Årsplan for Jørstadmoen barnehage

7 Fagområder med progresjonsplan

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø.

Progresjonsplanen beskriver hvordan barnehagen jobber med de syv fagområdene som er beskrevet i rammeplanen. Planen skal også synliggjøre hvordan barnehagen jobber med overgangen barnehage-skole og satsningsområdene.

Antall år barnet går i barnehage før skolestart kan variere. Likevel skal aktivitetene tilpasses og forbeholdes de enkelte aldersgrupper. Alle barn skal ikke nødvendigvis være med på alt.

De syv fagområdene gjennomsyrer det pedagogiske arbeidet vårt i barnehagen, og de glir ofte over i hverandre.

Kommunikasjon, språk og tekst

Barnehagealderen er en svært viktig utviklingsperiode for språkstimulering. Tidlig og god språkstimulering er derfor en viktig del av barnehagens innhold. Barnehagen skal bidra til at barna leker med språk, symboler og tekst, og stimulerer til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. Det å ha gode samtaler med barna og være en god lytter, er viktig for å utvikle barnas språk.

Eksempler på aktiviteter:

  • Samtaler i hverdagssituasjoner, og i samlingsstund ved å vise fram ting vi omgir oss med, sette ord på og forstå begreper (eks. kjøkkenredskaper, klær, dyr, former o.l.), og sette ord på tanker, opplevelser og følelser.
  • Ha språkgrupper med bøker, sanger, dikt, rim, regler, spill, bilder, data og media.
  • Bruke ordbilder, tall, navne ting, navne barnets plasser for å bli kjent med skriftspråket.
  • Tekstskaping – lage vår egen fortelling eller historie.
  • Bli lest for.
  • Bli kjent med og delta i / med overgangsobjektene.
  • Bruke begrepskart for å visualisere temaer, og ord.  

Kommunikasjon, språk og tekst

1-2 år

3-4 år

5-6 år

Barna skal gis erfaringer og muligheter til å utvikle og utvide det non-verbale og verbale språket gjennom lek og rutinesituasjoner.  Barna bruker det muntlige språket til oppgaveløsing og samhandling med andre barn.

Barna oppfordres til i større grad å løse konflikter uten hjelp av

voksne

Barna reflekterer rundt

hvordan vi snakker til og med

hverandre

Barna blir lest for ved bruk av pekebøker, og samtaler / sette ord på det vi ser på.

 

 

Barna blir lest for, litteratur med noen bildeillustrasjoner som støtter teksten

 

 

Barna blir lest for og det settes av tid til samtale rundt aktuelle tema.

Barna lager historier og fortellinger skrives ned av ansatt.

Barna skal bli synget for og med og få mulighet til å lære enkle sanger med bildeillustrasjonBarna får erfare ulike sanger, rim og regler

Barna leker med rim og regler

Barna leker regelleker med rim og sanger

 Kropp, bevegelse, mat og helse

Fagområdet omfatter grunnleggende erfaringer, ferdigheter, kunnskap og holdninger som barna lærer seg gjennom sanseinntrykk og bevegelse. Barn er kroppslig aktive, og de uttrykker seg mye gjennom kroppen. Barna skal inkluderes og få medvirke i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring utfra egne forutsetninger. Barna skal få mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen som utgangspunkt.

Eksempler på aktiviteter:

  • Gå på turer i nærområdet og bruke området rundt barnehagen til frilek og utforskning
  • Bruke inne- og uteområdet til både grov og finmotorisk lek og tilrettelagte aktiviteter 
  • Skilek om vinteren - sykkelbana fra vår til høst – fotballbana til regellek
  • Mini-Røris, sangleker og dans
  • Ha kjøkkenhage hvor vi dyrker noen grønnsaker og få innsikt i hvordan mat kan produseres.
  • Være med å tilberede måltider
  • Få nødvendig hvile

