Innhold på siden
Shayna Douglas
Noen av undervisningstilbudene foregår individuelt eller i små grupper, mens andre foregår i store grupper. Tilbudene har derfor litt ulike priser. I noen av tilbudene kan elevene også leie instrument av kulturskolen. Hvis familien har dårlig økonomi, kan dere søke om at barnet kan delta gratis på et tilbud. Det inkluderer også leie av instrument, hvis det er aktuelt.
Prisene oppdateres hver gang kommunestyret vedtar nytt budsjett for kommunen. Dette er prisene som gjelder i 2025:
Ta gjerne kontakt med oss om du har spørsmål om priser og betaling, for eksempel om du ønsker å betale semesteravgiften i flere deler.
Familier som har flere barn i kulturskolen kan få søskenrabatt på tilbudet.
Kriterier for å få søskenrabatt
- Familien får søskenrabatt for de elevene som er registrert på samme adresse i Folkeregisteret
- Søskenrabatten registreres automatisk, og trekkes automatisk fra fakturaene dere får
Hva er rabatten?
Søsken får rabatt på ett undervisningstilbud.
- Første barn betaler fullpris
- Andre barn får 30 % rabatt på én elevplass
- Tredje barn får 75 % rabatt på én elevplass. Det samme gjelder fjerde barn og videre.
Søskenrekkefølgen regnes ikke etter alder, men etter prisen på tilbudet barna går på. Familien betaler full pris for det dyreste tilbudet.
Hvis familien din har lav inntekt, kan du søke om å få gratis plass på ett tilbud pr. barn. Du søker for ett skoleår av gangen.
Søknadsprosess
For å få gratis plass i kulturskolen må du både søke om elevplass og om å få elevplassen gratis. Du kan søke:
- Samtidig som du fyller ut søknaden om elevplass
- Når du finner ut at familien har behov for det, også etter at du har fått plass i kulturskolen
Søknaden om friplass (gratis plass) er et eget søknadsskjema. Du fyller ut skjemaet for hver elev. Når du sender inn eller leverer skjemaet til kulturskolen, må du også legge ved kopi av den siste skatteoppgjøret du har fått. Den bruker vi til å bekrefte at familien din skal ha gratisplassen.
Grenser for inntektsnivå
Vi bruker disse grensene for å vurdere hvem som skal få gratisplass. Disse oppdaterer vi basert på ny inntektsstatistikk fra Statistisk sentralbyrå hvert år.
Kulturskolen har mange ulike undervisningstilbud innenfor teater, billedkunst og musikk. Nedenfor finner du en oversikt over tilbudene vi har i kategoriene musikk, teater og billedkunst, kunst og design. Bla deg fram til noe som frister!
Lurer du på hva som passer alderen din eller alderen til barnet ditt? Nedenfor ser du hvilke aldersgrupper hvert tilbud er for.
Lurer du på når et barn kan begynne i kulturskolen? Her er oversikten over de nedre aldersgrensene for hvert tilbud.
Innenfor noen av instrumentkategoriene er det ulike aldersgrenser for de ulike instrumentene. For eksempel kan barn begynne med klarinettundervisning når de er 4 år, og andre treblåseinstrumenter fra de går i 2. klasse. Se mer informasjon nedenfor.
Lillehammer kulturskole
Vil du tegne, male, fotografere, jobbe med skulpturer og lære mye annet om å jobbe med kunst og design? Vi har gruppeundervisning for elever fra 3. trinn og oppover.
Billedkunstgruppene jobber med både tegning, maling, arbeid med tredimensjonale former, foto og flere andre uttrykk. Gjennom Lillehammer kulturskoles tilbud innen billedkunst skal elevene oppleve mestring og utvikling av ferdigheter innen tegning, farge, form og komposisjon. Tilbudet legger vekt på en balanse mellom lekende kreativitet og undervisning i forskjellige teknikker og materialer.
Luisella Planeta fra Pixabay
- Billedkunstundervisning i grupper
- Elever kan begynne fra de går i 3. trinn
Hva jobber gruppa med?
