2 Lillehammer kommunes visjon og verdier
Å skape gode barnehager for alle barn er en av de viktigste oppgavene for kommunen. Kommunen har et overordnet ansvar for kvaliteten på barnehagetilbudet, og skal gi barn og unge god omsorg og et helhetlig utdanningsløp; fra barnehage til videregående opplæring.
Barnehagen er derfor en viktig del av utdanningsløpet, både i kraft av sin egenart og som en sentral arena for tidlig innsats for alle barn. Barnehage- og skolemiljø skal fremme helse, trivsel og læring og forberede barn og unge til aktivt samfunnsliv, til fremtidens arbeidsmarked og til å kunne realisere seg selv på måter som kommer fellesskapet til gode. En god barnehage forutsetter godt samarbeid og god forståelse mellom mange aktører. Dette er også nedfelt i rammeplanen.
Kvalitetsbegrepet for barnehage omfatter veldig mye. Foreldre, ansatte, forskere og utdanningsinstitusjoner, politikere og barna selv er på hver sin måte opptatt av barnehagens kvalitet. Når barna er i barnehagen skal de ha det trygt og godt, utfordrende og stimulerende, de skal ha venner og møte omsorgsfulle voksne, og de skal ha anledning til å lære og utvikle seg ut fra egne forutsetninger. Barna skal føle seg sett og hørt, ha nære tilknytningsrelasjoner og mange anledninger for variert lek. Deres hverdag skal være meningsfull, og de skal være aktører i sitt eget barnehageliv.
For de kommunale barnehagene har vi utarbeidet en felles pedagogisk plattform. Den kan sees på som vårt verdidokument og viser hva de kommunale barnehagene står for. Fokusområdene her er barns trivsel, foreldresamarbeid og voksenrollen.
Som barnehageeier har Lillehammer kommune fokus på verdiene: Profesjonalitet – Ansvarlighet – Respekt.
For oss i Jørstadmoen barnehage betyr dette
Disse verdiene gjenspeiles i våre holdninger og handlinger i det daglige arbeidet med barna og i møte med foreldrene. Verdiene er viktig for vårt menneskesyn, som handler om hva vi tenker om mennesker og hvilken verdi mennesket har. Alle mennesker skal ha samme verdi og samme rettigheter.
Lillehammer kommune ved sektor for oppvekst, utdanning og kultur har følgende visjon

Barna som går i Jørstadmoen barnehagen skal møte trygge voksne som sørger for at de får oppleve tilhørighet, leke, utforske og lære. Dette fordrer et nært og godt foreldresamarbeid.
Rammeplanen fremhever betydningen av de voksnes holdninger, kunnskaper og ferdigheter til å møte, forstå og veilede barn. Gjennom holdningsskapende arbeid og konkret handling i samarbeid med hjemmene, skal personalet i barnehagen skape et trygt, inkluderende og stimulerende barnehagemiljø som forebygger mobbing og krenkende handlinger. Vennskap og gode relasjoner med andre barn - og voksne- er viktig for alle barn!
Barnehagene i Lillehammer har utarbeidet en felles Handlingsplan for et godt psykososialt barnehagemiljø. Handlingsplanen skal brukes i det forebyggende arbeidet og trer i kraft når barn utsettes for krenkende handlinger av andre barn eller voksne som jobber i barnehagen. Etter endringer i barnehageloven gjeldende fra 01.01.2021 har alle barnehager plikt til å sikre at barna har et trygt og godt barnehagemiljø.
Miljøsertifisering
Alle kommunale barnehager er miljøfyrtårnsertifiserte. Dette betyr at barn og voksne arbeider med å være miljøbevisste. Vi vil gi barna kunnskaper, gode holdninger og praktiske erfaringer med miljøarbeid.
Trafikksikker barnehage
Alle kommunale barnehager er godkjent som trafikksikker barnehage. Dette betyr at trafikk og sikkerhet er i fokus i hverdagen. Målet med arbeidet er å gi barna erfaringer og gode holdninger slik at de er best mulig rustet til å ferdes alene i trafikken når de blir eldre. Trafikk er et tema som passer godt inn i hverdagen. Barna opplever trafikk når de skal til og fra barnehagen, når de skal på tur og når de erfarer trafikk gjennom lek og observasjon av hva de voksne gjør.
Hvert år har vi «trafikkuke» hvor vi har ekstra fokus på hvordan vi er i trafikken, ser etter skilter, gjennomfører ulike aktiviteter osv.
Generasjonssang
Alle kommunale barnehager deltar på generasjonssang (nytt navn er VilMer). Noen av barnehagene drar ut på institusjoner og bosentre for eldre, der barna sammen med de eldre synger og gjør bevegelser til tradisjonelle norske sanger som er kjent for de eldre. Noen av barnehagene samarbeider med seniorkor, besøker Røde kors eller får besøk av hjemmeboende eldre på sangstund i barnehagen. Dette skjer i samarbeid med Miljøbehandlingsteamet i kommunen, og er med på å gi eldre og demente en positiv opplevelse og kanskje gjenskape noen minner fra egen barndom. Ca. en gang i måneden drar de eldste til Helsehuset og synger for og med eldre med demens. Det er et fast repertoar på 8 sanger med bevegelser. Vi har inntil videre pauset dette samarbeidet.
Tverrfaglige team
Lillehammer kommune har tverrfaglige team for alle barnehagene. Teamene har jevnlige møter med barnehagen gjennom året, og dette skal gi barnehagene bistand og støtte i arbeidet med å vurdere om barn kan ha behov for ekstra oppfølging. Da kan tiltak settes i gang så raskt som mulig, i samarbeid med foreldre.
Mat, kosthold og måltider
Mat, kosthold og måltider er noe som opptar de fleste. Dette er et jevnlig tema på foreldremøter, i brukerundersøkelser og i media. Det er ansatt kjøkkenassistent i 40 % stilling i alle kommunale barnehager. Disse stillingene kommer i tillegg til grunnbemanningen.

Lillehammer kommune satser på dette fordi mat og måltider skal være en del av det pedagogiske innholdet, der barna er inkludert, og det er et stort fokus på et sunt og variert kosthold. Vi deltar også i ordningen Sunnere Barn, som har som mål å bidra til økt kunnskap om mat og måltider i barnehagen, og tilbyr lett tilgjengelige verktøy.
Videre henter vi inspirasjon til ulike aktiviteter fra Matjungelen.
Alle kjøkkenassistentene inngår i et nettverk, og der drøftes ulike menyer knyttet opp mot pedagogiske opplegg, samt at det legges planer for fysisk aktivitet knyttet opp mot kosthold.
Overgang barnehage-skole
Lillehammer kommune ønsker å skape en god overgang og best mulig sammenheng mellom barnehage og skole for alle barn. Fem overgangslærere samarbeider med alle barnehager og skoler for å skape de beste forutsetninger for å lykkes med dette. Trygge barn lærer mest, og det er derfor viktig at barnehage og skole kjenner til hverandres innhold og arbeidsmåter, og at barna møter noe av innholdet de kjenner fra barnehagen når de begynner på skolen. Derfor må et godt samarbeid være etablert i god tid før barna skal begynne på skolen.