Kropp, beveglese mat og helse

1-2 år 

3-4 år 

5-6 år 

Barna får gjennom måltidsituasjonene utvidet sine begreper om mat ved at vi benevner og har samtaler om maten barna spiser, og oppmuntrer de til å smake og utforske ulik mat.Barna får kunnskaper om gode matvaner gjennom samtaler under måltid. Barna får være med og lage mat, og samtidig som vi samtaler om matproduksjon, og veien fra mat til måltid. 
Barna skal få møte ulike motoriske utfordringer tilpasset deres nivå, for eksempel hinderløype. Barna skal få varierte opplevelser i et trygt og godt nærområde.Barna får ulike fysiske utfordringer for å styrke kroppsbeherskelse, grov – og finmotorikk. 
Barna skal lære gode rutiner for håndvask. Barna skal utvikle og få gode vaner i forhold til dobesøk og hygiene. Barna øver på selvstendighet ved på- og avkledning, toalettbesøk og måltider. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kunst, kultur og kreativitet

Fagområdet omhandler uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon 

Eksempler på aktiviteter:

  • Tur til Kunstmuseet, Maihaugen, og Biblioteket
  • Snekre og bruke ulike verktøy
  • Male og tegne – bruke ulike teknikker
  • Danse, og lytte til musikk
  • Bli kjent med ulike formingsaktiviteter og materiale
  • Lese og dramatisere eventyr

Kunst, kultur og kreativitet

1-2 år 

3-4 år 

5-6 år 

Barna skal få oppleve og få mulighet til å delta i ulike sanger og regler.  Barna skal bli kjent med rytme og ulike instrumenter.  Barna skal delta på Generasjonssang. 
Barna skal bli lest for. Barna skal få et mangfold av sanseopplevelser gjennom forming, musikk, dans, drama og språk. Barna skal bli introdusert for eventyr og dramatisering og mulighet til å leve seg inn i ulike roller.
Barna skal bruke kroppen og sansene for å bli kjent med ulike materialer.  Barna skal få bruke ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi for å uttrykke seg estetiskVi skal gi barna muligheter til å utvikle og oppleve skaperglede, kreativ tenkning og fantasi.  

Natur, miljø og teknologi

Vi bruker naturen som en del av vår hverdag, og er ute hver dag året rundt.  Barnehagen skal bidra til at barn blir  og får forståelse for naturens egenart og barnas vilje til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling. Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen, og oppholder seg i naturen til ulike årstider. 

Eksempler på aktiviteter:

  • Samtaler om dag, dato og vær i samlingsstund, og hva det enkelte barn er opptatt av.
  • Turer i skogen – lage hytter, se i fuglekasser, plukke bær.
  • Gå tur til elva og Lågen.
  • Høste poteter og grønnsaker fra grønnsakshagen.
  • Matlaging fra bunnen av – og mat på bål.
  • Plukke søppel på tur – sortere søppel.
  • Lære om samspillet i naturen.
  • Lære om sopp, planter, trær, fugler, småkryp og dyr, og lage terrarium.

Natur, miljø og teknologi 

1 – 2 år 

3 – 4 år 

5 – 6 år 

Barna skal få erfare og utforske naturen i barnehagens nærområde. 

 

 

Barna skal få utforske naturen og få kjennskap til endringer i naturen, dyr og dyreliv.  

Barna skal lære om hva som skjer i naturen i de ulike årstidene og lære om planter og dyr vi møter i skogen. 

 

Barna skal få kjennskap til hvordan vi kan ta vare på naturen og dyrelivet i skogen.  

  

Barna skal få kunnskap om enkel kildesortering og hvordan vi kan ta vare på naturen.  

Barna skal lære å ta vare på naturen ved å rydde etter seg i naturen og kildesortere.  

 

Barna skal være ute i all slags vær og oppleve endringene i naturen i de ulike årstidene. Barna skal få være med og plante frø og følge utviklingen.   Barna skal få utforske og eksperimentere med naturfenomener og fysiske lover.  

Antall, rom og form

Barna er tidlig opptatt av tall og telling, størrelser som størst og minst, og mønster og former. De utforsker rom og form og er på jakt etter sammenhenger og søker løsninger. Arbeidet med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. Stimuleringen kan foregå gjennom lek, hverdagsaktiviteter og eksperimentering.

Eksempler på aktiviteter:

  • Delta i praktisk arbeid på kjøkkenet, bruke vekt og mål, telle og dekke på.
  • Spille spill, og bruke Ipad som pedagogisk verktøy.
  • Oppdage og skape ulike former, mønstre, størrelser og sammenligninger.
  • Utvikle romforståelse ved å bruke kroppen og sansene.
  • Leke butikk.
  • Snekre og bruke ulike verktøy.