- I tegning arbeides det med materialene blyant, kull og kritt. Vi utforsker strek og volumtegning blant annet gjennom croquies, portrettegning, stilleben og tegning av menneskekroppen.
- I farge arbeides det med materialene pastell, akryl,akvarell,fargeblyant og trykk. Vi øver i å blande farger, variere penselstrøkene og strek. og forstå hvordan
fargene fungerer sammen i forhold til form og helhet. - I form arbeides det bl.a. med assemblage, origami og romlighet. Vi arbeider her med størrelse og 3-dimensjonalitet i forhold til rom- og materialforståelse.
- I komposisjon arbeides det med collage, trykk, tegning og maleri. Vi arbeider både med «blanke ark og fargestifter tel» og fra ide til ferdig produkt, der forståelsen av og organiseringen av billedelementene i flaten, er sentralt sammen med en egen stil og et eget utrykk.
Hvem, hvor og når?
Tilbudet er for aldersgruppen fra 3.klasse - 19 år. Tilbudet i visuell kunst er lagt opp slik at man kan være elev i mange år.
Det er for tiden 3 grupper:
- Gruppe 1: tirsdager 15.30-16.30 for 3. -4. trinn
- Gruppe 2: tirsdager 17.00-18.30 for 5.-6. trinn
- Gruppe 3: tirsdager 19.00-20.30 -fra 7. trinn
Undervisningen foregår i Kulturhuset Banken - Paviljongen
Lærer: Kay Arne Kirkebø
Lillehammer kulturskole
Vil du spille skuespill, leke med drama og være med på å lage forestillinger? Vi har teatergrupper fra 3. trinn og oppover. Ungdomsgruppa vår er en del av det nasjonale prosjektet DUS - Den Unge Scene.
Lillehammer kulturskoles teatertilbud gir elevene god innføring i teaterkunstens mange muligheter. Her lærer elevene å kunne uttrykke seg på en scene med ord, bevegelse og tilstedeværelse. Det arbeides med ferdigskrevne manus, dikt og eventyr, men også med selvskrevne tekster. Kollektiv lek, teaterøvelser, stemmebruk og improvisasjon legger grunnlaget for det individuelle arbeidet. Forestillinger for et publikum er naturlige mål i undervisningen.
Eduardo Pastor
- Teaterundervisning i grupper
- Elever kan begynne fra de går i 3. trinn
- Ungdomsgruppa er en del av et nasjonalt prosjekt, Den Unge Scene (DUS)
- Gruppe 1 er for 3. til 5. trinn og øver mandager kl. 16.00 til 17.15
- Gruppe 2 er for 3. til 5. trinn og øver mandager kl. 17.30 til 18.45
- Gruppe 3 er for 5. til 8. trinn og øver onsdager kl. 15.30 til 17.00
- Gruppe 4 (DUS-gruppa) er for ungdommer i 8. trinn og oppover, og øver onsdager kl. 17.10 til 19.10
Tilbudet for de yngste - gruppe 1 og 2
I gruppe 1 og 2 er leken sentral. Lek er en viktig del av opplæringen for hver enkelt elevs trygghet og personlige utvikling. Lek er også viktig med tanke på å skape trygghet, samhold og glede i gruppa. Samtidig forventes det at elevene skjønner at disiplin trengs for at gruppa skal kunne fungere sammen. Gruppa har for eksempel vært med som dansere og sangere i kulturskolens juleforestilling «Jul i Svingen».
For de større barna - Gruppe 3
I gruppe 3 er også leken sentral. I tillegg til gruppedisiplin, forventes det at eleven er engasjert og kan få enkle hjemmeoppgaver som skal arbeides med. På samme måte som at musikkelever øver hjemme er dette en forutsetning også for teaterelever som vil bli bedre i teaterfaget. Gruppa har for eksempel hatt hver sine roller i kulturskolens juleforestilling «Jul i Svingen», i tillegg til å delta med sang og dans.
I gruppene 1-3 skal elevene både motta individuell instruksjon og delta i lek og gruppeøvelser. Alt dette danner grunnlaget for små eller store forestillinger for publikum, gjerne flere gjennom skoleåret. Størrelsen på forestillingene avhenger av elevenes alder, gruppesammensetning, erfaring og egen innsats.
