Årsplan for Vingar barnehage

3 Presentasjon av barnehagen

Barnehagens samfunnsmandat

  • A tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. 

Den skal både være en pedagogisk virksomhet og et velferdstilbud for småbarnsforeldre. Barnehagen skal støtte og ta hensyn til det enkelte barn, samtidig som hensynet til fellesskapet ivaretas.

 Vår visjon er

  • Vingar er stedet for trivsel og glede. 

Visjonen bygger på verdiene i kommunens felles pedagogiske plattform for de kommunale barnehagene i Lillehammer og målene i kommunens strategiplan for barnehage.

 Vingar barnehage er en fire avdelings barnehage beliggende på vestsiden av Lillehammer. Barnehagens nærmeste nabo er Vingar skole. Per august 2024 har vi totalt 57 barn fordelt på avdelingene Knerten (1-3 år), Kanutten (1-3 år), Sokrates (4-5 år) og Tiriltoppen (3-4 år). Hver avdeling har pedagogisk leder og pedagogiske medarbeidere/fagarbeidere. Barnehagen har også kjøkkenassistent tre dager i uken. Barnehagen følger statens krav til grunnbemanning og pedagognorm. Personalet har mye erfaring.

Uteområde

Barnehagen har et flott uteareal med ulike lekeapparater, sandkasser, bålplass, gapahuk og store gressflater som stimulerer barns motoriske utvikling. Nærmiljøet har mye spennende å tilby oss. Vi har nær tilknytning til skog og mark, i et trygt og godt nærmiljø. Vi har fotballbane rett utenfor barnehagens gjerde, turmuligheter til blant annet Eventyrsletta, grillhytte på Pinnikhaugen, «paviljongen», Vingnesvika og lekeplassen til Vingar skole. Vi har også et busstopp i nærheten som gir oss større muligheter til å oppleve andre områder av Lillehammer. Om vinteren har vi akebakker både i barnehagen og ute i slalombakken som ligger rett ved siden av oss. Det det blir kjørt opp skiløyper på gressbanen ved siden av barnehagen. Alt ligger til rette for gode naturopplevelser året rundt.

Fysisk aktivitet og kosthold

Barnehagen følger kommunens plan for fysisk aktivitet og kosthold for aldersgruppen 0-6 år i Lillehammer. Vi har vår egen kjøkkenassistent tre dager i uken. Vi legger til rette for tre faste måltider om dagen.; frokost – lunsj og ettermiddagsmat. Til frokost må barna selv ha med sin egen matpakke. Til lunsj serverer vi tre varme måltider til barna i uken. Når vi ikke serverer varm mat tilbyr vi brødmat og nistepakke på tur. På turer tilbereder vi også av og til mat på bål. Til ettermiddagsmat får barna brødmat med ulikt pålegg og frukt. En dag i uken får barna servert smoothie etter ettermiddagsmaten. Det sendes ut månedsmeny til foreldre.

Vi samarbeider med Vingar skole som ligger på samme tomt som barnehagen. Barnehagen følger Lillehammer kommune sin plan for overgang og sammenheng mellom barnehage og skole.

I Vingar barnehage arbeider vi hver dag med å leve opp til Lillehammer kommunes verdier

 Profesjonalitet – Ansvarlighet – Respekt

i møte med barna, med foreldrene og med kollegaer. Det skal være stort å være liten hos oss!

Visma - min barnehage

På foreldreappen «Visma - Min barnehage» vil dere finne planer, dokumentasjon, bilder, samtykker og annen informasjon som er viktig for deg og ditt barn. Det forventes at dere som foreldre og foresatte holder dere oppdatert på det som legges ut av planer, dokumentasjon og informasjon slik at dere kan sørge for at barnet deres er best mulig forberedt til det som skal skje i barnehagen. I Visma registrer også foreldrene ferier og annet fravær.

De ansatte i barnehagen skal benytte årsplanen som et arbeidsdokument. Den er et arbeidsredskap for det pedagogiske arbeidet vårt og skal være utgangspunkt for våre målsettinger og planlegging av det daglige arbeidet. Hver avdeling utarbeider og sender ut periodeplan og ukeplan til foreldrene på Visma. Planene beskriver hvordan barnehagen arbeider med tiltakene som er fastsatt i årsplanen og rammeplan. Foreldre skal gjennom disse planene få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene lokalt i barnehagen og de overordnede målene for barnehager, både i Lillehammer Kommune og på nasjonalt nivå.

Pedagogisk grunnsyn 

Vårt pedagogiske grunnsyn tar utgangspunkt i dokumentet «Felles pedagogisk plattform for kommunale barnehager i Lillehammer kommune». I det pedagogiske grunnsyn ligger de verdier og holdninger som legger grunnlaget for alt vi foretar oss i barnehagen. Det handler om å ha et bevisst syn på barn og barndom. Grunnsynet bygger på de lover og forskrifter som til enhver tid er gjeldende for barnehagen (FNs barnekonvensjon, Lov om barnehager og Rammeplanen).  Omsorg, lek, læring og danning er viktige elementer i grunnlaget for vår pedagogikk.

Barns egenverd er kjernen i vårt pedagogiske konsept og sentralt i alt vårt arbeid. I Vingar barnehage har vi tro på at hvert enkelt barn er kompetent og har iboende ressurser som skal få komme til uttrykk og utvikles i barnehagen. Hvert enkelt barn skal oppleve å bli sett, hørt og forstått av anerkjennende, aktive, tydelige og ansvarsfulle voksne. Barns egen nysgjerrighet og undring legger grunnlaget for livslang læring. De stiller spørsmål, undrer seg og vil lære mer og mer. Vi skal være der og støtte opp om nysgjerrigheten, uten å gi dem alle svarene. Vi vil hjelpe dem på veien til å finne svar.

Vi bruker barnehagen som en sosialiseringsarena hvor vi ønsker at barna skal få oppleve glede, mestring, trygghet, tilhørighet, anerkjennelse, vennskap og respekt i samspill med andre barn og voksne.

For å hjelpe barna med å bli den beste versjonen av seg selv skal de voksne være tett på, gi trygghet og yte omsorg for barn. Vi bruker trygghetssirkelen aktivt i barnehagen. De voksne skal være en trygg havn som barna kan søke til når de trenger det. Barnet skal beskyttes, støttes og veiledes. Samtidig skal den voksne støtte og oppmuntre barnets utforskning av verden. På denne måten får barnet livserfaring og trening i sosial kompetanse innenfor trygge rammer. De voksne skal å sørge for at barn lykkes og føler mestring. Dette gjør de voksne ved blant annet å legge til rette for at barna møter utfordringer tilpasset deres eget nivå.