Hvordan sende nabovarsel?
Hvis du sender nabovarselet digitalt via Altinn, finner du hvilke naboer du bør varsle. Skal du sende varsel på papir, kan du kontakte kommunen for en oversikt over hvem du skal varsle.
Hvor kan du levere varselet?
Du kan velge en eller flere måter å levere det på:
- Digitalt via Altinn
- Personlig overlevering
- E-post eller SMS (merk at naboen må bekrefte å ha mottatt varselet)
- Rekommandert brev gjennom posten.
Nabovarselet skal inneholde
- Beskrivelse av hva du har tenkt til å gjøre
- Situasjonskart hvor du har tegnet inn alt som skal bygges, rives eller endres
- Tegninger som viser hva som skal endres eller bygges
- Dersom du skal søke kommunen om dispensasjon fra kravene i lov eller reguleringsplan, skal nabovarselet inneholde informasjon om dette
- Eventuelt annen dokumentasjon som hjelper naboene å forstå hva du har tenkt til å gjøre
- En svarfrist på minst to uker
Etter varselet er sendt
- Ta vare på alle kvitteringene som bekrefter at naboene har mottatt varselet ditt.
- Dersom naboene har merknader til byggeprosjektet, vurder om du skal endre prosjektet og sende nytt nabovarsel. Endrer du ikke prosjektet, må du skriftlig kommentere alle merknader fra naboene.
- Send inn byggesøknaden med dokumentasjon på at naboene er varslet og forklaring på hvordan du har tatt hensyn til merknadene.