Ungdomsgruppa - gruppe 4
Gruppe 4 er en ungdomsgruppe for elever fra 8. trinn til og med videregående. Gruppe 4 kaller vi også for "DUS-gruppe". DUS står for “Den Unge Scene”. Den nasjonale ungdoms-teaterfestivalen DUS (Den Unge Scene) arrangeres annet hvert år. DUS ble opprettet for å høyne nivået på ungdomsteater i Norge, for og med ungdom mellom 13 og 19 år.
DUS-gruppa ved Lillehammer kulturskole består hovedsaklig av elever fra ungdomsskolen. De jobber enten med et nyskrevet manus for ungdom, eller så arbeider de fram en forestilling basert på sine egne idéer, materiale og improvisasjoner. Forestillingen framføres med premiére i festsalen i Kulturhuset Banken på Lillehammer. Deretter pleier forestillingen å vises på Teater Innlandet på Hamar, hvor den regionale DUS-festivalen arrangeres. Her har gruppa mulighet til å bli valgt ut til å representere Innlandet på den nasjonale DUS-festivalen på Det Norske Teatret, de årene det er nasjonal DUS-festival.
I DUS-gruppa får ungdommene mulighet til å bidra med idéer og materiale for å utvikle et felles produkt. Det er ukentlige øvelser, noen øvingshelger, og ekstra øvingsdager i innspurt før premiére. DUS er veldig lærerikt og veldig gøy! Lillehammer kulturskoles DUS-gruppe har deltatt i DUS-festivalen flere ganger.
- I 2017 ble gruppas forestilling «TENK» vist på Lillehammer, på Hamar og i Oslo
- I 2019 ble «EXO» vist på Lillehammer og på Hamar
- I 2021 ble “MOTus” vist på Lillehammer og digitalt
- I 2023 ble “ORDLØs” vist på Lillehammer og på Hamar
- I 2025 ble "LEVELYS(T)" vist på Lillehammer og på Hamar
Les mer om Den Unge Scene (DUS).
Robin Swensen Haugfjell
Vi har flest ulike undervisningstilbud i kategorien musikk. Her finner du mange ulike instrumenter, noen av de sortert sammen i kategorier som for eksempel “treblåsinstrumenter”.
Undervisningen foregår individuelt, i små grupper eller i større grupper. Mesteparten av undervisningen er i ukentlige undervisningsøkter. I tillegg har vi i kulturskolen mange ulike prosjekter, konserter og andre samspillsaktiviteter gjennom året. Noen ganger fører det til at den vanlige faste undervisningstiden endres til et annet tidsrom, slik at vi får til den variasjonen som gir elevene flere ulike typer opplevelser og læring.
Kulturskolen har et variert undervisningstilbud innen musikk som omfatter mange instrumenter og kor.
Innholdet i undervisningen varierer. All musikkundervisning har noen felles elementer. Vektleggingen vil variere forholdsvis mye etter type tilbud og elevens alder:
- Spill og sang med og uten noter
- Improvisasjon og komponering
- Musikkorientering (teori og historie)
- Konserter og opptredener
Undervisningsmetoden kan variere. Generelt legges det vekt på å stimulere til læring gjennom positiv egenaktivitet og musisering der musikkglede skal stå i sentrum. I tillegg brukes metoder som krever grundig og nøyaktig arbeid (blant annet «pugging»). Undervisningsstoff velges ut for å bygge opp om de mål og planer skolen har. Målet er å gi et best mulig opplegg for den enkelte elev.
Under kan du lese mer om de ulike tilbudene innen musikk.
Jul i Svingen- Barnekor for barn i 4.-6.-klasse
- Ungdomskor for ungdom fra 7. klasse ut videregående
- Individuell sangundervisning fra 7. klasse
Lillehammer kulturskoles vokaltilbud består av sangundervisning og korsang.
Sangundervisning
Sangundervisningen ved Lillehammer Kulturskole foregår hovedsakelig individuelt eller i små grupper. For å begynne med sangundervisning må eleven gå i 7. klasse.
