Årsplan for Jørstadmoen barnehage

5 Barnehagens utviklingsmål

Barnehagens utviklingsmål

Barna skal få oppleve språkglede

Vi forstår språkglede med: språkforståelse, lese bøker, sang, rim og regler, oppleve gode samtaler, tøyse med språket og at barnet kan bruke språket i leken. 

Hvordan

barn på huske jørstadmoen barnehage
  • bøker
  • lekemiljø
  • bruk av konkreter
  • rollelek
  • barns medvirkning
  • samlingsstund
  • turer: forberedelser og etterarbeid
  • aktive og tilstedeværende voksne
  • måltidsituasjoner
  • språkgrupper

Årets fokus: «Bøkenes verden»

Språk, litteratur og lesing henger tett sammen. Gjennom litteraturen opprettholdes og utvikles språk og skriftkulturer. Det er viktig å skape leseglede hos alle barn. Barn som blir lest for regelmessig øker ordforrådet sitt markant sammenliknet med barn som ikke blir lest for. Å bli lest for fremmer språkutvikling og skaper nærhet mellom voksne og barn. Det er tydelig at tidlig språkstimulering har nær sammenheng med læring av grunnleggende ferdigheter senere i skolen.

Litteratur er også en viktig kilde til refleksjon og undring, og litteratur kan være en god inngang til å forstå den komplekse verden vi lever i. Bøkene er kilde til ny kunnskap, de kan pirre vår nysgjerrighet og fantasi. I dette ligger det at fortellingene – altså litteraturen, trener oss i følelser, fantasi og felleskap. Gjennom litteraturen lærer vi oss å sette oss inn i andre menneskers følelser, vi forstår verden fra deres ståsted.

Vi har valgt å jobbe månedsvis med et tema. Temaet er et godt utgangspunkt for språk og det å danne et godt selvbilde, forebygge utestengelse og skape gode sosiale relasjoner da bøkene fører oss sammen:

  • september, oktober og november - meg og min familie
  • desember - advent og jul 
  • januar og februar - følelser
  • mars og april - sanser

 

Mål - fremme leseglede, fantasi, øke ordforråd og språkutvikling, felles opplevelse, medvirkning og inkludering.

Hvordan? 

  1. Ulike aktiviteter  - som formingsaktiviteter, lekeskriving, lage egne fortellinger/bok selv, ulike leker og rolleleker/eller turer med utgangspunkt i bøker vi har lest, ulik mat osv.   
  2. Bruk av biblioteket - de hjelper oss med å finne bøker som passer inn i tema vi har og for de ulike aldersgruppene våre. Videre kan vi invitere dem på personal- og foreldremøte.
  3. Boklek - de eldste blir invitert inn på Biblioteket til dette.
  4. Felles samlinger - hvor hver avdeling rullerer på hvem som har samling. Vi har også advents samlinger og ved andre arrangement.

Hvordan og hva jobber vi med for å komme frem til månedsplanene i hver enkelt avdeling? 

Vi tar utgangspunkt i aldersgruppa, det barna interesserer seg for og er opptatt av. Derfor vil alle avdelinger jobbe ulikt selv om temaet er det samme.