4 Barnehagens mål og fokusområder
Vi har tidligere år jobbet med voksenrollen i ulike former. Vi tar med oss kunnskapen om de ulike voksenrollene og jobber for å være så autoritative som vi kan. Det er ikke noe man blir ferdig med, det krevet en bevissthet for å holde det ved like.
Vi ønsker å jobbe ekstra for å sikre at alle barn har de beste forutsetninger for å trives både med seg selv og i barnehagen. Vi tror at barn som liker seg selv også gjør gode valg i samspill med andre. Det er vi ansatte som må jobbe der det er utfordringer i det sosiale barna imellom. Vi skal bruke handlingsplan for et godt psykososialt barnehagemiljø og “Å møte barns følelser” fra RBUP. I kombinasjon med refleksjon både avdelingsvis og på tvers vil vi bli enda bedre på å møte hvert enkelt barn på best mulig måte.
Tema-arbeid
Gjennom året kommer vi til å følge med på hva barna er interesserte i. Vi ønsker å la lek og aktiviteter som fenger barna være utgangspunkt for læring. Her kan foreldre også komme med innspill. Hva er det ditt barn liker å holde på med hjemme?
Vi har noen faste holdepunkter i kalenderen vår. Hvordan hver enkelt avdeling jobber med disse hendelsene er forskjellig.
Gjennom barnehageåret 2024-2025 ønsker vi å bruke ekstra tid på å lese bøker og fordype oss i eventyr. Dette vil gi barna muligheter til pauser gjennom dagen, økt språklig trening og felles opplevelser som kan gi inspirasjon til lek der alle har samme referansegrunnlag. Har dere favorittbøker hjemme? Vi låner gjerne og leser i små eller store grupper. Det kan være en fin mulighet for barna å knytte hjem og barnehage sammen på å dele noe eget.
Barns trivsel og barnehagemiljø
«Omsorg vil si å ta vare på, og bry seg om andre mennesker. I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet gir grunnlag for barnas trivsel, glede og mestring.» (Rammeplan 2017:20).
Hvordan jobber vi med barns trivsel og psykososialt miljø i Røyslimoen barnehage?
En omsorgsfull relasjon er preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne til samspill. Alle skal bli sett, hørt og forstått ut ifra deres egne behov og forutsetninger. Det å kunne vise omsorg er en viktig del av barnehagehverdagen. I Røyslimoen barnehage arbeider vi kontinuerlig med det psykososiale miljøet. De ansatte i barnehagen er tett på i lek og samvær. Vi har relasjonsbygging og vennskap mellom barna i fokus for at alle skal føle seg trygge. Gjennom å hjelpe barna å sette ord på følelser og reflektere rundt situasjoner får barna økt relasjons- og samspillskompetanse. Hvert barn har rett til et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. Vi har nulltoleranse for krenkende atferd i barnehagen. Vi har alle et ansvar for at den enkelte i barnehagen føler trivsel. For oss er trivsel at vi viser følelser, humor, engasjement og fellesskap. Dere foreldre leverer fra dere det kjæreste dere har, og da er det viktig for oss at dere føler dere trygg på at barna har det bra i barnehagen.
Vårt mål er en barnehagehverdag der alle kjenner seg inkludert, der de ansatte jobber aktivt for å hindre at barn blir holdt utenfor leken. Utestenging og krenkende adferd kan forebygges ved at kompetente ansatte legger til rette for utvikling av gode sosiale ferdigheter. Vi ønsker å skape et aksepterende og inkluderende miljø med et godt og åpent foreldresamarbeid.
Foreldresamarbeid
De ansatte i barnehagen skal legge til rette for god dialog og godt samarbeid med de foresatte. Samarbeidet er av stor betydning for barnets dag i barnehagen. Vi ønsker å ha en åpen og god dialog med foresatte. Vi trenger hverandre for at barnehagedagen skal bli best mulig for barna. Det er viktig at foresatte kommer med forventninger til barnehagen, samtidig som barnehagen har klare forventninger til foresatte.
Våre samarbeidsarenaer mellom barnehage og foresatte er i stor grad den daglige kontakten, avtalte samtaler, møter for foresatte utenom barnehagetiden og SU-møter 2-3 ganger i året, (etter behov). Det er viktig for oss at de foresatte føler seg sett, hørt og inkludert i barnehagen. Vi ønsker god dialog ved levering og henting i barnehagen. Vi bruker også Visma som informasjonskanal til foreldre. Visma er en app man kan sende enkle meldinger, legge inn fravær, skrive soveliste og de ansatte kan legge ut dagbok med bilder og tekst fra dagen som har gått.
Voksenrollen
En autoritativ voksen viser omsorg og varme ovenfor barnet, samtidig som den er tydelig. Krav og kontroll skal gis i et klima preget av varme og tillit. Den varme og tillitsfulle relasjonen er derfor grunnleggende for å utøve den autoritative voksenrollen.
Forskning på verdensbasis viser at den autoritative voksenrollen, med mål om å bygge gode relasjoner, bidrar til å fremme positiv atferd og hemmer negativ atferd hos barn.
Dette er helt sammenfallende med vår målsetning i forbindelse med barns trivsel og godt barnehagemiljø.