Årsplan for Vingar barnehage

8 Progresjonsplan - fagområdene

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø.

Progresjonsplanen beskriver hvordan barnehagen jobber med de syv fagområdene som er beskrevet i rammeplanen. Planen skal også synliggjøre hvordan barnehagen jobber med overgangen barnehage-skole og satsningsområdene.

Antall år barnet går i barnehage før skolestart kan variere. Likevel skal aktivitetene tilpasses og forbeholdes de enkelte aldersgrupper. Alle barn skal ikke nødvendigvis være med på alt.

Det er utarbeidet en egen plan for arbeidet (sway'n) Overgang og sammenheng barnehage-skole.

Hvordan jobber barnehagen med de sju fagområdene?

Kommunikasjon, språk og tekst

1-2 år

Møte enkle bøker, rim, regler og sanger.

Bli kjent med eventyr.

Bli kjent med konkreter.

Oppleve inkludering i ei gruppe.

Styrke ordforrådet ved å benevne det vi ser, og det vi gjør.

Utvikle evne til å kommunisere i lek og samspill med andre barn.

 

3-4 år

Bruke rim, regler og sang.

Utvikle samtalene til å strekke seg over tid.

Utvikle fortellerglede.

Dramatisere.

Sette ord på følelser.

Bevisstgjøring på bruk av språk i konfliktsituasjoner.

Bruke spill som stimulerer språket.

Bruke muntlige fortellinger for å øve på lyttetrening.

Barna skal bli lest for daglig.

5-6 år

Følge kompliserte oppfordringer-forstå gradbøying av en del adjektiv.

Klassifisere i overbegreper som mat, dyr, klær osv.

Forklare ords mening (f.eks. «hva er å sove?»)

Fortelle om egne erfaringer i nåtid og fortid på en forståelig måte

Eksperimentere med skriftspråket i noen grad.

Ta i mot og forstå kollektive beskjeder.

Lytte til lyder i språket og bli fortrolig med symboler.

Øve blyantgrep og bli kjent med bokstavlyden i eget navn.

 

Kropp, bevegelse, mat og helse

1-2 år

Bruk av musikk og konkreter for å stimulere sansene.

Mulighet til inne og ute lek på variert underlag hele året.

Opparbeide gode rutiner ved personlig hygiene.

Bli vant til å smake og lukte på mat som serveres i barnehagen, og bli vant til ulike konsistenser og smaker.

3-4 år

Videreutvikle kroppskontrollen.

Pinsettgrep blir mer innarbeidet.

 Være med på turer i all slags vær og bevege seg i ulendt terreng.

Forståelse av egen kropp og at alle er ulike.

Skape forståelse for hvordan kostholdet virker inn på kroppen.

Få forståelse for de ulike smakene som surt, søtt, salt, bittert og umami

5-6 år

Utvikle glede ved å bruke naturen til utforskning og kroppslige utfordringer.

Setter grenser for egen kropp og respekterer andres grenser.

Få kunnskap om hvordan menneskekroppen fungerer.

Få kunnskap om hva som kjennetegner et sunt kosthold.

Kunne velge riktig bekledning ut fra værforhold.

 

Kunst, kultur og kreativitet

 

1-2 år

Barna skal bli stimulert til å bruke sansene og fantasien.

Erfare bruk av ulike formingsmaterialer og redskaper.

Erfare enkel dramatisering.

Lære enkle sanger med bevegelse.

Oppleve glede og stolthet over egen tilhørighet.

 

 

 

 

 

3-4 år

Få oppleve oppleve musikk/ språk/ litteratur/

design.

Lære, utforske primærfargene.

Få tilgang til ulike formingsmateriell slik at de kan uttrykke seg gjennom kunsten.

Ha tilgang på ulik musikk for å kunne utfolde seg gjennom musikken.

Ha en hverdag hverdag der det er tilrettelagt for rolleleken.

5-6 år

Få erfaring i å uttrykke seg kunstnerisk og finne sine egne uttrykksformer.

Få kjennskap til fantasi, kreativ tenkning og skaperglede.
Besøke biblioteket i Lillehammer.

Delta på Pegasus, litteraturfestivalen.

