| KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST | | |
| non-verbal kommunikasjon og blikk-kontakt | vi øver på å ta i mot beskjeder og å vente på tur | enkle rollespill |
| styrke ordforrådet ved å benevne det vi ser og det vi gjør | bruke språket til å uttrykke følelser, behov og erfaringer, til å løse konflikter og til å skape positive relasjoner i lek | skrive fortellinger ut i fra barnas initiativ og interesse |
| sang, med og uten bevegelser, billedbøker og fortellinger, konkreter, rim og regler | samtale i hverdagen | lytte til lyder i språket og eksperimenterer med ord |
| vi har bøker, spill, puslespill i barnehøyde. Vi har alfabetet synlig i avdelingen | bli kjent med bokstaver og tall, kjenne igjen/skrive eget navn |
| KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE | | |
| lek, ute og inne og turer i nærmiljøet | minirøris, skilek og motoriske utfordringer både inn og ute | lengre turer |
| hinderløype, bevegelseslek, sangleker og dans | kjøkkengruppe der barna deltar i matlaging. Variert, sunne og gode matopplevelser | la barna vurdere egne evner og få god grovmotorisk kompetanse |
| bli kjent med egen kropp | lære om egen kropp og følelser i hverdagssituasjoner gjennom ulike teamarbeid | selvstendighet i forhold til matsituasjon, påkledning, do-gåing, ta vare ting rundt seg |
| sunt og variert kosthold | selvstendighetstrening. Øve på å påkledning, matsituasjon og do-gåing selv | lære å sette grenser for egen kropp, lære forskjell på gode og vonde hemmeligheter |
| vi tilrettelegger for hvile/søvn ut i fra barnets behov | | vanntilvenning på Jorekstad |
| gode rutiner ved håndvask og måltider | | vi tilbereder råvarer som vi har sanket i naturen eller dyrket selv |
| KUNST, KULTUR OG KREATIVITET | | |
| formingsaktiviteter med ulike materialer | vi legger til rette for at barna skal få oppleve skaperglede gjennom ulike materialer og teknikker | gripe tak i barnas eget initiativ til å skape |
| sang, musikk og dans, rim og regler, eventyr og fortellinger | vi bruker naturen som utgangspunkt for kunst | dramatisering på enkelt nivå |
| vi formidler kultur og tradisjoner gjennom å markere høytider og andre tilstelninger | vi deltar på arrangementer i lokalmiljøet | vi formidler kultur og tradisjoner gjennom å markere høytider og andre tilstelninger |
| besøke bibliotek, Maihaugen ol. | vi undrer oss rundt ulike eksperimenter |
| Forut-barneaksjon | skape tilhørighet gjennom å tilrettelegge for et godt samarbeid |
| NATUR, MILJØ OG TEKNOLOGI | | |
| turer i skog og nærmiljø i ulike årstider | faste turmål i nærområdet, dette bidrar til at barna blir bevisste på årstidsendring | bruke naturen som lekeplass og utforske den |
| få erfaringer med de ulike årstidene | bruke bålplassen i barnehagen, og tenne bål i skogen | undrende samtaler om dyr, spor, trær, planter og naturfenomen |
| vi ser på dyr, insekter og naturen rundt oss | dyrke grønnsaker og plukke bær, bruke det i matlaging | få kunnskap om enkle næringskjeder |
| ulikt lekemateriell | kildesortering og oppmerksomhet rundt søppel i naturen | kunnskap om bruk av spikkekniv og enkel snekring |
| bli kjent med ulike dyr og fugler | |
| enkel bruka av digitale verktøy | |
| ANTALL, ROM OG FORM | | |
| bruke ulike begreper som stor-liten, lang-kort ol. | vi bruker matematiske begreper i vår hverdag som viser størrelse, mål, likhet, ulikheter og preposisjoner | vi bruker naturen som læringsarena. f.eks finn 5 korte pinner og 4 store blader |
| konstruksjonlek | vi spiller spill og gjør ulike aktiviteter som fokuserer på antall, form og farge | eksperimenter som skaper nysgjerrighet |
| vi sorterer, bygger og teller | lek med bokstaver, antall, mengde og form | når vi lager mat, følger vi oppskrifter med forskjellige mengeenheter |
| | kjennskap til ulike geometriske former |
| ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI | | |
| samlingsstunder og fellessamlinger ved ulike høytider | vi lærer om ulike religioner og livssyn | øver på å samarbeide om ulike oppgaver, og lære å løse konflikter |
| lære å vente på tur | empati og respekt for hverandre, og klare grenser for å sette grenser | empati og respekt for hverandre, og sine egne grenser. Lære å forholde seg til andre, få sosial kompetanse gjennom lek |
| lære å si stopp, sette grenser for seg selv. Lære å forholde seg til andre, øve sosial kompetanse | vi øver oss på å si fine ting til hverandre, og bygge gode vennskap | klare å sette or på både gode og vonde opplevelser |
| de ansatte hjelper barna med å løse konflikter, sette ord på følelser og veileder ved behov | vi veileder barna i konfliktløsning og jobber for inkludering og samarbeid | |
| ansatte undrer seg sammen med barna | |
| NÆRMILJØ OG SAMFUNN | | |
| familien min. forståelse av verden. Forhold mellom barnehage og hjemmet | samtale om bosted, familie og yrker | vanntilvenning på Jorekstad |
| turer i nærmiljøet | turer i nærmiljøet og byen for å bli kjent med de ulike funksjonene byen har | vi blir kjent med Røyslimoen skole og område rundt |
| trafikksikkerhet | lære enkle trafikkregler | vi undersøker hvordan barn har det i andre land og kulturer |
| inkluderende miljø, motvirke mobbing | |
| samene som urbefolkning i Norge | |