Årsplan for Jørstadmoen barnehage

3 Presentasjon av barnehagen

Barnehagens samfunnsmandat: er å tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Den skal både være en pedagogisk virksomhet og et velferdstilbud for småbarnsforeldre. Barnehagen skal støtte og ta hensyn til det enkelte barn, samtidig som hensynet til fellesskapet ivaretas.

Vår visjon - Jørstadmoen barnehage, en genial plass å være!

G - generøs

E - energisk

N - nyskapende

I - interessant

A - aktiv

L - lekende

Vi vil at dette skal prege vår væremåte og vårt forhold til barna, foreldrene og hverandre.

Vi vektlegger at alle skal bli kjent med alle, og vi jobber mye på tvers av avdelingene.  Vi skal kjenne at dette er vår barnehage.

Vi bruker nærmiljøet vårt aktivt og er mye ute til alle årstider. I skogen har vi egen gapahuk med bålplass. Rett utenfor gjerdet har vi en egen sykkelbane, fotballbane og skiløype.

Vi har også en grillhytte rett utenfor gjerdet ved sykkelbana vår. Her kan vi lage mat på bål, varme og kose oss ved bålet, hvile og mulighet for å lese en bok sammen. Denne er satt opp av våre foreldre på dugnad – noe vi er utrolig takknemlig for.

Vi har fast turdag en dag i uka. Barna tar da med seg en sekk med litt varmt drikke, sitteunderlag og evnt ekstra klær fra hjemmet. Videre har vi aldersgrupper en dag i uka, en utelekedag, en dag med lekemiljø og en dag med (språk)grupper. Disse aktivitetene foregår mellom kl. 09.30-11.00. Barns frilek og valg av egne aktiviteter inne og ute foregår det meste av dagen, og skjer både i og utenom denne tiden.

Tre dager i uka har vi varmmat; mandag ostesmørbrød, onsdag suppe, og torsdag fisk eller kjøttmat. De andre dagene er det brødmat som barna er med og smører selv eller får påsmurt. Til ettermiddagsmaten serves et lett måltid med frukt til.

Jørstadmoen barnehage skal være en barnehage hvor personalet skal være trygge og gode ansatte for og med barna. Vi skal ta imot barn og foreldre på en måte som gjør at alle skal oppleve at de er velkomne, og være sikre på at barna har det bra her i barnehagen.

I et pedagogisk grunnsyn ligger de verdier og holdninger som setter grunnlaget for alt vi foretar oss i barnehagen. Grunnsynet bygger på de lover og forskrifter som til enhver tid er gjeldene for barnehager. Våre holdninger og verdier preges av respekt og anerkjennelse, men også humor og glede.
Hvert enkelt barn i barnehagen er unikt. Alle er forskjellige og har ulike meninger og erfaringer. Vi skal møte barnet som et fullverdig menneske i det livet de lever som barn. De har sine tanker, følelser og meninger, og skal få oppleve at de er verdifulle ved å bli sett og hørt, få mulighet til å medvirke, forstå og bli forstått.

Personalet skal være til stede og kjenne barnet godt nok til å kunne hjelpe det videre for å nå neste utviklingstrinn. Vi må se på hele barnets utvikling og se viktigheten av at det vi gjør sammen i barnehagen danner grunnlag for livslang læring.

Barna skal utvikle et positivt selvbilde ved å oppleve gode voksne / ansatte i et godt miljø hvor utvikling og mestring skjer på alle områder. Ved å være til stede i leken styrker vi barnets selvfølelse, gjør dem mer robuste, og forebygger mobbing.

Vår oppgave er å møte barna i deres behov her og nå. Det er i samspillet med andre at barn lærer om seg selv og andre, og utvikler viktig sosial og språklig kompetanse.