Få erfaringer i å iaktta estetiske former og detaljer i møte med natur og det fysiske miljøet.

Få uttrykke seg og oppleve mestring i både dans og dramatisering.

 

 

 

 

Natur, miljø og teknologi

1-2 år

Barna skal få leke og utforske naturen i barnehagens uteområde og nærmiljø.

Gå/delta på turer hvor vi utforsker og oppdager nærmiljøet.

Bli kjent med å være ute i ulikt vær.

Bli kjent med ulike dyr.

 Oppleve ulike årstider.

 

 

3-4 år

Barna skal oppleve glede ved å være i naturen, og lære å ta vare på den.

Gå lengre turer.

Få kjennskap til forskjellige dyr og fugler

Barna skal lære å kildesortere søppel og hvorfor.

Få kjennskap til hvilke klær man har på seg til ulike værtyper.

 

 

5-6 år

Få innsikt i samspillet i naturen og naturvern.

Kunnskaper om årstider og været.

Få erfaring med enkle forsøk, og undre seg over vann, luft, lys og elektrisitet.

Se sammenheng mellom husdyrhold og matproduksjon – hvor får vi melk, kjøtt fra.

 

 

Antall, rom og form           

1-2 år

Barna skal få kjennskap til ulike former, farger og størrelser.

Få erfaring i bruk av tallbegrep.

Bruke kroppen og sansene til å utvikle romforståelse.

Stimulere barnas utholdenhet.

3-4 år

Utvikle forståelse for mengde, antall og sortering.

Få kjennskap til tallene, måneden, dag og årstider.

Ulikheter og likheter.

Få forståelse for preposisjoner.

Begynne med peketelling.

Leke med former, tegne dem, benevne og bruke dem i hverdagslivet.

Konstruksjonslek.

Spill med fokus på læring av tall og før-matematiske begreper.

5-6 år

Bruke før-matematiske begreper.

Barna skal få øvelse i å klassifisere og sortere etter form, farge og størrelse.

Eksperimentere med bokser, beholdere-tunge/lette, innhold, lik/ulik.

Leke med tall, skrive tall.

Lære begrep om antall i rutinesituasjoner, i lek og konstruksjonslek.

Rydding ute/inne.

 

Etikk, religion og filosofi

1-2 år

Barna skal få undre seg og utforske på sin måte.

 

Oppleve trygghet i forhold til seg selv, voksne og barn i barnehagen.

 

Normer og verdier

Oppleve spenning ved ulike høytider.

3-4 år

Tilrettelegge for gode samtaler og fortellinger.

Alle skal bli tatt på alvor.

Kjennskap til høytider og tradisjoner.

Utvikle respekt og toleranse for hverandre.

Barna skal lære å vente på tur, stå i kø og vise hensyn til hverandre.

 

5-6 år

Konflikthåndtering på egenhånd i økende grad.

Kjennskap til «den gylne regel».

Få lære om de land og kulturer som finnes i barnehagen og vise respekt for andres bakgrunn uansett kultur eller religion.

Kjenne til kristne høytider/tradisjoner.

Tilegne seg samfunnets normer og verdier.

 

Nærmiljø og samfunn

1-2 år

Barna skal oppleve tilhørighet i gruppa.

Oppleve å bli trygg på barnehagens uteområde og nærmiljø gjennom korte turer.

Oppleve at de får medvirke i egen hverdag.

 

 

3-4 år

Lære mer om demokratiske prinsipper og medbestemmelse.

Besøke ulike steder i nærmiljøet.

Bli kjent med ulike skikker og tradisjoner.

Lære om likheter og ulikheter lokalt og globalt.

Få kunnskap om samene som Norges urbefolkning. Oppleve dyr på nært hold.

Lære hvordan man ferdes i trafikken.

 

 

5-6 år

Bli kjent med nærmiljøet.

Bli kjent med ulike mattradisjoner i samfunnet vårt. Vite hva foreldrene jobber med.

Barna skal bli kjent med FNs barnekonvensjon.

Bli kjent med ulike trafikkskilt og trafikkregler. Forstå hvorfor vi bruker refleks.

Besøke nærskolen.

Besøke Maihaugen, biblioteket og andre institusjoner, virksomheter og skoler lokalt.