9 Progresjonsplan - fagområdene

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø.
Progresjonsplanen beskriver hvordan barnehagen jobber med de syv fagområdene som er beskrevet i rammeplanen. Planen skal også synliggjøre hvordan barnehagen jobber med overgangen barnehage-skole og satsningsområdene som er beskrevet på s. 8.
Se også planer for gruppene, ukeplaner og månedsbrev, for informasjon om aktiviteter i barnehagen. Disse planene deles på VISMA.

Antall år barnet går i barnehage før skolestart kan variere. Likevel skal aktivitetene tilpasses og forbeholdes de enkelte aldersgrupper. Alle barn skal ikke nødvendigvis være med på alt.
Det er utarbeidet en egen plan for arbeidet med overgang og sammenheng barnehage-skole – Sway'n.
Kommunikasjon, språk og tekst |
1-2 år Vi introduserer barna for ulike fortellinger, bøker og eventyr. Vi formidler gjennom ord, konkreter og dramatisering. | 3-4 år Vi formidler flere kjente folkeeventyr og kjente fortellinger i felles samlingsstunder på avdelingen. | 5-6 år Vi lager egne eventyr/tekster hvor barna får erfaring med hvordan muntlig språk gjøres om til skriftspråk. Vi bruker «Geitekillingen som kunne telle til ti» og «Bukkene Bruse begynner på skolen». |
| Vi stimulerer språk gjennom lek, rim, regler, bøker og sanger. | Vi tilbyr et mangfold av bøker, sangtekster, rim og regler. | Vi leker og eksperimenterer med rim, rytme, lyder og ord. |
| Vi anerkjenner barnas følelser og følelsesuttrykk. Vi øver på å knytte ansiktsuttrykk til følelsen vi har. | Vi øver på å uttrykke og sette ord på egne følelser, tanker og meninger gjennom samtaler med barna. | Vi øver på å bruke språket som et verktøy for å skape relasjoner, delta i lek og løse konflikter. |
| Vi øver på turtaking gjennom hverdagsaktiviteter. | Vi bruker bilder aktivt i arbeid med ulike tema for å øke forståelsen | Vi øver på å ta imot beskjeder, vente på tur, og i noen sammenhenger rekke opp handa. |
| Vi spiller enkle spill, teller og benevner. | Vi utforsker og undrer oss sammen, teller og samtaler om kjente og ukjente ting. | De eldste barna jobber med å skrive/ kjenne igjen eget navn, bokstaver og lyder. |
Kropp, bevegelse, mat og helse |
1-2 år Vi er ute hver dag. Vi går turer i nærmiljøet med variert terreng. | 3-4 år Vi legger til rette for varierte aktivitet ute og inne. | 5-6 år Målet er at alle Ravnene går på Neveltoppen som en milepæl dette siste året. |
| Vi øver på av og påkledning. | Vi legger til rette for samspill og lek med aktive voksne til stede for veiledning og støtte i forhold til å respektere egne og andres grenser. | Barna øver på å selv finne ut hva de trenger av klær i forhold til vær og temperatur. |
| Vi spiser sunne og varierte måltider, inne og ute. | Vi har felles måltid på avdelingen hvor vi bruker tid på å roe ned og samtale sammen. Fra mai til september har vi utefrokost og starter dagen ute sammen. | Barna er med på matlaging både ute og inne. Vi samtaler om sunn mat og kosthold, og hvordan det påvirker kroppen. |
| Vi plukker og smaker på bær som vi finner i nærmiljøet. | Vi dyrker grønnsaker fra frøet er sådd til råvarene kan høstes, og spises. | Vi tilbereder råvarer som vi har sanket i naturen eller dyrket selv. |
Vi beveger oss til musikk gjennom sangbevegelser og dans. | Vi har turdag og lavvodag hver uke hvor vi får brukt kroppen i variert terreng og med varierende utfordringer. | Fortsetter å introdusere tradisjonelle regelleker. Vi tilbyr vanntilvenning på Jorekstad for skolestarterne. |
| Vi har fokus på gode rutiner ved håndvask og måltid. | Vi innarbeider gode rutiner for håndvask | Vi øver på å bli selvstendig i toalettrutiner og håndvask. |
Vi bruker mulighetene inne og ute til varierte bevegelser. | | Vi har et nærmiljø som gir muligheter for risikofylt lek, slik som klatring og hoppe fra høyder. Vi lar barna vurdere egne evner og få god grovmotorisk kompetanse. |
Kunst, kultur og kreativitet |
1-2 år Gjennom samarbeidet med Kulturskolen blir barna introdusert for ulik musikk og ulike instrumenter. | 3-4 år Gjennom samarbeidet med Kulturskolen blir barna introdusert for ulik type musikk og ulike instrumenter. Barna får ulike musikkopplevelser og får føle på hvordan musikken bringer fra ulike følelser hos dem selv. | 5-6 år Gjennom samarbeidet med Kulturskolen får barna spilleopplæring i fiolin og trompet. |
| Vi synger kjente barnesanger og forteller kjente eventyr. | Barna gis mulighet til å utfolde seg gjennom musikk og drama. | Vi opptrer for hverandre, foreldre og nærmiljø (generasjonssang). |
| Vi lar barna prøve forskjellig formingsmateriale og benytter i stor grad naturmaterialer. | Vi legger til rette for at barna får utforske og eksperimentere med forskjellig formingsmateriell. | Vi besøker kunstmuseet, med omvisning, opplæring og utprøving av maleteknikk. |
| Vi tilrettelegger for skapende aktivitet: bl.a. klosser, plastelina, maling | | Vi skaper nytt av gammelt, eks instrumenter eller pynt av naturmaterialer eller «søppel» |

