8 Hvordan jobber barnehagen med fagområdene?
Fagområdene synliggjøres i månedsplanene til barnehagen og gjennom dokumentasjon.
Kommunikasjon, språk og tekst
1-2 år
- Bli kjent med bøker, sanger, rim og regler i musikkstund og samlingsstund
- Bruke konkreter
- Lage egne bøker («boka mi»)
- Bruke språket aktivt i hverdagen ved å benevne det vi ser rundt oss og sette ord på følelser
- Dramatisering
- Mulighet for å låne bøker på barnehagebiblioteket vårt
- Månedens rim/regle og sang
- Lære nye ord og begreper gjennom førstehåndserfaring, sansene og begrepskart
- Bøker tilpasset barnets alder
- Forteller historier ved hjelp av bilder, flanellograf, figurer, dramatisering osv.
- Observere og følge opp barnas uttrykk og behov
3-4 år
- Få til gode samtaler rundt påkledning, måltider, og andre hverdagslige aktiviteter
- Spille spill, lese bøker
- Få hjelp av voksne til å sette ord på egne følelser i lek eller konfliktsituasjoner
- Bruke eventyr, fortellinger, rim, rytme, sang i samlingsstund
- Bruke flanellograf og konkreter i samlingsstund
- Lytte til lyder og rytmer i språket
- Tilrettelegge for god rollelek
- Dele barna i mindre grupper, lekestasjoner, tilby variasjon i leker
- Hverdagssamtaler med barna
- Lære nye ord og begreper gjennom førstehåndserfaring, sansene og begrepskart
- La barna bli kjent med drama som uttrykksform
5-6 år
- Skrivedans i Jupiterklubben
- Barnesamtaler
- Lære å gjenkjenne/skrive sitt eget navn
- Erfare at muntlig språk og bilder gjøres om til skriftspråk
- Leke med lekeskrift, tegninger, bokstaver og tall via rollelek som kino, bibliotek
- Barna blir spurt om forventinger til Jupiterklubben for å kunne planlegge innhold sammen
- Hverdagssamtaler med barna, høre om barnas interesser og opplevelser
- Lære nye ord og begreper gjennom førstehåndserfaring, sansene og begrepskart
- Leke og tøyse med ord og begreper
- Tarkus og trafikkopplæring
Kropp, bevegelse, mat og helse
1-2 år
- Bevegelse til musikk
- Grovmotoriske aktiviteter og lek inne og ute både vår, sommer, høst og vinter
- Spise og drikke selv
- Balanse mellom aktivitet og hvile
- Bruke navn og ord på kroppen, bruke sanger, rim og regler om dette
- Bli kjent med massasje
- Få muligheten til å smake på nye ting
- Legge til rette for varierte aktiviteter inne og ute
- Klatre opp og ned fra stellebord
3-4 år
- Matgrupper på kjøkkenet
- Smøre maten sin selv
- Gå på do og vaske hender selv
- Samtaler/samlingsstund om kropp, følelser, helse og hygiene
- Lengre turer i nærmiljøet
- Øve seg på påkledning, oppmuntres og utfordres til å klare selv
- Ukentlige tilbud om skiturer om vinteren
- Ulike motoriske utfordringer i leken – hinderløype, musikk og dans, o.l.
- Lek og aktivitet inne og ute
- Bli kjent med massasje
5-6 år
- Matgrupper på kjøkkenet
- Smøre maten sin selv
- Gå på do og vaske hender selv
- Samtaler/samlingsstund om kropp, følelser, helse og hygiene
- Lengre turer i nærmiljøet
- Øve seg på påkledning, oppmuntres og utfordres til å klare selv. Hjelpe andre.
- Ukentlige tilbud om skiturer om vinteren
- Ulike motoriske utfordringer i leken – hinderløype, musikk og dans, o.l.
- Lek og aktivitet inne og ute
- Bli kjent med massasje
Kunst, kultur og kreativitet
1-2 år
- Bli kjent med og prøve ut ulike typer formingsmateriell, slik som maling, fingermaling
- Leke seg med materialer og teknikker
3-4 år
- Bruke ulike materialer, verktøy og teknikker til å uttrykke seg med som maling, garn, tøy, perler, naturmaterialer, papp, papir, gjenbruk, knapper o.l.
