4 Barnehagens formål og fokusområder
I Vingrom barnehage jobber vi ut fra vår visjon:
Barna i fokus NATURligVIS
Alle våre valg og avgjørelser skal være med tanke på det beste for barna. Barnehagen skal være et trygt sted der alle barn opplever å bli sett, hørt og verdsatt. Vi er opptatt av gode relasjoner mellom barn-barn og barn-voksen. Vi har en holdning om å ville hverandre vel og vise raushet og toleranse for hverandre.
I møte med andre mennesker er vi imøtekomne. Miljøet hos oss skal være preget av god omsorg, anerkjennelse, åpenhet, humor og glede. Barna skal oppleve mestring og medvirkning i barnehagehverdagen sin. Det skal være meningsfylt å være en del av et større fellesskap der alle er en viktig brikke. Barnehagen jobber kontinuerlig med et godt arbeidsmiljø for store og små. Vi er opptatt av lekens egenverdi, og legger vekt på å skape gode lekemiljøer.
Kommunikasjon, språk og tekst
Barnehageåret 2024-2025 fortsetter vi arbeidet med fagområdet: «Kommunikasjon, språk og tekst»
Barn og litteratur
Noe av det viktigste man kan jobbe med i barnehagen er språk, og det å ha et godt språkmiljø. Språket har stor betydning for hvordan barnet leker og omgås andre, samt hvordan de lærer og utvikler seg. Vi kan si at språket danner grunnlaget for den sosiale, kognitive og emosjonelle utviklingen hos barnet.
I rammeplan for barnehager står det at personalet aktivt skal arbeide for å fremme barns språkutvikling. I Vingrom barnehage bruker vi mye sang, regler, dramatisering og barnelitteratur. Barnelitteratur er viktig fordi det stimulerer nysgjerrighet, fantasi, og gir økt ordforråd og begrepsforståelse. Gjennom litteraturen tilegner barna seg ny kunnskap, og vi kan bruke bøkene som hjelp til å bearbeide opplevelser, ta opp vanskelige tema, samt bidra til gode samtaler. Barnelitteratur kan gi mye felles glede og humor, og gjennom bøker får barna felles opplevelser og erfaringer, som igjen kan bidra til felles lek. Vi tenker at bøkene på denne måten kan bidra til å lage et godt sosialt fellesskap mellom barna. Vi velger bøker som fremmer inkludering, og som representerer hele det mangfoldige samfunnet vi lever i.
Hvordan jobber vi med barnelitteratur?
Vi jobber med barnelitteratur på flere måter. Vi legger til rette for gode lesestunder, hvor barn og voksne kan sitte tett sammen og dele opplevelsen av en fortelling. Disse stundene gir ro, nærhet, og en helt spesiell kontakt mellom de som leser. Ved at de ansatte er bevisste viktigheten av lesing, gir vi hverandre tid og plass til å gjøre dette uforstyrret. Vi har respekt for lesingen. Vi lager gode og innbydende lesekroker på hver avdeling, med bøker som frister til lesing. Barna får tak i bøkene selv, og lærer å ha respekt for bøkene slik at de ikke ødelegger dem. Vi bruker barnelitteratur på mange ulike måter. Vi kan fortelle bøkene via bilder, undre oss over hva vi ser på bildene, ha samtaler rundt de ulike temaene, og kanskje dikte videre på det vi har lest om. Vi kan velge enkelte bøker vi vil jobbe mer med, og ta disse med inn i formingsaktiviteter, dramatisere o.l.
Eventyr
Vi har valgt å ha fokus på «barnelitteratur» i år, og vi vil jobbe ekstra med eventyr. Eventyr passer alle aldre, og vi kan velge å gjøre det som en enkel, underholdende fortelling for de minste, eller mer komplisert historie for de eldste. Det positive med eventyr er at det er mange måter å formidle det på. Vi kan bruke bøker med bilder, eller vi kan fortelle det etter hukommelsen. Vi har et rikt lager av figurer, konkreter og flanellografer i barnehagen, og vi vil bruke dette. I tillegg nyter vi godt av salen på Sangerhuset, og har lettere mulighet for rollespill for hverandre her i barnehagen.
Eventyr er en del av kulturarven vår, og vi vil fortelle tradisjonelle norske eventyr, og også se nærmere på eventyr fra andre kulturer. Slik kan vi være mangfoldige og inkluderende i det pedagogiske arbeidet vårt.
Som annen barnelitteratur gir eventyr god språkstimulering. Barna utvikler begrepsforståelse og ordforråd. De kan være med og leke med språket, med stemmer og lyder. Eventyr er gøy, det kan være skummelt, og det er spennende! «Eventyr lærer neste generasjon om rett og galt, viser dem konsekvenser av valg og påpeker viktigheten av egenskaper som mot, styrke og trofasthet» (www.ndla.no).
Bibliotek i barnehagen
Vingrom barnehage er den eneste barnehagen i Lillehammer som har sitt eget lille minibibliotek. Dette er et samarbeid med Lillehammer bibliotek som vi har hatt i flere år nå, hvor barna får låne med seg bøker hjem en gang i uken. Biblioteket vårt gjør det enklere å låne og levere bøker, og vi tenker at dette er en fin måte å spre leseglede og leselyst på.
