Årsplan Skårsetlia naturbarnehage

4 Barnehagens mål, arbeidsmetoder og fokusområder

Vår barnehage bruker prosjektarbeid som arbeidsform. Prosjektet vil presiseres gjennom planer for hver enkelt avdeling og for smågrupper. Her vil barnas initiativ og interesser spille en stor rolle og være toneangivende for det videre arbeidet, og hvordan prosjektet utvikler seg. Med vår visjon «Naturlig, Leken og Røff» jobber vi i naturen og med psykisk helse gjennom naturlige omgivelser. I skogen og med det som finnes naturlig, ser vi at nye relasjoner bygges og definerte miljøer viskes ut. Barna blir naturlig utfordret; komme seg fram i ulendt terreng, holde varmen på en kald vinterdag og klatre på stubber og steiner. Vi opplever naturlig endringer gjennom hele året og vi opplever mestring ved å erfare alle endringer. Vi har tro på at mange og ulike naturopplevelser er med å skape robuste barn som er rustet til å møte livets utfordringer. Vi skaper fellesskap rundt bålet i lavvoskogen. Vi ser, lukter, hører og kjenner på. Naturen har rom for alle, en uendelig stor lekeplass.

Didaktiske planer lages i fellesskap på avdelingen der alle medvirker. Det er viktig for oss at alle føler et eierskap til planene vi jobber etter. Personalet bruker bildedokumentasjon og praksisfortellinger i arbeidet med det pedagogiske innholdet, og bruker dette som utgangspunkt for samtale og refleksjon, både innad i personalet, og sammen med barna.

Vi har systematisk vurdering av barnehagens praksis og innhold månedlig på hvert personalmøte. Samtidig har vi løpende vurdering av egen praksis. På personalmøtene deles personalet inn i refleksjonsgrupper, hvor vi reflekterer over egen praksis og situasjoner fra hverdagen.

Alle kommunale barnehager har vært igjennom et 3-årig utviklingsprosjekt i perioden 2017-2020 kalt «Barnehagen som lærende organisasjon», der målet er økt kvalitet i barnehagen og en mer felles profesjonell praksis. Prosjektet skal følges opp og videreføres i regi av barnehageforvaltningen i tiden fremover

Mat, kosthold og måltider er noe som opptar de fleste foreldre. Dette er et jevnlig tema på foreldremøter og i brukerundersøkelser. Det er derfor ansatt kjøkkenassistent i 40% stilling i alle kommunale barnehager. Disse stillingene kommer i tillegg til grunnbemanningen. Lillehammer kommune satser på dette fordi mat og måltider skal være en del av det pedagogiske innholdet, der barna er inkludert, og det er et stort fokus på et sunt og variert kosthold. Vi deltar også i ordningen Sunnere Barn som har som mål å bidra til økt kunnskap om mat og måltider i barnehagen, og tilbyr lett tilgjengelige verktøy.

Alle kjøkkenassistentene inngår i et nettverk, og der drøftes ulike menyer knyttet opp mot pedagogiske opplegg, samt at det legges planer for fysisk aktivitet knyttet opp mot kosthold.

Natur og friluftsliv

Hver avdeling har sin lavvodag hver uke. Vi leker i naturen, vi klatrer og balanserer, vi er nysgjerrige på hva som skjer i skogen vår. Barnehagen har kokeutstyr for matlaging ute, og voksne og barn lager supper, pinnebrød og varmmat over bålet. Vi har også en turdag hver uke. Denne dagen går vi på kortere eller lengre turer i nærmiljøet, avhenger av barnets alder og ferdighetsnivå. Noen dager er målet å komme oss til et bestemt sted fordi vi skal oppdage noe der, andre dager er målet bare å være nysgjerrige og undre oss over naturens mange magiske øyeblikk. Barna har med matpakke og drikke hjemmefra denne dagen og får servert frokost i barnehagen. Nærområdet vårt har nypreparerte skiløyper og akebakke på vinteren og sykkelbane, turstier og skog på sommeren. Engasjerte voksne har vi hele året!

Ravneklubben

I rammeplanen s 33 står det:

«De eldste barna skal få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagen skal legge til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen. Barnehagen skal bidra til at barna kan avslutte barnehagetiden på en god måte og møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. Barna skal få bli kjent med hva som skjer i skolen og skolefritidsordningen.»

For barnehagen er det viktig at skolestarterne nyter den siste tiden i barnehagen, og møter skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner. 

I Skårsetlia naturbarnehage har skolestarterne en egen klubb, Ravneklubben. Her vektlegger vi å øve opp barnas selvstendighet og trygghet på seg selv og sine evner. I Ravneklubben leker vi oss også med bokstaver og tall, spiller fiolin og pocket trompet, går på turer og mye mer. Trygge barn tilegner seg ny kunnskap, og dette vil bidra til at barna er godt rustet for skolen. Ravnene har også vanntilvenning på Jorekstad på høsten. Hvert år har Ravnene tur til Neveltoppen som en milepæl for endt barnehagetid.

 

Kulturskolen

Våren 2018 startet vi opp et samarbeid med Lillehammer Kulturskole, «Natur og kultur hånd i hånd.». Det er Lars som spiller fiolin og Mina som spiller horn, som kommer hit til barnehagen hver uke. De introduserer oss for klassisk musikk og instrumentopplæring og deltar i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Gjennom dette får barna oppleve «levende» musikk, de får flere måter å uttrykke seg på og får mulighet til å tilegne seg ferdigheter med selv å lage musikk ved bruk av instrumenter og å eksperimentere med lyd og rytme.

Generasjonssang

I likhet med alle kommunale barnehager i kommunen jobber vi med Generasjonssang. Generasjonssangen skjer i samarbeid med Aktiv Aldring, og er med på å gi eldre og demente en positiv opplevelse og kanskje gjenskape noen minner fra egen barndom. Her er barna sammen med de eldre, synger og gjør bevegelser til tradisjonelle norske sanger. Vi samarbeider med Skårsetlia Bo- og servicesenter.