- Formingsaktiviteter inne og ute
- Samtale med voksne om det man skal eller har laget
- Bestemme hva de vil lage på juleverksted. Være kreative og finne løsninger selv.
- Samtale og undre seg over sine egne og andres uttrykk (malerier, skulpturer, bygninger o.l.)
5-6 år
- Lage underholdning til sommerfesten
- Samtale om kunst, kultur og estetikk, bruke dette som inspirasjon til egen skaping
- Skrivedans
- Bruke ulikt materiale til å skape nye ting.
- Gjenbruk av materiale
Natur, miljø og teknologi
1-2 år
- Være ute hele året, oppleve og erfare vær og ulike årstider
- Erfare å bevege seg på ulikt underlag (skog, gress, asfalt osv.)
3-4 år
- Turdag en dag i uken
- Samtale med barna om jorda, naturen, dyrelivet og menneskets livssyklus
- Lære om sortering av søppel, være med og tømme søppel, plukke søppel på tur?
- Lære om plante- og dyreliv på tur og/eller i samlingsstund
- Lære om de ulike årstidene
5-6 år
- Plante og passe på kjøkkenhage
- Utforske og eksperimentere naturfenomener og fysiske lover i Jupiterklubben.
- iPad, et verktøy for å søke kunnskap
- Turdager
Antall, rom og form
1-2 år
- Utforske, leke og bli kjent med størrelser og former
- Telle i hverdagen
- Voksne skal være bevisste på å bruke riktige matematiske begreper
- Enkle puslespill
3-4 år
- Bli kjent med farger, former og figurer gjennom lek og opplegg på avdelingen
- Spille brettspill og legge puslespill
- Hjelpe til på kjøkken, dekke bord ved måltider, bruke hverdagen aktivt for å lære seg matematiske begreper, telle o.l.
- Rydde og sortere leker
- Bli kjent med tall og terning
- Bruke fortellinger og bøker om matematiske begreper (Geitekillingen som kunne telle til 10 osv.)
5-6 år
- Fortsette med mer utfordrende brettspill og puslespill
- Opplegg i Jupiterklubben, slik som å lage eget brettspill, formjakt o.l.
- Gjøre erfaringer knyttet til tid (dag, uke og måned, årstider, hvor mye er eks 1 min, 5 min og 30 minutter)
- Kunne telle
- Gjøre erfaringer med ulike mengder, former og størrelser.
- Utforske romforståelsen med egen kropp og sanser
Etikk, religion og filosofi
1-2 år
- Bli kjent med ulike symboler i forbindelse med høytidene våre
- Få forståelse for hva som er rett og galt (gjennom veiledning fra gode voksenmodeller)
3-4 år
- Samtaler og samlingsstund om høytider, tradisjoner, og hvorfor vi feirer dem
- Besøk av menighetspedagogene ved jul og påske for å få kjennskap til hvorfor vi feirer de ulike høytidene.
- Samtaler og samlingsstund om hvordan vi vil ha det sammen, om respekt og interesse for hverandre
5-6 år
- Lese bøker som «Mattias er alene» (om mobbing) og «Sinnamann» (om vold i nære relasjoner), for på denne måten bli kjent med grunnleggende normer og verdier
- Samtaler og formingsaktiviteter om temaet etterpå
- Snakke om likheter og ulikheter.
- Snakke om følelser
Nærmiljø og samfunn
1-2 år
- Sommertur i nærmiljøet
- Gå tur i nærmiljøet, hilse på «trollskogen»
- Gå på tur til Rindal gård
3-4 år
- Sommertur til evt. Maihaugen
- Gå tur i nærmiljøet, (Badedammen, Elveskaret, ved skolen og oppover Torpavegen)
- Se på hvor mange av barna bor
- Erfare demokratiske avgjørelser i hverdagen (avstemning), samtale om rettferdighet og demokrati
- Øve på å gå trygt i trafikken, lære enkle trafikkregler
- Bli kjent med samisk kultur via «Samefolkets dag»
5-6 år
- Besøke Vitensenteret
- Besøke lokale bedrifter (Euroskilt, Rema 1000, Joker o.l.)
- Delta på ulike arrangementer vi blir invitert til i Lillehammer
- Besøke biblioteket i Lillehammer
- Samarbeide og bli kjent med Vingrom skole
- Bli kjent med Seniorkoret via «Generasjonssang»