Forskrift for tildeling av langtidsplass

Forskriften

§ 1 Formål

Forskriftens formål er å sikre at pasienten eller brukeren får nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 a, i samsvar med rettighetsbestemmelse i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 e. Forskriften skal bidra til å klargjøre kriterier for tildeling av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig, samt beskrive hvordan pasienten og brukeren kan ivaretas i ventetiden. 

§ 2 Virkeområde

Forskriften gjelder alle som bor eller oppholder seg i Lillehammer kommune, og som har et varig, omfattende, døgnkontinuerlig pleie- og omsorgsbehov som ikke kan oppfylles tilstrekkelig i eget hjem eller annen tilpasset bolig. Langtidsopphold gis ved et av kommunens sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester.

§ 3 Definisjoner

I forskriften her menes med «tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester» følgende: 

Bolig utformet for yting av samme type helse - og omsorgstjenester som gis på sykehjem, der tjenestemottaker får heldøgns helse- og omsorgstjenester med tilsyn og tilkallingstid likt som for sykehjem. Tilsyn skal tilbys hele døgnet og personell skal ha base i eller i umiddelbar nærhet av boligene. Boligene skal ha ordninger for legetilsyn, enten ved fastlege eller tilsynslege. Responstiden skal være kort og ivareta beboernes behov for trygghet. Tjenestene skal som utgangspunkt ytes umiddelbart.

§ 4 Grunnlag for vurdering og tildeling

Lillehammer kommune bruker lavest effektive omsorgsnivå (LEON) som prinsipp ved tildeling av tjenester og tiltak i omsorgstrappa. Omsorgstrappa har tjenester på ulike nivåer der økende hjelpebehov møtes med økende og mer omfattende tjenestetilbud av ulik art. Tjenester på lavere nivå skal som hovedregel være forsøkt før tildeling av langtidsplass i sykehjem. Vurdering av behovet for helsehjelp skjer blant annet via kartleggingsverktøyet IPLOS. IPLOS er et lovpålagt helseregister med data som beskriver bistandsbehov og ressurser til de som søker eller mottar kommunale helseog omsorgstjenester. Ved vurdering tas det hensyn til søkers: 

  1. Fysisk helsetilstand 
  2. Mentale tilstand 
  3. Kognitiv svikt 
  4. Evne til egenomsorg 
  5. Boforhold 
  6. Nettverk og dets omsorgsevne. 

Pasienten og brukerens skal medvirke ved utformingen av tjenestetilbud, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1 og vergemålsloven.

§ 5 Kriterier for tildeling av langtidsopphold

Hovedkriteriet er at langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester tildeles personer med behov for døgnkontinuerlig oppfølging av medisinsk behandling, pleie og tilsyn som ikke krever sykehusinnleggelse, men hvor hjelpebehovet er uforutsigbart og ikke kan tidfestes. Ved vurdering av tildeling gjelder følgende kriterier: 

  • Følgende må være prøvd først: 
    • Tilpasning av bolig 
    • Tilrettelegging av hjelp i hjemmet, for eksempel hjemmesykepleie og/eller hjemmehjelp 
    • Sosiale støttetiltak, for eksempel dagopphold 
    • Trygghetsskapende tiltak, for eksempel trygghetsalarm og andre velferdsteknologiske løsninger 
    • Korttids-/utredningsopphold og avlastning 
  • Samlet vedtakstid pr. uke minimum 18 timer. (Samlet tid for alle tjenester, dagsentertid omregnes i forholdet 3:2.) 
  • IPLOS på minimum 4 på kriteriet «beslutninger i dagliglivet» 
  • IPLOS på minimum 4 på kriteriet «hukommelse» 
  • Har et definert skjermingsbehov. (Blameringsfare, utagering, behov for låste dører og skjermet uteområde) 

Dersom to av kriteriene er innfridd, skal en som søker få et vedtak om langtidsplass i institusjon. 

HDO-leiligheter og plass i bokollektiv for personer med demens tildeles etter de samme kriteriene. For plass i bokollektiv må søker ha en diagnostisert demenssykdom og/eller kognitiv svikt.

§ 6 Søknad og vedtak 

Tildeling av langtidsopphold skjer på bakgrunn av søknad, kartlegging og vurdering av individuelle behov. På bakgrunn av dette fattes det enkeltvedtak. Søknadsskjema finnes elektronisk på kommunens hjemmeside og på kommunens servicetorg. Søknad sendes til «Tildelingsenheten» som behandler og vurderer søknad og søkerens behov for tjenester. 

§ 7 Venteliste 

Dersom søker fyller kriteriene for langtidsopphold, men kan få forsvarlige helse- og omsorgstjenester i hjemmet i påvente av langtidsoppholdet, skal kommunen sette søker på venteliste dersom det ikke er ledig plass. Ved ledig plass skal alle på ventelista vurderes av Tildelingsenheten. Ved ledige plasser skal den med størst hjelpebehov ut fra kriteriene i § 4 prioriteres. Tildelingsenheten har ansvar for å holde oversikt over personer som venter, og å vurdere situasjonen i samarbeid med utøvende tjenester. 

§ 8 Tiltak i påvente av langtidsopphold 

Personer med vedtak og som venter på langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig skal få andre nødvendige tjenester for å sikre nødvendig og forsvarlig helsehjelp i ventetiden. Dette kan for eksempel være økt hjemmesykepleie, praktisk bistand, dagsenter, støttekontakt eller korttidsopphold i institusjon. I tilfeller der pårørende yter hovedomsorgen, kan de etter søknad få tilbud om avlastende tiltak for særlig tyngende omsorgsoppgaver. Plass ved dag- og aktivitetssenter skal også vurderes. Ved endring av helsetilstand i påvente av plass må det gjøres fortløpende vurderinger. 

§ 9 Saksbehandlingstid 

Kommunen skal forberede og avgjøre saken uten ugrunnet opphold. Dersom det forventes at det vil ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal det snarest mulig gis et foreløpig svar. I svaret skal det gjøres rede for grunnen til at henvendelsen ikke kan behandles tidligere, og så vidt mulig angis når svar kan ventes. Foreløpig svar kan unnlates dersom det må anses som åpenbart unødvendig. Det gis foreløpig svar dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned etter at den er mottatt. 

§ 10 Egenandel 

Kommunens beregning av egenandel for opphold i sykehjem følger av forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. 

§ 11 Klageadgang 

Vedtak kan påklages til Fylkesmannen, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2. En klage skal være skriftlig, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 7-3. En eventuell klage fremsettes for tildelingsenheten i Lillehammer kommune, som tar saken til vurdering i første instans. Dersom det ikke gis medhold skal tildelingsenheten uten ugrunnet opphold sende klagen til Fylkesmannen for endelig vurdering og avgjørelse. Klagefristen er 4 uker, og skal fremgå av vedtaket jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 7-5. For nærmere opplysninger, eller ved behov for hjelp til å fremsette en eventuell klage kan tildelingsenheten bistå. 

§ 12 Ikrafttredelse 

Denne forskriften trer i kraft fra 1.9.2017.