Årsplan for Jørstadmoen barnehage

4 Barnehagens mål og fokusområder

Det er overordna mål for kommunale barnehager og grunnskoler i Lillehammer kommune.

Mål for barnehagene er:

Alle barn skal oppleve omsorg, lek, læring og danning gjennom ansatte som støtter barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær.

For oss betyr dette

Omsorg

Lek

Læring

Danning

Personale som er til-stede både fysisk og mentalt, og ser hvert enkeltbarns behov.

Ansatte som bekrefter barnas følelser, viser empati, skape trygghet og gode relasjoner.

Anerkjenne barna, lytte og veilede barna.

Møte alle med interesse og varme.

Skape gode, varierte og inspirerende lekemiljø.

Voksne som observerer, tar initiativ, inkluderer, skjermer god led, deltar og veileder leken videre.

Voksne som er kreative og tørr å by på seg selv. Anerkjenne leken som egenverdi.

Ansatte som er kreative og har humor.

Gi barna ulike erfaringer og opplevelser ved å undre seg sammen med de, og fange barnas interesser.

Legge til rette for et godt læringsmiljø, ved å motivere, gi støtte og mestring og la barna få prøve selv.

Sette ord på det vi sier og gjør.

Ansatte som er gode

rollemodeller ved å

støtte og anerkjenne hvert enkelt barns behov.

Skape gode verdier og fellesskap, og gi de mulighet til med-bestemmelse.

Gi barna oppgaver de mestrer og noe å strekke seg etter.

Ansatte som er en god samtalepartner og veileder, og ta det barna sier på alvor.

 

Felles mål - alle barn og elever skal oppleve et trygt, godt og inkluderende barnehage- og skolemiljø. Miljøet skal preges av mestring og motivasjon.

Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen.  I barnehagen skal barna få leke og utfolde skaperglede, undring og utforskertrang.

Et trygt, godt og inkluderende miljø er en forutsetning for barns trivsel, utvikling og læring.

Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. Barna skal få oppleve det å være betydningsfulle i fellesskapet og ovenfor hverandre. Barns selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov.

Alle barn i vår barnehage skal ha noen å leke med og oppleve vennskap i lek og aktiviteter. De skal oppleve glede i barnehagen ved å ha noen å leke med og få venner. De skal gjennom sin hverdag i barnehagen oppleve at de er verdt noe for andre og bygge grunnlag for et godt selvbilde, god psykisk helse og mestring. Vi skal bestrebe oss etter å gi alle et godt grunnlag for videre livsmestring ved å veilede, støtte, anerkjenne og respektere hvert enkelt barn utfra deres behov, interesser og mestring.

De grunnleggende menneskerettighetene blir brutt dersom et barn mobbes, krenkes, diskrimineres eller trakasseres i barnehagen. Hvis så skjer så er det utarbeidet en handlingsplan for et godt psykososialt barnehagemiljø som da skal brukes. Foreldre til barn som mobber og mobbes vil bli kontaktet, og tiltak vil bli opprettet med evalueringer ved behov til saken er løst. Referater skal skrives. 
Noe av det viktigste barnehagen gjør er å jobbe forebyggende ved at personalet er til stede, gode voksenroller som er tydelige og trygge, ser og hører og er inkluderende.

Felles mål - barnehagene og skolene skal utvikles som kollektivt, orienterte, lærende organisasjoner.

Det er mye nyere forskning som viser til hvor viktig det er for barna i barnehagen at personalet jobber kollektivt. Det vil si at vi har felles fokus og retningslinjer, og jobber mot felles mål. Vi evaluerer og reflekterer over vår praksis og utvikler denne til det beste for barna som er rundt oss i det daglige. Det krever at vi samarbeider godt, har en god tilbakemeldingskultur og delingskultur, og har bevissthet rundt de styrende dokumentene våre. Dette hever også kvaliteten på arbeidet vi utfører, ved at vi er i utvikling.

Aktiviteter planlegges etter barnas ståsted og interesser. Vi skal se barnas individuelle behov, og jobbe for at alle barn hos oss skal ha en genial hverdag!

Kvalitet vises i våre planer, prosjektene vi jobber med, og målene vi setter oss. 
Og ikke minst vises det hos de ansatte med sin kompetanse, erfaring og væremåte.
Kvalitet utøves og oppleves i daglige møter i samspill og samarbeid mellom de ansatte, barn og foreldre.

Vi setter målene våre ut ifra rammeplan for barnehager, og de syv fagområdene vi aktivt jobber med. Progresjonsplan er under hvert fagområde fra s. 18.

Hver avdeling har sine områder og mål de jobber med. 
På medarbeidersamtaler utarbeides mål for hver enkelt ansatt, sett opp mot satsningsmål avdelingen og barnehagen har satt. 

Alle mål vi setter oss skal ha barnet og barnets beste i fokus!

