Endre eller si opp barnehageplass

Endringer eller oppsigelse av barnehageplassen din gjør du samme sted som der du søkte om plassen.

Du kan si opp plassen eller søke om endringer gjennom hele året. Hvis du vil bytte barnehage eller si opp plassen, gjelder ulike oppsigelsesfrister i de ulike barnehagene.

Foresattportal

Endringer gjør du i Vismas foresattportal, uansett om barnet går i privat eller kommunal barnehage.

Gå til Vismas foresattportal for å endre

Oppsigelsestid

Det er ulike oppsigelsesfrister i de kommunale og de private barnehagene.

• Kommunale barnehager: Hvis du vil si opp eller bytte barnehageplass, gjelder oppsigelsen fra to hele kalendermåneder etter at du sier opp. Eksempel: Hvis du sier opp 15. september er hele oktober og november oppsigelsestid, og oppsigelsen gjelder fra 1. desember.
  • Private barnehager: Hver barnehage har oppgitt oppsigelsestid i sine vedtekter. Kontakt barnehagen for å se disse.

Når du har gjort endringen du ønsker, behandler vi forespørselen. Deretter får du svar om hva som er siste dag med barnehageplass og når du gjør siste betaling.