Årsplan for Vingrom barnehage

8 Hvordan jobber barnehagen med fagområdene?

Fagområdene synliggjøres i månedsplanene til barnehagen og gjennom dokumentasjon.

Kommunikasjon, språk og tekst

1-2 år

  • Bli kjent med bøker, sanger, rim og regler i musikkstund og samlingsstund 
  • Bruke konkreter
  • Lage egne bøker («boka mi»)  
  • Bruke språket aktivt i hverdagen ved å benevne det vi ser rundt oss og sette ord på følelser
  • Dramatisering
  • Mulighet for å låne bøker på barnehagebiblioteket vårt 
  • Månedens rim/regle og sang
  • Lære nye ord og begreper gjennom førstehåndserfaring, sansene og begrepskart
  • Bøker tilpasset barnets alder
  • Forteller historier ved hjelp av bilder, flanellograf, figurer, dramatisering osv.
  • Observere og følge opp barnas uttrykk og behov

3-4 år 

  • Få til gode samtaler rundt påkledning, måltider, og andre hverdagslige aktiviteter
  • Spille spill, lese bøker
  • Få hjelp av voksne til å sette ord på egne følelser i lek eller konfliktsituasjoner 
  • Bruke eventyr, fortellinger, rim, rytme, sang i samlingsstund
  • Bruke flanellograf og konkreter i samlingsstund
  • Lytte til lyder og rytmer i språket
  • Tilrettelegge for god rollelek
  • Dele barna i mindre grupper, lekestasjoner, tilby variasjon i leker 
  • Hverdagssamtaler med barna 
  • Lære nye ord og begreper gjennom førstehåndserfaring, sansene og begrepskart
  • La barna bli kjent med drama som uttrykksform

5-6 år

  • Skrivedans i Jupiterklubben
  • Barnesamtaler
  • Lære å gjenkjenne/skrive sitt eget navn
  • Erfare at muntlig språk og bilder gjøres om til skriftspråk  
  • Leke med lekeskrift, tegninger, bokstaver og tall via rollelek som kino, bibliotek 
  • Barna blir spurt om forventinger til Jupiterklubben for å kunne planlegge innhold sammen 
  • Hverdagssamtaler med barna, høre om barnas interesser og opplevelser
  • Lære nye ord og begreper gjennom førstehåndserfaring, sansene og begrepskart
  • Leke og tøyse med ord og begreper
  • Tarkus og trafikkopplæring

Kropp, bevegelse, mat og helse

1-2 år

  • Bevegelse til musikk
  • Grovmotoriske aktiviteter og lek inne og ute både vår, sommer, høst og vinter
  • Spise og drikke selv
  • Balanse mellom aktivitet og hvile
  • Bruke navn og ord på kroppen, bruke sanger, rim og regler om dette
  • Bli kjent med massasje
  • Få muligheten til å smake på nye ting
  • Legge til rette for varierte aktiviteter inne og ute
  • Klatre opp og ned fra stellebord

3-4 år

  • Matgrupper på kjøkkenet
  • Smøre maten sin selv 
  • Gå på do og vaske hender selv
  • Samtaler/samlingsstund om kropp, følelser, helse og hygiene
  • Lengre turer i nærmiljøet 
  • Øve seg på påkledning, oppmuntres og utfordres til å klare selv
  • Ukentlige tilbud om skiturer om vinteren
  • Ulike motoriske utfordringer i leken – hinderløype, musikk og dans, o.l. 
  • Lek og aktivitet inne og ute
  • Bli kjent med massasje

5-6 år

  • Matgrupper på kjøkkenet
  • Smøre maten sin selv 
  • Gå på do og vaske hender selv
  • Samtaler/samlingsstund om kropp, følelser, helse og hygiene
  • Lengre turer i nærmiljøet 
  • Øve seg på påkledning, oppmuntres og utfordres til å klare selv. Hjelpe andre. 
  • Ukentlige tilbud om skiturer om vinteren
  • Ulike motoriske utfordringer i leken – hinderløype, musikk og dans, o.l. 
  • Lek og aktivitet inne og ute
  • Bli kjent med massasje

Kunst, kultur og kreativitet 

1-2 år

  • Bli kjent med og prøve ut ulike typer formingsmateriell, slik som maling, fingermaling
  • Leke seg med materialer og teknikker

3-4 år

  • Bruke ulike materialer, verktøy og teknikker til å uttrykke seg med som maling, garn, tøy, perler, naturmaterialer, papp, papir, gjenbruk, knapper o.l. 
  • Formingsaktiviteter inne og ute
  • Samtale med voksne om det man skal eller har laget
  • Bestemme hva de vil lage på juleverksted. Være kreative og finne løsninger selv.
  • Samtale og undre seg over sine egne og andres uttrykk (malerier, skulpturer, bygninger o.l.) 

