Årsplan for Røyslimoen barnehage

7 Progresjonsplan - fagområdene

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø.

Progresjonsplanen beskriver hvordan barnehagen jobber med de syv fagområdene som er beskrevet i rammeplanen. Planen skal også synliggjøre hvordan barnehagen jobber med overgangen barnehage-skole.

Antall år barnet går i barnehage før skolestart kan variere. Likevel skal aktivitetene tilpasses og forbeholdes de enkelte aldersgrupper. Alle barn skal ikke nødvendigvis være med på alt.

Det er utarbeidet en plan for overgang og sammenheng mellom barnehage og skole også kalt sway'n. 

 

 

Progresjonsplan 

Progresjonsplan
1 - 2 år3 - 4 år5 - 6 år
KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST
non-verbal kommunikasjon og blikk-kontaktvi øver på å ta i mot beskjeder og å vente på turenkle rollespill
styrke ordforrådet ved å benevne det vi ser og det vi gjørbruke språket til å uttrykke følelser, behov og erfaringer, til å løse konflikter og til å skape positive relasjoner i lekskrive fortellinger ut i fra barnas initiativ og interesse
sang, med og uten bevegelser, billedbøker og fortellinger, konkreter, rim og reglersamtale i hverdagenlytte til lyder i språket og eksperimenterer med ord
vi har bøker, spill, puslespill i barnehøyde. Vi har alfabetet synlig i avdelingenbli kjent med bokstaver og tall, kjenne igjen/skrive eget navn
KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE
lek, ute og inne og turer i nærmiljøetminirøris, skilek og motoriske utfordringer både inn og utelengre turer
hinderløype, bevegelseslek, sangleker og danskjøkkengruppe der barna deltar i matlaging. Variert, sunne og gode matopplevelserla barna vurdere egne evner og få god grovmotorisk kompetanse
bli kjent med egen kropplære om egen kropp og følelser i hverdagssituasjoner gjennom ulike teamarbeidselvstendighet i forhold til matsituasjon, påkledning, do-gåing, ta vare ting rundt seg
sunt og variert kostholdselvstendighetstrening. Øve på å påkledning, matsituasjon og do-gåing selvlære å sette grenser for egen kropp, lære forskjell på gode og vonde hemmeligheter
vi tilrettelegger for hvile/søvn ut i fra barnets behovvanntilvenning på Jorekstad
gode rutiner ved håndvask og måltidervi tilbereder råvarer som vi har sanket i naturen eller dyrket selv
KUNST, KULTUR OG KREATIVITET
formingsaktiviteter med ulike materialervi legger til rette for at barna skal få oppleve skaperglede gjennom ulike materialer og teknikkergripe tak i barnas eget initiativ til å skape
sang, musikk og dans, rim og regler, eventyr og fortellingervi bruker naturen som utgangspunkt for kunstdramatisering på enkelt nivå
vi formidler kultur og tradisjoner gjennom å markere høytider og andre tilstelningervi deltar på arrangementer i lokalmiljøetvi formidler kultur og tradisjoner gjennom å markere høytider og andre tilstelninger
besøke bibliotek, Maihaugen ol.vi undrer oss rundt ulike eksperimenter
Forut-barneaksjonskape tilhørighet gjennom å tilrettelegge for et godt samarbeid
NATUR, MILJØ OG TEKNOLOGI
turer i skog og nærmiljø i ulike årstiderfaste turmål i nærområdet, dette bidrar til at barna blir bevisste på årstidsendringbruke naturen som lekeplass og utforske den
få erfaringer med de ulike årstidenebruke bålplassen i barnehagen, og tenne bål i skogenundrende samtaler om dyr, spor, trær, planter og naturfenomen
vi ser på dyr, insekter og naturen rundt ossdyrke grønnsaker og plukke bær, bruke det i matlagingfå kunnskap om enkle næringskjeder
ulikt lekemateriellkildesortering og oppmerksomhet rundt søppel i naturenkunnskap om bruk av spikkekniv og enkel snekring
bli kjent med ulike dyr og fugler
enkel bruka av digitale verktøy
ANTALL, ROM OG FORM
bruke ulike begreper som stor-liten, lang-kort ol.vi bruker matematiske begreper i vår hverdag som viser størrelse, mål, likhet, ulikheter og preposisjonervi bruker naturen som læringsarena. f.eks finn 5 korte pinner og 4 store blader
konstruksjonlekvi spiller spill og gjør ulike aktiviteter som fokuserer på antall, form og fargeeksperimenter som skaper nysgjerrighet
vi sorterer, bygger og tellerlek med bokstaver, antall, mengde og formnår vi lager mat, følger vi oppskrifter med forskjellige mengeenheter
kjennskap til ulike geometriske former
ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI
samlingsstunder og fellessamlinger ved ulike høytidervi lærer om ulike religioner og livssynøver på å samarbeide om ulike oppgaver, og lære å løse konflikter
lære å vente på turempati og respekt for hverandre, og klare grenser for å sette grenserempati og respekt for hverandre, og sine egne grenser. Lære å forholde seg til andre, få sosial kompetanse gjennom lek
lære å si stopp, sette grenser for seg selv. Lære å forholde seg til andre, øve sosial kompetansevi øver oss på å si fine ting til hverandre, og bygge gode vennskapklare å sette or på både gode og vonde opplevelser
de ansatte hjelper barna med å løse konflikter, sette ord på følelser og veileder ved behovvi veileder barna i konfliktløsning og jobber for inkludering og samarbeid
ansatte undrer seg sammen med barna
NÆRMILJØ OG SAMFUNN
familien min. forståelse av verden. Forhold mellom barnehage og hjemmetsamtale om bosted, familie og yrkervanntilvenning på Jorekstad
turer i nærmiljøetturer i nærmiljøet og byen for å bli kjent med de ulike funksjonene byen harvi blir kjent med Røyslimoen skole og område rundt
trafikksikkerhetlære enkle trafikkreglervi undersøker hvordan barn har det i andre land og kulturer
inkluderende miljø, motvirke mobbing
samene som urbefolkning i Norge