Natur, miljø og teknologi |
1-2 år Vi er ute i naturen uansett «vær og vind». Vi erfarer årstidene og værskifter. | 3-4 år Vi leker ute hver dag, og tilbringer hele dager i skogen vår, som er spesialt tilrettelagt for friluftsaktiviteter. | 5-6 år Vi leker ute hver dag, oppholder oss mye i naturen, og går på lengre turer før barna begynner på skolen. I juni går Ravnene på Neveltoppen. |
| Vi smaker på spiselige planter i naturen. | Vi utforsker og undrer oss over naturfenomener sammen med barna. | Vi øver oss på å gjenkjenne giftige og spiselige planter, og høster ingredienser til matlaging. |
Vi ser på dyr, insekter og naturen rundt oss. | Vi undrer oss over alle dyr og småkryp som vi finner eller hører når vi er ute i naturen. | Vi fordyper oss i utvalgte plante- og dyrearter, og dyrespor/sportegn. Vi bruker natursti, faktabøker og plansjer. |
| Vi bruker iPad til å utforske ting vi er opptatt av, øve på turtaking, sosialt samspill, kompetanse ved bruk av IKT. | | Vi gjør «forskningsaktiviteter», hvor barna får eksperimentere med teknologi og naturlover. |
| Vi ser på endringer i naturen gjennom hele året. | | |
| Vi veileder barna ved sortering av søppel, ta vare på leker. | | Vi har en egen klubb for de eldste barna, hvor vi blant annet har fokus på, natur, bærekraft, naturvern og allemannsretten. |
Antall, rom og form |
1-2 år Vi jobber med begreper som stor og liten, opp ned. | 3-4 år Vi bruker matematiske begreper i hverdagen som viser størrelse, mål, likhet, ulikheter og preposisjoner. | 5-6 år Når vi lager mat følger vi oppskrifter med forskjellige mengdeenheter. |
| Vi leker med duplo, byggeklosser, togbane, enkle puslespill osv. | Vi utforsker naturen og sammenlikner størrelser, form og antall, bruker naturen som læringsarena. | Vi spiller og eksperimenterer med matematiske sammenhenger (former, symmetri, mønster, butikklek med penger) |
| Vi blir kjent med tall. | Vi teller i hverdagen når vi leker, lager mat, kler på oss, ser ting rundt oss, snakker om klokka etc. | Vi har en egen klubb for de eldste barna, hvor vi blant annet har fokus på tall og telling. |
Etikk, religion og filosofi |
1-2 år Vi introduserer barna for aktiviteter og tradisjoner knyttet til høytider. | 3-4 år Vi markere høytider som jul og påske gjennom tradisjonelle aktiviteter, og besøker kirka. | 5-6 år Vi samtaler med barna om hvorfor vi feirer jul og påske, om ulik tro, og at man kan tro på det man vil. |
| Barna skal oppleve at de voksne anerkjenner deres følelser og følelsesuttrykk. | Vi veileder barna til å hjelpe og trøste hverandre, og samtaler om hvordan man er en god venn. | Vi samtaler om hvordan vi kan være gode medmennesker, om respekt for ulik tro, og at vi er forskjellige. |
| Vi undrer oss sammen over det vi ser, hører og opplever i hverdagen. | Barna skal inviteres inn i filosofiske samtaler uten klare svar. | Vi oppfordrer barna til å reflektere rundt egne og andres handlinger, (også knyttet til miljø) |
| Vi markerer samenes nasjonaldag, og vi markerer høytider knyttet til ulike religioner i barnehagen og blir kjent med andre kulturer. | Vi markerer høytider knyttet til ulike religioner i barnehagen og blir kjent med andre kulturer. | Vi undersøker hvordan barn har det i andre land og kulturer, og markerer deres nasjonaldag og høytider. |
Nærmiljø og samfunn |
1-2 år Vi går på tur, og bruker nærområdet spontant i hverdagen. | 3-4 år Vi besøker og benytter oss av samfunnsinstitusjoner i byen vår. Vil deltar på noen arrangementer i byen. | 5-6 år Vi bidrar og er aktive deltakere i lokalsamfunnet gjennom generasjonssang, (hvor vi synger for eldre), deltar i «pynting» av byen, og plukker søppel. |
| Vi er lydhøre ovenfor barnas signaler om ønsker og behov. | Vi gir barna erfaringer med demokrati gjennom medbestemmelse i barnehagen. | Vi gjør barna kjent med demokratiske prinsipper, barnekonvensjonen og markerer FN-dagen. |
| Vi markerer samenes nasjonaldag. | Vi forbereder og markerer samenes nasjonaldag. | Vi undersøker hvordan barn har det i andre land og kulturer, og markerer samenes nasjonaldag. |
| Vi øver oss på å gå samlet på tur, holde i hånden og høre på de voksne. | | Vi praktiserer reglene for trafikksikkerhet når vi er på tur og minner hverandre på reglene. |