Årsplan for Røyslimoen barnehage

7 Progresjonsplan - fagområdene

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø.

Progresjonsplanen beskriver hvordan barnehagen jobber med de syv fagområdene som er beskrevet i rammeplanen. Planen skal også synliggjøre hvordan barnehagen jobber med overgangen barnehage-skole.

Antall år barnet går i barnehage før skolestart kan variere. Likevel skal aktivitetene tilpasses og forbeholdes de enkelte aldersgrupper. Alle barn skal ikke nødvendigvis være med på alt.

Det er utarbeidet en plan for overgang og sammenheng mellom barnehage og skole også kalt sway'n. 

 

 

Progresjonsplan 

Progresjonsplan
1 - 2 år 3 - 4 år 5 - 6 år
KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST
non-verbal kommunikasjon og blikk-kontakt vi øver på å ta i mot beskjeder og å vente på tur enkle rollespill
styrke ordforrådet ved å benevne det vi ser og det vi gjør bruke språket til å uttrykke følelser, behov og erfaringer, til å løse konflikter og til å skape positive relasjoner i lek skrive fortellinger ut i fra barnas initiativ og interesse
sang, med og uten bevegelser, billedbøker og fortellinger, konkreter, rim og regler samtale i hverdagen lytte til lyder i språket og eksperimenterer med ord
vi har bøker, spill, puslespill i barnehøyde. Vi har alfabetet synlig i avdelingen bli kjent med bokstaver og tall, kjenne igjen/skrive eget navn
KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE
lek, ute og inne og turer i nærmiljøet minirøris, skilek og motoriske utfordringer både inn og ute lengre turer
hinderløype, bevegelseslek, sangleker og dans kjøkkengruppe der barna deltar i matlaging. Variert, sunne og gode matopplevelser la barna vurdere egne evner og få god grovmotorisk kompetanse
bli kjent med egen kropp lære om egen kropp og følelser i hverdagssituasjoner gjennom ulike teamarbeid selvstendighet i forhold til matsituasjon, påkledning, do-gåing, ta vare ting rundt seg
sunt og variert kosthold selvstendighetstrening. Øve på å påkledning, matsituasjon og do-gåing selv lære å sette grenser for egen kropp, lære forskjell på gode og vonde hemmeligheter
vi tilrettelegger for hvile/søvn ut i fra barnets behov vanntilvenning på Jorekstad
gode rutiner ved håndvask og måltider vi tilbereder råvarer som vi har sanket i naturen eller dyrket selv
KUNST, KULTUR OG KREATIVITET
formingsaktiviteter med ulike materialer vi legger til rette for at barna skal få oppleve skaperglede gjennom ulike materialer og teknikker gripe tak i barnas eget initiativ til å skape
sang, musikk og dans, rim og regler, eventyr og fortellinger vi bruker naturen som utgangspunkt for kunst dramatisering på enkelt nivå
vi formidler kultur og tradisjoner gjennom å markere høytider og andre tilstelninger vi deltar på arrangementer i lokalmiljøet vi formidler kultur og tradisjoner gjennom å markere høytider og andre tilstelninger
besøke bibliotek, Maihaugen ol. vi undrer oss rundt ulike eksperimenter
Forut-barneaksjon skape tilhørighet gjennom å tilrettelegge for et godt samarbeid
NATUR, MILJØ OG TEKNOLOGI
turer i skog og nærmiljø i ulike årstider faste turmål i nærområdet, dette bidrar til at barna blir bevisste på årstidsendring bruke naturen som lekeplass og utforske den
få erfaringer med de ulike årstidene bruke bålplassen i barnehagen, og tenne bål i skogen undrende samtaler om dyr, spor, trær, planter og naturfenomen
vi ser på dyr, insekter og naturen rundt oss dyrke grønnsaker og plukke bær, bruke det i matlaging få kunnskap om enkle næringskjeder
ulikt lekemateriell kildesortering og oppmerksomhet rundt søppel i naturen kunnskap om bruk av spikkekniv og enkel snekring
bli kjent med ulike dyr og fugler
enkel bruka av digitale verktøy
ANTALL, ROM OG FORM
bruke ulike begreper som stor-liten, lang-kort ol. vi bruker matematiske begreper i vår hverdag som viser størrelse, mål, likhet, ulikheter og preposisjoner vi bruker naturen som læringsarena. f.eks finn 5 korte pinner og 4 store blader
konstruksjonlek vi spiller spill og gjør ulike aktiviteter som fokuserer på antall, form og farge eksperimenter som skaper nysgjerrighet
vi sorterer, bygger og teller lek med bokstaver, antall, mengde og form når vi lager mat, følger vi oppskrifter med forskjellige mengeenheter
kjennskap til ulike geometriske former
ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI
samlingsstunder og fellessamlinger ved ulike høytider vi lærer om ulike religioner og livssyn øver på å samarbeide om ulike oppgaver, og lære å løse konflikter
lære å vente på tur empati og respekt for hverandre, og klare grenser for å sette grenser empati og respekt for hverandre, og sine egne grenser. Lære å forholde seg til andre, få sosial kompetanse gjennom lek
lære å si stopp, sette grenser for seg selv. Lære å forholde seg til andre, øve sosial kompetanse vi øver oss på å si fine ting til hverandre, og bygge gode vennskap klare å sette or på både gode og vonde opplevelser
de ansatte hjelper barna med å løse konflikter, sette ord på følelser og veileder ved behov vi veileder barna i konfliktløsning og jobber for inkludering og samarbeid
ansatte undrer seg sammen med barna
NÆRMILJØ OG SAMFUNN
familien min. forståelse av verden. Forhold mellom barnehage og hjemmet samtale om bosted, familie og yrker vanntilvenning på Jorekstad
turer i nærmiljøet turer i nærmiljøet og byen for å bli kjent med de ulike funksjonene byen har vi blir kjent med Røyslimoen skole og område rundt
trafikksikkerhet lære enkle trafikkregler vi undersøker hvordan barn har det i andre land og kulturer
inkluderende miljø, motvirke mobbing
samene som urbefolkning i Norge