Arbeidsmetoder
Massasje som pedagogisk verktøy
Vi jobber videre med massasje og fagområdet: «Kropp, bevegelse, mat og helse». Gjennom et samarbeid med Silje Solbrekke, tidligere mor i barnehagen, har vi lært oss massasje som et pedagogisk verktøy. Vi erfarte at barna gjorde god nytte av disse stundene med massasje, ro og nærhet. Barna etterspurte massasjestunder selv, andre brukte det i lek seg imellom. Vi ser at barn har behov for å lære seg å slappe av uten ytre stimuli som lyder og visuelle inntrykk som for eksempel musikk, skjerm og boklesing. Vi ønsker å fortsette med å bruke massasje som verktøy i hverdagen og vil tilpasse det til barnas alder, ønsker og behov ut ifra hvor de er «her og nå». Vi vil fortsette å bruke opplegget og utstyret Silje har lagd, og tilpasse det til vårt behov. Målet er å styrke selvfølelsen til barna og gi en økt kroppsbevissthet. Samtidig gi barna et pusterom i en ellers aktiv barnehverdag fylt med lek og sosialt samvær.
Forskning viser blant annet at massasje skaper færre konflikter, at barn-barn og barn-voksen relasjonene styrkes, og at det forbereder barnas evne til innlæring.
Noen av fordelene med massasje i barnehagen er: Barn som mottar massasje blir sett og bekreftet, føler større trygghet og nærhet, lærer å sette grenser for seg selv- og at det bekreftes gjennom handling.
Barn som gir massasje opplever å være en del av et gruppefellesskap, de lærer å gi omsorg og utvikle empati, motarbeider mobbing og blir bedre på samarbeid.
Gjennom massasje kan vi jobbe med rammeplanens verdigrunnlag og fagområder.
«La meg få klar det sjøl»
For en tid tilbake hadde vi et prosjekt i barnehagen som het «La meg få klar det sjøl» Dette har nå blitt en arbeidsmåte for oss. Ergonomi og pedagogikk i barnehager skaper en god sammenheng mellom barns mestring/utvikling og pedagogenes helse i arbeid. Å la barn få gjøre selv og oppleve mestring i ulike hverdagssituasjoner kan bidra til økt selvtillit og positivt selvbilde hos barnet. Når de voksne legger til rette for at barna får lov til å prøve å gjøre noe selv, ved å veilede og støtte underveis, kan det bidra til mestringsfølelse og glede hos barnet. Barna får på denne måten medvirke og medbestemme i sin egen hverdag. Gjøre ting på sin måte og i takt med sin utvikling og sine forutsetninger.
Skolestarterne
Barnas siste år i barnehagen er et ekstra spennende år. Da blir de med i skolestartergruppa, «Jupiterklubben». De fleste barna i Vingrom barnehage begynner på Vingrom skole, og vi får derfor en verdifull mulighet til å jobbe med gruppa allerede før de begynner på skolen.
I Jupiterklubben jobber vi blant annet med noe som heter «skrivedans». Skrivedans er en metode som bruker musikk og bevegelser som en måte å forberede skriving på. I tillegg leker vi med farger, former, tall, øver på rim, regler, bokstaver, klipper, limer og gjør impulsive aktiviteter utfra hva barna ønsker. Kort sagt, vi leker og lærer sammen!
Svømmekurs- vanntilvenning
Vi har de siste årene fått midler til vanntilvenning/ svømmeopplæring. Dette er et tilskudd som skal bidra til at barn får tilstrekkelig svømmeopplæring og blir trygge i vann. Dette er et opplegg for de eldste barna. Opplæringen går over 7 ganger, og det er Jorekstad som er ansvarlige for opplegget.
Samarbeid overgang barnehage - skole
Bygdas barneskole er vår nærmeste nabo, og vi har et tett og godt samarbeid. Vi har faste møtepunkter gjennom hele det siste barnehageåret, og er blant annet invitert på «morgensamling» på skolen en gang i måneden. På denne måten blir barna kjent med skolen, og de blir godt rustet og forberedt til skolestart. Vi opplever at dette har stor betydning for hvordan skolestart oppleves for både barn og foreldre. Lillehammer kommune har en egen plan for overgang barnehage- skole som vi følger.
Allerede første skoledag er barnehagen på plass i skolegården for å få med seg 1. klassingene på første skoledag. Dette er starten på en trygg overgang fra barnehage til skole.
Foreldresamarbeid
Alt vi i barnehagen gjør skal ha barnets beste som grunnlag, og en gjensidig og varm kommunikasjon mellom foresatte og ansatte i barnehagen er viktig for at barna skal fungere og trives. Dere foreldre er derfor våre viktigste samarbeidspartnere. Dere er eksperter på deres barn og kjenner barnet best. For oss er det viktig at dere føler tillit og trygghet i barnehagen, og vi er åpne for alle spørsmål og tilbakemeldinger dere skulle ha. Den daglige kontakten ved levering og henting er slik en viktig arena hvor informasjon og beskjeder angående deres barn utveksles.
I løpet av året blir det gitt tilbud om foreldresamtaler der vi snakker om barnets trivsel, vennskap og utvikling på ulike områder. I tillegg har vi foreldremøter hvor både pedagogisk innhold og ulike temaer kan være aktuelt.
Samarbeidsutvalget er foreldrenes stemme inn i barnehagen, og her er det mulig å komme med innspill, både til temaer på foreldremøter og andre aktuelle saker.