5 Barnehagens utviklingsmål
Barnehagens utviklingsmål
Barna skal få oppleve språkglede
Vi forstår språkglede med: språkforståelse, lese bøker, sang, rim og regler, oppleve gode samtaler, tøyse med språket og at barnet kan bruke språket i leken.
Hvordan
barn på huske
jørstadmoen barnehage
- bøker
- lekemiljø
- bruk av konkreter
- rollelek
- barns medvirkning
- samlingsstund
- turer: forberedelser og etterarbeid
- aktive og tilstedeværende voksne
- måltidsituasjoner
- språkgrupper
Årets fokus: «Bøkenes verden»
Språk, litteratur og lesing henger tett sammen. Gjennom litteraturen opprettholdes og utvikles språk og skriftkulturer. Det er viktig å skape leseglede hos alle barn. Barn som blir lest for regelmessig øker ordforrådet sitt markant sammenliknet med barn som ikke blir lest for. Å bli lest for fremmer språkutvikling og skaper nærhet mellom voksne og barn. Det er tydelig at tidlig språkstimulering har nær sammenheng med læring av grunnleggende ferdigheter senere i skolen.
Litteratur er også en viktig kilde til refleksjon og undring, og litteratur kan være en god inngang til å forstå den komplekse verden vi lever i. Bøkene er kilde til ny kunnskap, de kan pirre vår nysgjerrighet og fantasi. I dette ligger det at fortellingene – altså litteraturen, trener oss i følelser, fantasi og felleskap. Gjennom litteraturen lærer vi oss å sette oss inn i andre menneskers følelser, vi forstår verden fra deres ståsted.
Vi har valgt å jobbe månedsvis med et tema. Temaet er et godt utgangspunkt for språk og det å danne et godt selvbilde, forebygge utestengelse og skape gode sosiale relasjoner da bøkene fører oss sammen:
- september, oktober og november - meg og min familie
- desember - advent og jul
- januar og februar - følelser
- mars og april - sanser
Mål - fremme leseglede, fantasi, øke ordforråd og språkutvikling, felles opplevelse, medvirkning og inkludering.
Hvordan?
- Ulike aktiviteter - som formingsaktiviteter, lekeskriving, lage egne fortellinger/bok selv, ulike leker og rolleleker/eller turer med utgangspunkt i bøker vi har lest, ulik mat osv.
- Bruk av biblioteket - de hjelper oss med å finne bøker som passer inn i tema vi har og for de ulike aldersgruppene våre. Videre kan vi invitere dem på personal- og foreldremøte.
- Boklek - de eldste blir invitert inn på Biblioteket til dette.
- Felles samlinger - hvor hver avdeling rullerer på hvem som har samling. Vi har også advents samlinger og ved andre arrangement.
Hvordan og hva jobber vi med for å komme frem til månedsplanene i hver enkelt avdeling?
Vi tar utgangspunkt i aldersgruppa, det barna interesserer seg for og er opptatt av. Derfor vil alle avdelinger jobbe ulikt selv om temaet er det samme.