På denne siden finner du dette innholdet
Klikk på punktet du ønsker å lese mer om for å gå rett til innholdet.
Tjenesten er til for barn, ungdom og elever som ikke har eller ikke kan få tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet på grunn av særskilte behov.
Eksempler på særskilte behov kan være
- språk- og talevansker
- konsentrasjonsvansker
- sosiale- og emosjonelle vansker
- atferdsvansker
- syn- og hørselsvansker
- generelle lærevansker eller fagvansker
- lese- og skrivevansker
- matematikkvansker
- nonverbale lærevansker
- Barn og elever under 15 år kan bli henvist til en vurdering av enten foreldre eller ved hjelp av barnehage, skole eller helsestasjon.
- Unge og elever over 15 år kan ta initiativ til henvisning selv, eventuelt i samarbeid med skolen.
Om du trenger hjelp med henvisningen, kan du kontakte kommunen for å få hjelp med henvisningen.
Last ned skjema for henvisning til logoped
Etter henvisningen gjør PPT en faglig vurdering - en såkalt sakkyndig vurdering. Vurderingen skal vise om barnet trenger spesialpedagogisk hjelp og vil foreslå et tilbud for barnet, foreldrene eller barnehagen.
Vi holder til i Familiens hus, i Storgata 170.
PPT i Lillehammer har et firedelt oppdrag:
- Forebyggende tiltak og tidlig innsats for barn og unge
- Kompetanse- og organisasjonsutvikling i barnehager og skoler
- Sakkyndighetsarbeid for barn og elever
- Delta aktivt i (kommunalt) tverretatlige samarbeid
I forskning og andre rapporter har det kommet fram at tidlig innsats og forebyggende arbeid samt systemarbeid har vist god effekt.
Det er forventet at PPT tilrettelegger og tilpasser sine tjenester på en slik måte at det på sikt bidrar til at stadig færre har behov for spesialundervisning.
Vi legger vekt på fasene før henvisning til PPT: Forebyggende, tidlig innsats og systemarbeid blir prioritert.
Veiledningsteamet for barnehage er et lavterskeltilbud innenfor PPT, som er en ressurs for barn, foreldre og barnehager i Lillehammer. Vi skal etablere tidlig og god hjelp til barn som av ulike grunner trenger ekstra oppfølging, slik at de blir i stand til å fungere godt innenfor et godt ordinært tilbud.
Vi bruker pedagogisk analyse i vårt arbeid ut i barnehagene. I pedagogisk analyse er fokuset på barnets læringsmiljø og hvordan de voksne kan endre systemet for å skape trygg og god læring for alle.
Dette tilbudet har en særlig satsing på tidlig innsats innenfor språk og språkstimulering samt utvikling av ferdigheter innenfor samspill og sosiale ferdigheter.
Veiledningsteamet for barnehage baserer sine saker på henvendelser, ikke henvisninger. Vi henter inn skriftlig samtykke fra foreldre dersom saken dreier seg om enkeltbarn. Vi oppretter ingen saksmappe på enkeltbarn, vi bruker arbeidsnotater som senere blir makulert.
Det er barnehagen som er eier av saken som ligger hos oss. Barnehagen følger opp tiltak, skriver logg og tar vare på eventuelle sakspapirer.