Undervisningen tilpasses den enkeltes musikkinteresse og kan variere innen et bredt spekter av sjangere. Elevene lærer hvordan stemmen er bygd opp og hvordan den fungerer fysiologisk. Vi jobber med å utvide stemmens rekkevidde og klang gjennom grunnleggende sang og pusteteknikk, og med formidling av tekst og innhold. Undervisningen foregår først og fremst akustisk, men vi tar ofte i bruk mikrofoner i forbindelse med fremføringer, og jobber også med grunnleggende mikrofonteknikk
Sanglærere er Iva Thorarinsdottir og Camilla Granlien.
Lillehammer kulturskoles barnekor
Barnekoret er åpent for alle barn fra 4. - 6. klasse.
Gruppen deles opp etter alder og nivå ved behov. Hovedsakelig dreier det seg om sangglede og det å lære seg nye og gamle sanger. I tillegg jobber vi med pusteteknikk, holdning, musikkteori, gehør, og formidling av tekst og innhold gjennom sang og bevegelser. Korene deltar også på større og mindre forestillinger minst en gang i semesteret.
Barnekoret øver tirsdager klokka 17.30-19.00
Dirigent for barnekoret er Iva Thorarinsdottir.
Lillehammer kulturskoles ungdomskor
Ungdomskoret består av ungdommer fra 7. klasse og ut videregående.
Vi synger alt fra klassisk til pop, og fremfører både på egne arrangementer og ved eksterne festivaler og begivenheter. På øvelsene jobber vi med grunnleggende sangteknikk, gehør og musikkteori, men hovedsakelig dreier det seg om sangglede og formidling.
Ungdomskoret øver torsdager klokka 17.00-19.00
Dirigent for ungdomskoret er Camilla Granlien
Jordan Whitfield
- Elever kan begynne med pianoundervisning fra de går i 1. klasse
- Elever må ha piano hjemme for å kunne øve mellom timene
Piano er et allsidig instrument som kan brukes i mange sammenhenger både som soloinstrument og i samspill med andre. Det er mye brukt som akkompagnementsinstrument og det kan brukes i ulike ensembler. Piano blir brukt i de fleste musikkstilarter, klassisk, jazz, rock, samtidsmusikk..
Elevene kan begynne når de begynner i 1. klasse. Det er en forutsetning at elevene har tilgang på piano til øving hjemme (vanlig akustisk eller digitalt piano, ikke keyboard). Det er viktig at elevene deltar på samspill og konserter.
Våre lærer på piano er Bistra van Dijk.
John Nupp
- Elever kan begynne med undervisning i gitar fra de går i 2. klasse
- Alle begynner med akustisk gitar med nylonstrenger
- Etter hvert kan eleven også velge stålstrengsgitar og elgitar
Elever kan begynne med undervisning i gitar når de går i 2. klasse. Elevene spiller sammen i grupper etter alder og utvikling. Begynn gjerne tidlig!
Elevene begynner med akustisk gitar med nylonstrenger, også kalt spansk gitar eller klassisk gitar. Vi starter med grunnleggende notelære og melodispill etter noter. Fokus ligger også på bruk av riktige fingre når vi spiller. Dette gir et godt utgangspunkt for elever som begynner i tidlig alder, og er en fordel med tanke på videre spilleteknisk utvikling og melodisk sans. Akkordspill er mer motorisk krevende i tidlig alder, men tas inn i undervisningen etter hvert som elevenes ferdigheter utvikles. Det samme gjelder bruk av fingerspillmønstre og spill etter tabulatornotasjon (TAB). Her er fokus rettet mer mot rytmiske spilleteknikker, mens vi samtidig jobber med det melodiske ved at vi synger til. Her er det også aktuelt å bruke stålstrengsgitar.
Etter hvert kommer muligheten for å spille elgitar. Her utforsker vi ulike skalaer for å kunne spille riff og solo gjennom improvisasjon. Vi er innom et bredt spekter av sjangere som pop, rock, blues, country, jazz, klassisk, latin.
