Har du behov for tekniske hjelpemidler, vil ergo- og fysioterapeuter vurdere om du skal leie hjelpemidlene fra kommunalt hjelpemiddellager eller som varig utlån fra NAV - Hjelpemiddelsentralen.
Slik får du hjelpemidlene
Hvis du har varig behov for ett eller flere hjelpemidler vil vi, ergo- eller fysioterapeutene, søke om det for deg fra NAV Hjelpemiddelsentralen. Det er dem som fatter vedtak, om du får det innvilget eller ikke.
Disse hjelpemidlene betaler du ikke for. Hvis du får innvilget hjelpemiddelet, vil det kunne gå noe tid før det blir levert til kommunen.
Hvis du i påvente av varige hjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentralen har behov for hjelpemidler fra kommunalt hjelpemiddellager, må du betale for disse. Hjelpemidler fra kommunalt hjelpemiddellager kan i akutte tilfeller bli tildelt på dagen, og blir leid ut primært for tre måneder.
Priser for kommunale hjelpemidler
Du betaler en engangssum på 125 kroner per hjelpemiddel du leier fra kommunalt hjelpemiddellager.
Eksempel: En rullator koster 125 kroner. En rullator og en dusjstol koster 250 kroner, og så videre.
Om du trenger å få hjelpemidlene tilkjørt, koster transport av hjelpemidler 156 kroner per veg.
Du vil motta faktura måneden etter at du fikk utlevert hjelpemidlene.
Henting og levering av hjelpemidler
Innbyggere kan hente og levere de tekniske hjelpemidlene selv.
Adressen er Rosenlundvegen 6, 2619 Lillehammer.
Åpningstider
Mandag til fredag, kl. 08.00 til 15.00.
Åpningstidene vil avvike i ferier.
Hvordan få tjenesten?
Du kan ringe servicesenteret for helse og omsorg på tlf.: 61 10 78 80
Åpningstider for telefonen: Kl. 07.30 til 15.30, mandag til fredag.
Lover og forskrifter