kjent med sunt kosthold. Selvstendighet i forhold til påkledning og personlig hygiene.
Barna får hjelp til å sette ord på følelser i hverdagen, og ved å bruke bilder i forbindelse med temaarbeid. Oppmuntres til å klare selv ved påkledning og ved måltid. Litt lengre turer, bl.a. stolpejakt.
Legge til rette for at barna får erfaringer med bevegelser både inne og ute til ulike årstider. Gjennom samling, samtaler og ulike aktiviteter bli kjent med kroppen, - vi er ulike, - hvordan er jeg? Oppmuntres til å klare selv ved å være med å vurdere klesvalg og sko ut i fra været. Hjelpe de yngre ved påkledning.
Lære å sette grenser for egen kropp, og lære forskjell på gode og vonde hemmeligheter. Bli bevisst ulike følelser. Lære å sette grenser for egen kropp, og lære forskjell på gode og vonde hemmeligheter. Bli bevisst ulike følelser.