Elevene kan også få utfordret sin musikalske fantasi og kreativitet gjennom komponering og låtskriving. De får også øvd seg i å bli trygge foran et publikum ved å spille foran hverandre, og målet er å delta på et eller flere av skolens ulike konsertarrangementer. Gitarensemble og bandsamspill er viktig! Som en del av gitartilbudet til de som spiller akustisk gitar, inngår det etter hvert samspill i et større gitarensemble. Her spilles det flerstemte gitararrangementer etter noter, tabulator og akkorder. Dette gjennomføres på et annet tidspunkt enn den vanlige gitartimen, og innebærer ekstra oppmøtedag i uken. Muligheten for å spille sammen i band vurderes ut ifra elevenes ferdigheter. Mer info om bandtilbudet finner du lenger ned i oversikten.
Vår lærer på gitar er Nils Johan Ødegaard.
Se video der Nils Johan forteller om gitar.
Krisztian Reischl
- Elever kan begynne med undervisning i elbass fra de går i 4. klasse
Elever kan begynne med undervisning i elbass fra de går i 4. klasse.
Elbass benyttes både som del av en rytmeseksjon i samspill med andre, og som soloinstrument. I undervisningen legges det vekt på god utvikling i grunnleggende spilleteknikker og at elevene blir godt kjent med instrumentets muligheter.
Vi spiller etter akkordbesifring, tabulator (TAB) og notespill. Vi er innom ulike stilarter som rock, pop, blues, jazz, disco, funk og reggae. Samspill med gitarelever vil være naturlig. Elevene får øve seg i å bli trygg foran et publikum ved å spille foran hverandre. Målet er å delta på et eller flere av skolens ulike konsertarrangementer.
Vår lærer på elbass er Nils Johan Ødegaard.
Se video der Nils Johan forteller om elbass.
Asher Hansow
- Bandundervisning for elever som synger, spiller elgitar, elbass, trommer eller keyboard
- Bandundervisning er for elever som allerede har litt erfaring med sitt instrument
Har du lyst til å spille i band? Dette tilbudet er åpent for elever som har noe erfaring på sitt instrument, og muligheten vurderes ut ifra elevenes ferdigheter. Grunnbesetningen består av 2 elgitarer, elbass, trommer, keyboard og sang.
På bandøvelsene øver vi på samspill. Låtvalget varierer, og bestemmes ut ifra læringsinnhold, elevenes egne ønsker og hva som passer med prosjekter og tilbud i resten av kulturskolen. Vi er blant annet innom ulike typer rock, pop og bluesimprovisasjon.
I dette tilbudet skal deltakerne ta ansvar for sin egen øving, slik at vi kan bruke undervisningstiden på å jobbe med samspillet. Det er et mål at elevene tar aktiv del i bandøvingsprosessene, og etter hvert kan styre innøvingen selv.
Vår lærer på band er Nils Johan Ødegaard.
Gabriel Barletta
- Elever kan begynne med slagverk fra de går i 1. klasse
Slagverkinstrument er et musikkinstrument hvor lyden blir produsert ved at man slår mot en del av instrumentet med trommestikker, visper, køller, hender eller annet. Det skilles mellom rytmiske og melodiske slagverksinstrumenter. De vanligste slagverksinstrumentene er trommer, trommesett, cymbaler, pauker, marimba og xylofon.
Elever kan begynne med undervisning i slagverk fra de begynner i 1. klasse. Undervisningen foregår individuelt eller i små grupper.
Vår lærer på slagverk er Bjørn André Syverinsen.
Lucas Alexander
- Elever kan begynne med kornett, trompet eller valthorn fra de er 5 år
- Elever kan begynne med de andre messingblåseinstrumentene fra de går i 2. klasse
Kulturskolen tilbyr opplæring på messinginstrumenter både for nybegynnere og viderekomne elever. Opplæringen foregår i små grupper eller enkeltvis. Elever kan begynne med undervisning i kornett, trompet eller valthorn fra de er 5 år. For de andre messinginstrumentene kan elevene begynne når de går i 2. klasse.
