Meld feil på gatelys

Veg og trafikk i Lillehammer kommune har ansvaret for gatebelysning langs kommunale veger, men vi ønsker også hjelp fra deg.

For best mulig vedlikehold av veg- og gatebelysningen ønsker vi at publikum melder fra om mørke lamper og nedkjørte eller skadde lysmaster. 

Meld fra om feil på gatelys

Vi utfører jevnlig vedlikehold etter mottatt melding fra publikum, men noe ventetid må beregnes.

Hvordan melde fra om feil på gatelys?

  1. Åpne portalen for å melde fra om feil 
  2. Søk på adresse eller finn gatelyset i kartet
  3. Klikk på det aktuelle gatelyset (gult)
  4. Fyll inn nødvendig informasjon
  5. Fullfør skjemaet

Takk for at du sier ifra!

Skifter fortløpende gatelys til LED

I januar 2023 startet vi arbeidet med å skifte ut eldre gatelys til LED-lamper. Når vi bytter fra eldre gatelys til LED-lampe må lysarmaturen bli byttet. Dette er kostbart, tar tid og vi er avhengig av en elektroentreprenør for å gjennomføre det. 

På grunn av den gradvise utskiftingen, prioriterer vi først hovedveger og krevende veg- og gangstrekninger. I tillegg bytter vi på strekninger hvor vi allerede har vegarbeid i kommunal regi. 

Vi skifter til LED-lamper fordi de blant annet har lengre levetid enn de gamle.

Skifter ikke alle gatelys

Enkeltlyspærer som ennå ikke er blitt byttet til LED, og som har sluttet å virke, vil i utgangspunktet ikke bli skiftet ut. Lampen må da vente til det er den vegen sin tur til å få LED. 

Dersom det er lange strekninger som er uten lys, vil det bli prioritert for utskifting til LED. 

Meld fra 

Dersom du kjenner til vegstrekninger hvor flere lyspærer i en kjede har sluttet å virke, ønsker vi at du melder ifra. Følg oppskriften øverst på siden.