 Voksenrollen

Vi er en barnehage hvor alle kjenner alle og hvor vi samarbeider mye på tvers av avdelingene.

Hos oss skal barna bli møtt med omsorgsfulle, stabile, rettferdige og faglig kompetente ansatte. Vi legger vekt på å ha trygge voksne som gir og viser barnet respekt for det mennesket han/hun er. Personalet skal være tilstede, både fysisk og psykisk. Vi skal se hvert enkelt barn og gi de annerkjennelse utfra hvem de er. Alle barn er ulike og har ulike behov.

Hos oss i Jørstadmoen barnehage, har vi barnets initiativ og undring i fokus. 
Har vi satt oss som mål å gå på tur til gapahuken er det det som skjer underveis som er like viktig. «Veien blir til mens vi går». Barn er små lærende mennesker som vi tar på alvor. Vi undrer oss sammen, oppdager noe nytt, og gir støtte underveis for å få barnet frem mot egne løsninger.

Personalet skal være veiledere i barnas hverdag. Vi legger stor vekt på å være gode rollemodeller og gode medmennesker for barna. Vi tar oss tid til å lytte til barnet og ha gode samtaler. Samtaler for å forstå hvordan vi påvirker hverandre og hvor godt gode handlinger føles. Et eksempel hos oss kan være matsituasjonen. Der øver vi på å sende til hverandre, spørre og selv be om hjelp, samtidig som vi øver på å ha en høflig tone som «kan jeg få?» og «takk».

Vi bruker «La mæ få klar det sjøl» som en arbeidsmetode der det legges spesiell vekt på det kompetente barnet og hva det kan mestre. Barnet kan mye selv bare vi gir det litt hjelp og tid.

Barns trivsel og medvirkning

Barna skal få gi uttrykk for sin mening; det skal bli sett og hørt, få tid og rom til innspill, og oppleve en meningsfull hverdag. De skal utvikle seg til selvstendige, tenkende og ansvarlige mennesker. Personalet skal vise respekt for barnas tanker, meninger og følelser, og barna skal få oppleve og erfare et fellesskap hvor vi tar hensyn til hverandre.
Hos oss skal barna få mulighet til aktiv deltagelse i planlegging og vurdering av hverdagsaktiviteter, lek og rutiner. Barna skal oppleve sensitive ansatte som ser barns ulike behov, og som skal legge til rette for og veilede barna i å kunne ta egne valg. Vi skal være betydningsfulle voksne som undrer oss sammen med barna, og lar barna medvirke ut ifra erfaringsgrunnlag og alder.  Dette gjøres i samlingsstund, gjennom barnesamtaler, i daglige observasjoner, og samspillsituasjoner mellom barn og ansatte.

Livsmestring og psykisk helse

Barnehagen skal ha en helsefremmende og forbyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelse og mobbing.
Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer, finne løsninger og bli kjent med egne og andres følelser.

Foreldresamarbeid og SU

Vi ønsker et godt, trygt og tett samarbeid med dere foreldre. Dette er en av de viktigste forutsetninger for at barnet skal ha det best mulig hos oss, derfor er tilbakemeldinger nødvendig. Foreldresamarbeidet skal sikre barn gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse med barnas hjem, og ha en felles forståelse for barnets behov og utvikling.

I tillegg til hverdagsmøtene – ved levering og henting – har vi foreldresamtaler, foreldremøter, foreldrekaffer, Lucia, sommerfest og SU-møter.  Foreldre skal oppleve at de blir inkludert, sett, hørt og oppleve medvirkning til det beste for sitt barn.
Samarbeidsutvalget (SU) er et samarbeidsorgan mellom foreldre og barnehagen og skal være til beste for begge parter. Her sitter valgte representanter fra foreldre og ansatte. SU-representanter blir valgt på og av foreldre på foreldremøte.

Forventningsavklaringer

Den enkelte barnehage skal ha en avklaring med foreldrene slik at de har mulighet til å komme med innspill til hva de forventer av barnehagen. Når nye barn starter opp i barnehagen hos oss får alle et skjema hvor de skal skrive ned forventninger til oss. På høstens foreldresamtale vil dette være et av temaer vi tar opp.

Foreldrenes forventninger til barnehagen

  • Barnehagen skal være et trygt og godt sted for barna, og at de har det bra.
  • De ansatte gir beskjed når noe spesielt har skjedd.
  • Et stabilt personale.
  • Barnehagen er en arena hvor barna blir sosialisert, de lærer sosiale «regler», og har noen å leke med.
  • Barna lærer / får kjennskap til det som kan forventes i forhold til deres alder.
  • God informasjon om barnehagedagen.
  • Bidra til et godt samarbeid mellom foreldre og barnehagen.
  • Omsorg, og at barnet blir sett og hørt.

