6 Plan for overgang barnehage-skole

I rammeplan for barnehagen står det:
«Barnehagen skal, i samarbeid med skolen, legge til rette for barns overgang fra barnehagen til første klasse og eventuelt skolefritidsordning». Barnehagen og skolen har et felles ansvar for at barn kan ta avskjed med barnehagen på en god måte, glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er sammenheng mellom barnehage og skole».
Lillehammer kommune har laget egne planer for overgang skole:
Antall år barnet går i barnehage før skolestart kan variere. Likevel skal aktivitetene tilpasses og forbeholdes de enkelte aldersgrupper. Alle barn skal ikke nødvendigvis være med på alt. Barnehage og skole er begge arenaer for danning, omsorg, læring og lek. Både barnehage og skole skal bidra til en god start på livet og til livslang læring.
Plan for arbeidet med overgang og sammenheng barnehage-skole
I vår barnehage kaller vi avgangskullet for Jupiter. Vi er opptatt av at overgangen fra barnehage til skole skal være så smidig som mulig, og har derfor at nært samarbeid gjennom hele året. Vi samarbeider med Jørstadmoen skole.
Vi har jevnlige treff med skolestarterne i Lundgaardsløkka og Buvollen barnehage, som er barnehagene som også sogner til Jørstadmoen skole.
For oss er forberedelse til skolestart blant annet dette
- Å lære sosial kompetanse. Det vil si evnen til samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, empati, og til å vise ansvarlighet. Dette kan vi stimulere i både lek og aktiviteter. Vi skal veilede barna i turtaking, dialog, det å lytte, dele og hjelpe.
- Å få venner og beholde venner. Lære å være en god venn.
- Selvstendighetstrening. Lære å holde orden på plassen sin, kle på og av seg selv, smøre maten sin selv, gå på do og vaske hender.
- Språklig bevisstgjøring. Bruke sang, rim og regler. Leke med bokstaver, lyder og ord, høytlesing, sangleker, spill, samtaler og tekstskaping.
- Enkelte faglige ferdigheter som riktig skrivegrep, bruke saks, kunne skrive navnet sitt og kjenne det igjen, vite litt om seg selv (som etternavn, når man har bursdag og navn på foreldre) og kunne telle til 10.
Alle får hver sin perm som de setter inn bilder, oppgaver og annet arbeid de har gjort.
Aktiviteter som vi har gjennom hele året: enkle oppgaveark, formingsoppgaver, regelleker, spill, turer i nærområdet, bruk av IPad, språkleker, sanger og høytlesning.
De eldste er også med på et 7-ukers svømmeopplæring på Jorekstad bad.
Fokusområder i 5-årsgruppa
- Ha ansatte som deltar i lek.
- Generelt ha stort fokus på begrepslæring.
- Bruke begrepskart.
- Gi barna nyanserte begreper for følelser.
- I stor grad legge til rette for samtaler der barna får stor plass.
- Dele barnegruppene så ofte og mye som mulig.
Bruke kartleggingsverktøyene TRAS og /eller Alle med ved behov.
Innhold som skal være felles for alle barnehager og skoler og som skal fungere som overgangsobjekter ift. sammenhengen barnehage-skole er:
To eventyr: Geitekillingen som kunne telle til ti, bukkene bruse begynner på skolen og lille Lykke skriver.
Regelleker: Haien kommer, stiv heks, samarbeidsstolen.
Spill: Stigespillet, villkatten.
Sanger: Alfabetsangen 4K https://www.youtube.com/watch?v=Jxi7qMLrSRc
Reven, rotta og grisen Reven og rotta og grisen – med animasjon – YouTube.
Språkleker: Mitt skip er lastet med.
De oppsatte objektene er et utgangspunkt. Det kan legges til andre leker, eventyr og sanger. Hvordan det jobbes med overgangsobjektene er opp til den enkelte barnehage.