Antall, rom og form

1-2 år 

3-4 år 

5-6 år 

Barna skal få kjennskap til matematiske begreper gjennom eventyr, sanger og fortellinger (Liten, stor, kort, lang, minst og størst).Barna skal kunne enkle matematiske begreper.Barna skal kunne bruke ulike matematiske uttrykk, utforske og leke med tall, farger og mønstre.
Barna skal bli kjent med former gjennom å pusle puslespill, puttekasser og lignendeBarna skal ha kunnskap om ulike former og kjenne de igjen.Barna skal kunne sortere leker og andre gjenstander etter form, størrelse, bruksområde mm.
Barna skal bruke kroppen og sansene for å utvikle romforståelse.Barna skal bli kjent med ulike spill, lære å vente på tur, leke og bygge med ulike materialer.Barna skal ha kjennskap til hvordan man kan løse problemer selv gjennom å stille spørsmål, argumentere, resonnere og på denne måten finne løsninger.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etikk, religion og filosofi

Fagområdet retter særlig oppmerksomhet mot barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag i et samfunn preget av livssynsmangfold. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Barnehagen skal bidra til at barna legger grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft ved at de får anledning til å stille spørsmål, lytte til andre, reflekter og finne svar. 

Eksempler på aktiviteter:

  • Ha tid til å lytte, samtale og undring i samlingsstund, på turer og i hverdagssituasjoner.
  • Snakke om og vise hvor ulike vi er – og alle er like mye verdt.
  • Hjelpe barna i konfliktsituasjoner.
  • Vi skal lære å dele og vente på tur, være snille med hverandre og gode venner.
  • Før jul: tenne adventslys, synge julesanger, tur til kirken for de eldste.
  • Formidle påskebudskapet med fokus på nytt liv ved f. eks å så karse, lage kyllinger og se etter vårtegn, og få besøk av presten.
  • Få kjennskap til andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen.

Etikk, religion og filosofi

1-2 år 

3-4 år 

5-6 år 

Barna må vise hensyn til andre og vente på tur.Barna skal få øve på høflighet og takknemlighet.Barna skal begynne å forstå forskjellen på rett og galt.
Barna skal bli kjent med egne og andres følelser.Barna skal lære å behandle hverandre med respekt og utvikle toleranse for ulikheter.FORUT - barna skal bli kjent med andre kulturer og dagliglivet til barn i andre land
Vi skal sammen med barna skape nysgjerrighet og interesse for andreBarna skal få tid og rom for å filosofere, stille spørsmål og undre oss sammen.Vi skal gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner som er representert i barnehagen.

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til at barn møter verden utenfor familien med nysgjerrighet og tillit. Barna skal bli kjent med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker, og oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere, og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.

Eksempler på aktiviteter:

  • Ut på tur; ferdes trygt i nærmiljøet rundt om på Fåberg og Lillehammer.
  • Bruke litteratur og media for å tilegne oss kunnskap om nærmiljøet.
  • Benytte oss av nærmiljøets ressurser til gode opplevelser og læringsmuligheter, eks lågåsildfiske og plukke bær i skogen.
  • Besøke Lundgaardsløkka barnehage og Jørstadmoen skole.
  • Lytte til andre, diskutere og forhandle – komme til enighet.
  • Få kjennskap til nasjonale minoriteter, eks samer.

Nærmiljø og samfunn

1-2 år 

3-4 år 

5-6 år 

Gutter og jenter skal få like utfordringer og tilbys de samme aktivitetene. La barna få oppleve likestilling ved at det tas like mye hensyn til gutter og jenter. Barna lærer om FNs barnekonvensjon – barns rettigheter.
Sammen med voksne utforsker barna barnehagens nærmiljø Gjennom turer i nærmiljøet får barna begynnende kjennskap til enkle trafikkregler. Barna skal få grunnleggende trafikkopplæring. 
Barna skal få delta og oppleve fellesskapet – både på avdelingen og i hele barnehagen. Barna skal få mulighet til å medvirke og delta i sin egen hverdag og få en opplevelse av tilhørighet. Barna skal få større medvirkning i valg av ulike aktiviteter.