Årsplan for Saksheim barnehage

8 Progresjonsplan - fagområdene

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø.
Progresjonsplanen beskriver hvordan barnehagen jobber med de syv fagområdene som er beskrevet i rammeplanen. Planen skal også synliggjøre hvordan barnehagen jobber med overgangen barnehage-skole og satsningsområdene.


Antall år barnet går i barnehage før skolestart kan variere. Likevel skal aktivitetene tilpasses og forbeholdes de enkelte aldersgrupper. Alle barn skal ikke nødvendigvis være med på alt.
 
Barnehage og skole er begge arenaer for danning, omsorg og læring. Både barnehage og skole skal bidra til en god start på livet og til livslang læring. 

Swayen - plan for overgang og sammenheng mellom barnehage og skole 
 

Hvordan jobber barnehagen med de sju fagområdene?

Kommunikasjon, språk og tekst

1-2 år

Bruke konkreter i samling.

Gi språkstøtte gjennom hverdagen.

Bruk av bildebøker, sang, eventyr, rim og regler.

Øve på å ta imot enkle beskjeder.

Sette ord på det vi ser og gjør sammen med barna.

 

3-4 år

Samling med bruk av konkreter og sang.

Høytlesning av bøker med tekst og bilde.

Spille enkle spill.

Bruk av rim og regler.

Utvikling av ordforråd og språkforståelse.

Støtte barna i å løse konflikter med språket.

Delta i rollelek.

 

5-6 år

Leke med språket gjennom rim, sang og regler.

Støtte barna på at språket er et redskap til å løse konflikter.

Spille mer avanserte spill.

Øve på å skrive bokstavene i sitt eget navn.

Utvikle ordforråd.

Lytteleker.

Begynne å forstå gradbøying av adjektiv.

Klassifisere overbegrep som mat, dyr, klær etc.

Fortelle om egne erfaringer i fortid og i nåtid.

Gjenfortelle historier/eventyr.

Bli kjent med:

Geitekillingen som kunne telle til ti.

Bukkene bruse begynner på skolen.

Lille lykke skriver.

Språkleken mitt skip er lastet med.

 

 

Kropp, bevegelse, mat og helse

1-2 år

Grovmotorisk lek.

Oppleve bevegelsesglede både ute og inne.

Inkluderes i aktiviteter der de kan få oppleve mestring.

Oppleve matglede ved måltider.

Få ulike erfaringer ved å bruke sansene sine på forskjellige underlag både ute og inne.

Få øve på å spise og drikke selv.

Delta i påkledning med hjelp av en voksen.

 

3-4 år

Øve på selvstendighet ved påkledning og ved måltider.

Oppleve bevegelsesglede og matglede.

Grovmotorisk lek inne og ute.

Finmotorisk lek.

Lære om smak og variert kosthold.

Medvirke i matlaging.

Smake på ulike konsistenser og smaker.

Oppleve mestringsfølelse gjennom ulike aktiviteter inne og ute.

Bli kjent med følelsene våre.

 

5-6 år

Oppleve bevegelsesglede og matglede.

Kroppsbeherskelse og koordinasjon.

Bli kjent med egne og andres følelser.

Bli kjent med egne grenser gjennom risikofylt lek.

Kle på seg selv.

Medvirke i matlaging og få kjennskap til variert kost.

Delta i smøremåltid.

Mestre toalettbesøk uten støtte av en voksen.

Kjent med kroppen, ulike kroppsdeler og ulikheter.

Bli kjent med sansene våre gjennom ulik lek og aktivitet.

Oppleve mestringsfølelse gjennom ulike aktiviteter.

Ha vanntilvenning på Jorekstad.

Bli kjent med andre førskolebarn gjennom lek og aktiviteter.

Bli kjent med regellekene: “haien kommer”, “stiv heks” og “samarbeidsstolen”.

 

 

Kunst, kultur og kreativitet

1-2 år

Bruke kroppen og sansene for å bli kjent med ulike materialer (maling, tegning, sanseløype etc.).

Delta på sangleker.

Lytte til sang, musikk og eventyr.

Oppleve dramatiseringer.

 

3-4 år

Få kjennskap til ulike materialer.

Formingsaktiviteter slik at barna får utrykke seg på sin egne måte.

Utfolde seg kreativt og gjennom bruk av egen fantasi.

Bruke naturmaterialer til å skape.

Lytte til sang, musikk og eventyr.

Delta på dramatisering.

 

5-6 år

Legge tilrette for aktiviteter hvor barna får kjennskap til ulike type materialer.

Dramatisering i frilek og i organisert lek.

Lytte til sang, musikk og eventyr.

Formingsaktiviteter gjennom bruk av fantasi.

Gi barna utfordringer som de mestrer og får mestringsopplevelse av.

Bruk av naturmaterialer vi selv finner ute.

Delta på dramatisering.

 

Natur, miljø og teknologi

1-2 år

Gi barna rom til å bli trygge i nærmiljøet.

Få erfaringer med de ulike årstidene.

Få oppleve naturen som en arena for lek.

Gi barna gode opplevelser med friluftsliv gjennom året.