5-6 år

  • Lage underholdning til sommerfesten
  • Samtale om kunst, kultur og estetikk, bruke dette som inspirasjon til egen skaping
  • Skrivedans 
  • Bruke ulikt materiale til å skape nye ting.
  • Gjenbruk av materiale

Natur, miljø og teknologi

1-2 år

  • Være ute hele året, oppleve og erfare vær og ulike årstider
  • Erfare å bevege seg på ulikt underlag (skog, gress, asfalt osv.)

3-4 år

  • Turdag en dag i uken
  • Samtale med barna om jorda, naturen, dyrelivet og menneskets livssyklus 
  • Lære om sortering av søppel, være med og tømme søppel, plukke søppel på tur?
  • Lære om plante- og dyreliv på tur og/eller i samlingsstund
  • Lære om de ulike årstidene

5-6 år

  • Plante og passe på kjøkkenhage
  • Utforske og eksperimentere naturfenomener og fysiske lover i Jupiterklubben. 
  • iPad, et verktøy for å søke kunnskap
  • Turdager

Antall, rom og form

1-2 år

  • Utforske, leke og bli kjent med størrelser og former
  • Telle i hverdagen
  • Voksne skal være bevisste på å bruke riktige matematiske begreper
  • Enkle puslespill

3-4 år

  • Bli kjent med farger, former og figurer gjennom lek og opplegg på avdelingen
  • Spille brettspill og legge puslespill
  • Hjelpe til på kjøkken, dekke bord ved måltider, bruke hverdagen aktivt for å lære seg matematiske begreper, telle o.l. 
  • Rydde og sortere leker
  • Bli kjent med tall og terning
  • Bruke fortellinger og bøker om matematiske begreper (Geitekillingen som kunne telle til 10 osv.)

5-6 år

  • Fortsette med mer utfordrende brettspill og puslespill 
  • Opplegg i Jupiterklubben, slik som å lage eget brettspill, formjakt o.l. 
  • Gjøre erfaringer knyttet til tid (dag, uke og måned, årstider, hvor mye er eks 1 min, 5 min og 30 minutter)
  • Kunne telle 
  • Gjøre erfaringer med ulike mengder, former og størrelser.
  • Utforske romforståelsen med egen kropp og sanser

Etikk, religion og filosofi

1-2 år

  • Bli kjent med ulike symboler i forbindelse med høytidene våre
  • Få forståelse for hva som er rett og galt (gjennom veiledning fra gode voksenmodeller) 

3-4 år

  • Samtaler og samlingsstund om høytider, tradisjoner, og hvorfor vi feirer dem 
  • Besøk av menighetspedagogene ved jul og påske for å få kjennskap til  hvorfor vi feirer de ulike høytidene. 
  • Samtaler og samlingsstund om hvordan vi vil ha det sammen, om respekt og interesse for hverandre

5-6 år

  • Lese bøker som «Mattias er alene» (om mobbing) og «Sinnamann» (om vold i nære relasjoner), for på denne måten bli kjent med grunnleggende normer og verdier
  • Samtaler og formingsaktiviteter om temaet etterpå
  • Snakke om likheter og ulikheter.
  • Snakke om følelser

Nærmiljø og samfunn

1-2 år

  • Sommertur i nærmiljøet
  • Gå tur i nærmiljøet, hilse på «trollskogen» 
  • Gå på tur til Rindal gård

3-4 år

  • Sommertur til evt.  Maihaugen
  • Gå tur i nærmiljøet, (Badedammen, Elveskaret, ved skolen og oppover Torpavegen)
  • Se på hvor mange av barna bor
  • Erfare demokratiske avgjørelser i hverdagen (avstemning), samtale om rettferdighet og demokrati
  • Øve på å gå trygt i trafikken, lære enkle trafikkregler
  • Bli kjent med samisk kultur via «Samefolkets dag»

5-6 år

  • Besøke Vitensenteret
  • Besøke lokale bedrifter (Euroskilt, Rema 1000, Joker o.l.)
  • Delta på ulike arrangementer vi blir invitert til i Lillehammer
  • Besøke biblioteket i Lillehammer
  • Samarbeide og bli kjent med Vingrom skole 
  • Bli kjent med Seniorkoret via «Generasjonssang»