5 Saksbehandling m.m.
§ 13 Søknad
Søknad om å få leie kommunal bolig skal sendes Lillehammer kommune, Tildelingsenheten. Når søknad er mottatt, skal Tildelingsenheten sende forvaltningsbrev til søker som informerer om at Lillehammer kommune har mottatt søknaden med eventuelle vedlegg. I dette brevet skal det også redegjøres for saksgang og prosedyrer samt gis relevant informasjon knyttet til spesielle forhold, dersom slike fremkommer i søknaden.
§ 14 Leietid
Et vedtak om leie av kommunal bolig, skal som hovedregel angi at søker gis en tidsbestemt leieavtale for 3 år. Søkere med varig behov for kommunal bolig, kan etter en konkret vurdering gis positive vedtak som angir en tidsbestemt leiekontrakt av lengre varighet enn 3 år.
§ 15 Vedtaksformer
Tildelingsenheten fatter vedtak etter disse retningslinjene: Positivt vedtak om leie av kommunal bolig skal angi den type bolig søker tildeles, leiekontraktens lengde, antall rom, forutsetninger vedrørende fysisk tilgjengelighet til boligen og eventuelle vilkår om at søker inngår nedbetalingsavtale for gjeld i henhold til retningslinjenes §8 og §12.
Søkere som ikke fyller grunnkravene skal gis avslag på søknad. Det kan også gis avslag dersom søker ut i fra en prioritering mellom søkere som fyller grunnkravene ikke vil kunne oppnå tilbud om bolig innen 12 måneder. Det skal gis avslag på søknad dersom:
- Søker ikke fyller grunnkravene
- Eller: Søkeren ikke tar imot boligtilbud som er gitt
- Eller: Søkers situasjon er endret fra søknadstidspunktet slik at søker ikke lenger fyller vilkårene i Kapittel 2
- Eller: Søknaden har mangler vedrørende dokumentasjon, og søker ikke bidrar til at dette kan fremskaffes.
§ 16 Oppfyllelse av vedtak om leie av kommunal bolig
Vedtaket anses oppfylt ved inngåelse av leiekontrakt i henhold til vedtaket
§ 17 Nytt vedtak ved utløp av leiekontrakt til kommunal bolig
Nytt vedtak om leie av kommunal bolig skal fattes etter søknad, dersom leier ved utløpet av leiekontrakten til nåværende kommunale bolig oppfyller grunnkravene i retningslinjene §§ 4 – 10.
Søknaden kan avslås dersom det foreligger uoppgjort gjeld til kommunen i henhold til retningslinjene § 12 første ledd og det ikke er inngått nedbetalingsavtale for gjelden. Søknaden kan også avslås dersom det foreligger mislighold av nåværende leiekontrakt eller nedbetalingsavtale inngått i henhold til retningslinjenes § 12. Når kommunen fatter vedtak om at søker skal få ny leiekontrakt, vurderer kommunen samtidig hvorvidt søker skal tildeles annen egnet bolig tilpasset husstandens nåværende situasjon.
§ 18 Klageadgang
Vedtak i henhold til retningslinjene kan påklages til Lillehammer kommune. Klagen sendes den instans som har fattet vedtaket. Klagefrist er 4 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til søker. Gjenstand for klageadgang ved vedtak om tildeling av kommunal bolig, er boligens egnethet med hensyn til type bolig, antall rom og fysisk tilgjengelighet i boligen, lengden på leiekontrakt vedtaket angir hvis denne er under tre år og eventuelt vilkår om nedbetalingsavtale i henhold til retningslinjenes § 12. Dersom klagen ikke innvilges vil den bli videresendt kommunal klagenemd for endelig avgjørelse.