KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST
|
|
|
non-verbal kommunikasjon og blikk-kontakt
|
vi øver på å ta i mot beskjeder og å vente på tur
|
enkle rollespill
|
styrke ordforrådet ved å benevne det vi ser og det vi gjør
|
bruke språket til å uttrykke følelser, behov og erfaringer, til å løse konflikter og til å skape positive relasjoner i lek
|
skrive fortellinger ut i fra barnas initiativ og interesse
|
sang, med og uten bevegelser, billedbøker og fortellinger, konkreter, rim og regler
|
samtale i hverdagen
|
lytte til lyder i språket og eksperimenterer med ord
|
|
vi har bøker, spill, puslespill i barnehøyde. Vi har alfabetet synlig i avdelingen
|
bli kjent med bokstaver og tall, kjenne igjen/skrive eget navn
|
KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE
|
|
|
lek, ute og inne og turer i nærmiljøet
|
minirøris, skilek og motoriske utfordringer både inn og ute
|
lengre turer
|
hinderløype, bevegelseslek, sangleker og dans
|
kjøkkengruppe der barna deltar i matlaging. Variert, sunne og gode matopplevelser
|
la barna vurdere egne evner og få god grovmotorisk kompetanse
|
bli kjent med egen kropp
|
lære om egen kropp og følelser i hverdagssituasjoner gjennom ulike teamarbeid
|
selvstendighet i forhold til matsituasjon, påkledning, do-gåing, ta vare ting rundt seg
|
sunt og variert kosthold
|
selvstendighetstrening. Øve på å påkledning, matsituasjon og do-gåing selv
|
lære å sette grenser for egen kropp, lære forskjell på gode og vonde hemmeligheter
|
vi tilrettelegger for hvile/søvn ut i fra barnets behov
|
|
vanntilvenning på Jorekstad
|
gode rutiner ved håndvask og måltider
|
|
vi tilbereder råvarer som vi har sanket i naturen eller dyrket selv
|
KUNST, KULTUR OG KREATIVITET
|
|
|
formingsaktiviteter med ulike materialer
|
vi legger til rette for at barna skal få oppleve skaperglede gjennom ulike materialer og teknikker
|
gripe tak i barnas eget initiativ til å skape
|
sang, musikk og dans, rim og regler, eventyr og fortellinger
|
vi bruker naturen som utgangspunkt for kunst
|
dramatisering på enkelt nivå
|
vi formidler kultur og tradisjoner gjennom å markere høytider og andre tilstelninger
|
vi deltar på arrangementer i lokalmiljøet
|
vi formidler kultur og tradisjoner gjennom å markere høytider og andre tilstelninger
|
|
besøke bibliotek, Maihaugen ol.
|
vi undrer oss rundt ulike eksperimenter
|
|
Forut-barneaksjon
|
skape tilhørighet gjennom å tilrettelegge for et godt samarbeid
|
NATUR, MILJØ OG TEKNOLOGI
|
|
|
turer i skog og nærmiljø i ulike årstider
|
faste turmål i nærområdet, dette bidrar til at barna blir bevisste på årstidsendring
|
bruke naturen som lekeplass og utforske den
|
få erfaringer med de ulike årstidene
|
bruke bålplassen i barnehagen, og tenne bål i skogen
|
undrende samtaler om dyr, spor, trær, planter og naturfenomen
|
vi ser på dyr, insekter og naturen rundt oss
|
dyrke grønnsaker og plukke bær, bruke det i matlaging
|
få kunnskap om enkle næringskjeder
|
ulikt lekemateriell
|
kildesortering og oppmerksomhet rundt søppel i naturen
|
kunnskap om bruk av spikkekniv og enkel snekring
|
|
bli kjent med ulike dyr og fugler
|
|
|
enkel bruka av digitale verktøy
|
|
ANTALL, ROM OG FORM
|
|
|
bruke ulike begreper som stor-liten, lang-kort ol.
|
vi bruker matematiske begreper i vår hverdag som viser størrelse, mål, likhet, ulikheter og preposisjoner
|
vi bruker naturen som læringsarena. f.eks finn 5 korte pinner og 4 store blader
|
konstruksjonlek
|
vi spiller spill og gjør ulike aktiviteter som fokuserer på antall, form og farge
|
eksperimenter som skaper nysgjerrighet
|
vi sorterer, bygger og teller
|
lek med bokstaver, antall, mengde og form
|
når vi lager mat, følger vi oppskrifter med forskjellige mengeenheter
|
|
|
kjennskap til ulike geometriske former
|
ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI
|
|
|
samlingsstunder og fellessamlinger ved ulike høytider
|
vi lærer om ulike religioner og livssyn
|
øver på å samarbeide om ulike oppgaver, og lære å løse konflikter
|
lære å vente på tur
|
empati og respekt for hverandre, og klare grenser for å sette grenser
|
empati og respekt for hverandre, og sine egne grenser. Lære å forholde seg til andre, få sosial kompetanse gjennom lek
|
lære å si stopp, sette grenser for seg selv. Lære å forholde seg til andre, øve sosial kompetanse
|
vi øver oss på å si fine ting til hverandre, og bygge gode vennskap
|
klare å sette or på både gode og vonde opplevelser
|
de ansatte hjelper barna med å løse konflikter, sette ord på følelser og veileder ved behov
|
vi veileder barna i konfliktløsning og jobber for inkludering og samarbeid
|
|
|
ansatte undrer seg sammen med barna
|
|
NÆRMILJØ OG SAMFUNN
|
|
|
familien min. forståelse av verden. Forhold mellom barnehage og hjemmet
|
samtale om bosted, familie og yrker
|
vanntilvenning på Jorekstad
|
turer i nærmiljøet
|
turer i nærmiljøet og byen for å bli kjent med de ulike funksjonene byen har
|
vi blir kjent med Røyslimoen skole og område rundt
|
trafikksikkerhet
|
lære enkle trafikkregler
|
vi undersøker hvordan barn har det i andre land og kulturer
|
|
inkluderende miljø, motvirke mobbing
|
|
|
samene som urbefolkning i Norge
|
|