3 Presentasjon av barnehagen
Barnehagens samfunnsmandat: Å tilby barn under opplæringspliktig alder et omsorgs- og læringsmiljø som er til barns beste. Den skal både være en pedagogisk virksomhet og et velferdstilbud for småbarnsforeldre. Barnehagen skal støtte og ta hensyn til det enkelte barn, samtidig som hensynet til fellesskapet ivaretas.
Vingrom barnehage er en kommunal fire-avdelings barnehage, som ligger i hjertet av Vingrom - en koselig bygd ca. en mil fra Lillehammer. Vi ligger midt mellom en skog og flere fotballbaner, noe som gir oss mulighet til mange ulike aktiviteter i løpet av året. Det opparbeides både lysløype og skøytebane om vinteren, vi har akebakker i nærheten og Badedammen er et populært turområde for store og små. Innenfor barnehagens uteområde har vi en grillhytte som brukes til både måltider og koselige stunder rundt bålet. Rett utenfor gjerdet til barnehagen er det kuer på beite om sommeren.
Dette gjør nærmiljøet og naturen til en sentral del av vårt pedagogiske opplegg.
Vår pedagogiske plattform kjennetegnes ved stort fokus på natur og utelek. Barna lærer å beherske kroppen sin gjennom lek og aktiviteter ute, de får kunnskap om dyr og planteliv ved aktivt og utforske og gjøre oppdagelser ute i naturen. Vi er opptatt av å dele positive opplevelser ute, uansett vær og årstid.
Avdelingene jobber temabasert gjennom året. Vi tar utgangspunkt i hva barna er opptatte av, og hva som er naturlig å arbeide med på valgt tidspunkt. På denne måten sikrer vi også barns medvirkning.
Avdelingene jobber med temaene på ulike måter, blant annet gjennom dramatisering, formingsaktiviteter og samlingsstunder.
Vi har valgt å ha aldersinndelte grupper for barna i aldersgruppen 3-6 år. Da får vi en unik mulighet til å tilpasse det fysiske miljøet, det pedagogiske opplegget og jobbe med gruppedynamikken innad i de ulike aldergruppene. I mindre grupper er det lettere å skape gode relasjoner og utvikle barnas lekekompetanse. Noe av det viktigste for barna i barnehagen er at de har venner å leke med. Lek og vennskap er grunnlaget for barnas trivsel og sosiale kompetanse.
Barnehagens ansatte skal være gode rollemodeller for barna. Personalet skal være tilgjengelige, nære og deltakende, slik at barna får den støtte, veiledningen og hjelpen de trenger for å komme inn i lek og mestre det sosiale. Vi vet at mye av grunnlaget for barns videre skolegang legges allerede i barnehagen. Derfor er det viktig at barna opplever selvtillit, mestring, og at det er gøy å lære hos oss. Vi ønsker å skape et positivt, trygt og inkluderende læringsmiljø.