Barnehagens forventninger til foreldre

  • Gjensidig og åpen informasjon.
  • At du gir barnehagen nødvendig informasjon om barnet, også om hjemmesituasjonen.
  • Foreldre som gode rollemodeller i forhold til hvordan vi snakker om andre, viser respekt og inkluderer alle.
  • At du bidrar til et godt samarbeid mellom foreldre og barnehagen.
  • At du holder deg oppdatert på informasjon og planer som barnehagen legger ut.
  • At klær og utstyr som barna trenger er på plass i barnehagen.

 Brukerundersøkelsen

Annet hvert år har vi brukerundersøkelse. Den foregår digitalt og er anonym. Resultatet gir oss en pekepinn på hva vi er gode på men også hva vi må jobbe videre med for å heve kvaliteten på tjenesten vi yter. Svaret fra brukerundersøkelsen og hva vi ønsker å ha fokus på fremover tas opp på su-møte og foreldremøte.

barn høster frukt Jørstadmoen barnehage

Barnehagens digitale praksis  

Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Barnehagen har flere digitale verktøy som pc’er, smartboard, ipad etc som vi bruker sammen med barna.

Bilder
Vi tar mange bilder i løpet av et år. I løpet av uka vil det bli lagt ut flere bilder på VISMA under dagbok eller beskjeder. Noen ganger skriver vi ut bilder og henger opp på avdelinga. Dette er for å dokumentere vår hverdag for barn og ansatte/besøkende. Vi har egen facebook-side hvor vi legger ut bilder av turer eller aktiviteter vi har vært på. Barna blir anonymisert, og ansikt skal ikke vises.

Dokumentasjon

Dokumentasjon er viktig for å vise hva som skjer i barnehagen. Hos oss er dette årsplanen, mål for avdelingen, planer for planetgruppene, bilder fra hverdagen, samt annen relevant informasjon. Dette vil du finne på VISMA.  

Observasjon

Vi observerer barnet i sin helhet; mestring sosialt, motorisk og språklig, og brukes som viktig dokumentasjon eks til foreldresamtaler.

TRAS og ALLE MED er observasjonsverktøy som gir et visuelt bilde av barns språk- og samspillsferdighet, og er en pekepinn på hva en kan forvente ut fra barnets alder.

Skjemaene brukes ved behov.

Pedagogisk dokumentasjon

Hver måned har vi avdelingsmøter og personalmøter hvor vi bruker tid til evaluering. Det kan være refleksjon over egen praksis, faglige diskusjoner, tilbakemeldinger fra barn og foresatte, oppdateringer og planlegging videre. Det er når vi reflekterer, ser sammenhenger, utfordrer praksis og nye tenkemåter at dokumentasjon blir til pedagogisk dokumentasjon.

På planleggingsdager evaluerer vi året som har gått, og planlegger aktiviteter og opplegg videre fremover på avdelingene.

Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres og fortolkes ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen. Hovedformålet er å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen.

Vurdering av det vi gjør i barnehagen er en viktig forutsetning for god planlegging, utvikling og kvalitet av barnehagens innhold. Barnehagen er et samfunn i stadig endring og vi bruker mye tid på å reflektere rundt det vi gjør, sier og uttrykker gjennom holdning, handling og kroppsspråk. Vi skal ha et bevisst forhold til vårt grunnsyn for å kunne reflektere og analysere vårt eget pedagogiske arbeid med et kritisk blikk. Barnets erfaringer og synspunkter skal inngå i vurderingsgrunnlaget.

Språk

En av barnehagens viktigste oppgaver er å gi barna omsorg og nærhet, og legge forholdene til rette for allsidig utvikling. Barns språk og språkutvikling står sentralt.

Språket er et kommunikasjonsmiddel og et redskap for å sette ord på tanker, handlinger og følelser. Både kroppslig og språklig gir barna uttrykk for hvordan de har det.

Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Ved hjelp av språket lærer barnet å forstå seg selv og omverdenen. Språk lærer man av og gjennom andre i et nært samspill ved turtaking og gjentatte repetisjoner. Samspill med andre barn er avgjørende for barns utvikling. Fellesskapet i barnehagen er derfor viktig som læringsarena. I et fellesskap som for eksempel lek eller samlingsstund er språket sentralt for å kunne gi uttrykk for hva man ønsker eller tenker.

Gjennom hele dagen skal barna få varierte og positive erfaringer med å bruke språket. Det å ha gode samtaler med barna, være en god lytter, og være til stede er viktig. Personalet skal lytte og stille gode oppfølgingsspørsmål for at barnet skal få utvikle et rikt språk og tanker.

Ved å ha felles opplevelser og aktiviteter gir det en unik mulighet for en god dialog mellom barn og voksne.

Jørstadmoen barnehage har mange barn med flerkulturell bakgrunn. Det er derfor ekstra viktig å jobbe systematisk og målretta med språkstimulering for å kunne gi alle et godt grunnlag for livslang læring. Avdelingene jobber spesielt med dette i for eksempel samlingsstunder og under måltider hvor det er fokus på konkreter slik at ordet får mening.