Adressering og omadressering

Lurer du på hvordan adresser blir gitt i Lillehammer, eller hvordan vi tildeler vegnavn?

Adressering

Adresser og skilt skal sørge for at alle på en lett og forståelig måte kan identifisere og finne fram til bygninger, atkomst til bygninger, boliger og andre objekter eller steder som det er viktig å finne fram til. Adressen skal knyttes til den vegen (eller gaten) eiendommen har godkjent adkomst fra. 

Dersom flere boliger har samme vegadresse, blir det tildelt et bruksenhetsnummer (bolignummer) i tillegg til vegadresse. Kartverkets adresseveileder danner grunnlag for et felles adressesystem for hele landet.

I Lillehammer kommune er det fagområdet for oppmåling som har lokal matrikkelmyndighet og ansvar for tildeling av offisiell adresse.

Omadressering

Ved fortetting, ombygging og endring i vegsystemet kan det oppstå behov for omadressering.

Omadressering kan også være aktuelt for å sikre en enhetlig adressering i tråd med lovverk. Adressen skal knyttes til godkjent atkomst for bygning. 

Fra gammelt av har det vært praksis at det er adressert til eiendommen (eller i noen tilfeller bygningen) i stedet for til atkomsten.

Tildeling av vegnavn

Navnekomitéen i Lillehammer kommune er ansvarlig for tildeling av nye vegnavn.

Klage? 

Om du vil klage på vedtak om tildeling eller endring av offisiell adresse, har du en frist på tre uker.

I klagen skal du angi hva du ønsker å endre i vedtaket og en begrunnelse for dette.

Ved klage over tildeling eller endring av offisiell adresse, er klageretten begrenset til bestemmelsene i matrikkelforskrift, kapittel 6, § 22:

  1. hvilken gate, veg eller lignende en bygning eller eiendom skal ha adresse til.
  2. hvilket adressetilleggsnavn eller matrikkeladressenavn som er tildelt adressen.
  3. feil tildelt adressenummer eller bruksenhetsnummer.

Aktuelle lover og regler