Få oppleve å være ute i all slags vær.

 

3-4 år

Gå på turer og bli kjent i nærmiljøet.

Tur på fjellet for å bli kjent med andre omgivelser.

Få erfaringer og bli kjent med de ulike årstidene vi har.

Få oppleve naturen som en arena for lek og læring.

Oppleve naturens mangfold av dyr, planter og trær.

Få kjennskap til bærekraftig utvikling.

Bli kjent med trafikksikkerhet gjennom pedagogisk opplegg og turer i trafikken.

 

5-6 år

Bruke nettbrett til ulike aktiviteter som å ta bilde, legge inn, skrive ut og henge opp og bruke disse til refleksjon.

Turer i nærmiljøet for å bli kjent med hva som finnes rundt oss.

Tur på fjellet for å bli kjent med andre omgivelser.

Oppleve naturens mangfold av dyr, planter og trær.

Få kjennskap til bærekraftig utvikling.

Bli kjent med trafikksikkerhet gjennom pedagogisk opplegg og turer i trafikken.

Lage kjøkkenhage, der barna medvirker i prosessene.

 

Antall, rom og form

1-2 år

Skille mellom en og mange.

Barna skal få mulighet til å bruke sansene og kroppen sin til å utvikle romforståelse.

Få kjennskap til matematiske begreper gjennom samtale og i hverdagen.

Barna skal få kjennskap til starten på “tallrekka”- og kjenne igjen sin egen plass i garderoben.

 

3-4 år

Ha tilgjengelige materialer slik at barna har mulighet til å kunne telle, bygge og sortere.

Spille enkle spill.

Kjennskap til ulike begreper som over, under, foran og bak.

Få oppleve matematikkglede.

Begynne å telle.

Få kjennskap til sortering og kategorisering.

Lære å bruke romforståelsen.

Begynne å bli kjent med noen geometriske former.

 

5-6 år

Oppleve matematikkglede i hverdagen.

Gi barna aktiviteter som fokuserer på begreper foran/bak, tung/lett, liten/stor etc.

Lære å telle til mer enn 10 i tallrekken.

Lære å bruke romforståelsen sin gjennom ulike aktiviteter.

Ha tilgjengelig materialer som barna kan sortere, bygge og telle med.

Bruke naturen til å bli kjent med geometriske former.

Barna skal kunne skille mellom ulike geometriske former.

Leke og eksperimentere med mengde.

Barna skal bli kjent med spillene “stigespillet” og “villkatten”.

 

Etikk, religion og filosofi

1-2 år

Barna skal få ta del i ulike markeringer.

Begynnende konfliktløsning: ditt og mitt.

Barna skal få mulighet til å utvikle interesse og respekt for andre barn i barnehagen.

Øve på å kunne vise empati og omsorg for andre.

Skape undring og nysgjerrighet over ting vi ser.

 

3-4 år

Øve på å lytte til andre.

Begynnende konfliktløsning.

Lære å sette ord på og forså egne og andres følelser.

Øve på å vise empati og omsorg for andre.

De voksne skal legge til rette for samtaler og undre seg sammen over spørsmål som barna kommer med i hverdagen.

Få kjennskap til de ulike høytidene vi markerer.

 

5-6 år

Gi barna mulighet til å undre seg over etiske og filosofiske spørsmål, og sammen skape gode samtaler rundt ulike temaer.

Barna skal få kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanetisk arv og tradisjon.

Få kjennskap til andre kulturer og levesett.

Respektere andre og at man kan ha ulikt syn.

Lytte til andre.

Empati og omsorg for andre.

Sette ord på og forstå egne og andres følelser.

Håndtere konfliktløsning.

 

Nærmiljø og samfunn

1-2 år

Gå turer i nærmiljøet.

Delta i dagens rutiner.

Gi barna mulighet til å bli kjent med bygda og nærmiljøet.

Få positive opplevelser og erfaringer med friluftsliv året rundt.

 

3-4 år

Gå på turer i nærmiljøet.

Bli bedre kjent med bygda og hva som finnes i område.

Bruke nærområde aktivt som gir muligheter for gode samtaler og undringer sammen med barna.

Ta buss til byen/andre steder for og bli kjent med samfunnet utenfor bygda.

 Få kjennskap til at det finnes andre minoriteter i samfunnet.

Få gode opplevelser og erfaringer med friluftsliv året rundt.

Få kjennskap til samene og deres kultur.

Bli kjent med hverandres familier og levesett.

Bruke naturen aktivt som en læringsarena.

 

5-6 år

Turer i nærmiljøet.

Bli kjent med bygda og få en tilhørighet.

Bruke nærområde aktivt, som gir muligheter for gode samtaler og undringer sammen med barna.

Bli kjent med hverandres familier og levesett.

Få kjennskap til andre levesett i samfunnet.

Ta buss til byen/andre steder og bli kjent med samfunnet utenfor bygda.

Kjennskap til at det finnes andre minoriteter i samfunnet.

Få gode opplevelser og erfaringer med friluftslivet året rundt.

Bruke naturen aktivt som en læringsarena.

Få kjennskap til samene og deres kultur.