De vanligste messinginstrumentene er kornett, trompet, valthorn, trombone, baryton og tuba. Messinginstrumentene kan brukes i mange sammenhenger, både som soloinstrument og i ulike ensembler, for eksempel i brassband, janitsjarkorps og storband. Lyden lages ved å forme leppene slik at de vibrerer når man blåser gjennom instrumentet. Klang og register varierer på de forskjellige messinginstrumentene på grunn av fasong og rørlengde.
I undervisningen legges det vekt på solospill, samspill, notelære, musikklære og lytting. Tonedannelse og pusteteknikk er viktig for å musisere. Man lærer også hvordan man skal behandle instrumentet. Tid for undervisningen settes opp ved skoleårets start. Både formiddag og ettermiddag fra mandag til fredag kan være aktuelt.
Våre lærere på messinginstrumenter er:
Joel Timothy
- Elever kan begynne med fiolin fra de er 4 år
- Elever kan begynne med bratsj og cello fra de går i 1. klasse
- Elever kan begynne med kontrabass fra de går i 6. klasse
Strykeinstrumentene er fiolin, bratsj, cello og kontrabass. Opplæringen på strykeinstrumenter gis i små grupper eller enkeltvis. Barn kan begynne med fiolin fra de er 4 år, bratsj og cello fra de går i 1. klasse, og kontrabass fra de går i 6. klasse.
Strykeinstrumentene kan brukes i mange sammenhenger både som soIoinstrument og i ulike ensembler. I dag brukes strykeinstrumentene i alle sjangre, for eksempel pop, jazz, rock, country, folkemusikk, klassisk og samtidsmusikk.
Fiolinelevene begynner med suzukifiolin, de yngste fra de er 4 år. Her er det er en forutsetning at en voksen følger undervisningen. Suzukimetoden er utviklet av den japanske fiolinisten Shinichi Suzuki. Han kalte selv sin metodikk for "morsmålsmetoden". Dette fordi barna i utgangspunktet lærer musikk slik de lærer sitt språk - via øret. Den gehørsbaserte tilnærmingen til musikk letter innøving av intonasjon og rytmikk og stimulerer memoreringsevnen. Elevene har en spilletime hver uke, en elev eller to elever på samme time. Lengden av timen er avhengig av alder og nivå. I tillegg er det gruppetime med fra 6 til 10 elever annenhver uke, hvor teknikk og musikk lekes inn.
Våre lærere på strykeinstrumenter:
Michael Myers
- Klarinettundervisning for elever fra 4 år
- Undervisning i andre treblåseinstrumenter fra eleven går i 2. klasse
De mest vanlige treblåseinstrumentene er fløyte, klarinett, saksofon, fagott og obo. Treblåseinstrumentene kan brukes i mange sammenhenger, for eksempel i orkester, korps og kammermusikk. Kulturskolen tilbyr opplæring på treblåseinstrumenter både for nybegynnere og viderekomne elever.
Barn kan begynne med klarinett fra de er 4 år, og de andre treblåseinstrumentene fra de går i 2. klasse. Opplæringen gis i små grupper eller enkeltvis. Foreldrene skal være med på timene, for de skal fungere som hjelpelærere hjemme.
De yngste får undervisningen “småbarnsklarinett”. Dette tilbudet blir gitt til barn fra 4-års alder. Vi bruker c-klarinetter som er tilpasset barnet både i størrelse og vekt. Utgangspunktet for undervisningen er Suzukimetoden som brukes på fiolin. Undervisningen starter med et foreldrekurs som inneholder de viktigste elementene i undervisningen. Elevene har spilletime en gang i uken, enten alene eller i gruppe. Lengden på timen er avhengig av alder og nivå. Er det mange nok elever er det også storgruppe hver andre uke. Tid for undervisningen settes opp ved skoleårets start. Både formiddag og ettermiddag fra mandag til fredag kan være aktuelt.
Våre lærere på treblåseinstrument:
- Klarinett: Anne Mette Mauseth
- Saksofon og klarinett: Niclas Pedersen
- Fløyte: Saska Cvijanovic
Mark Foster
- For elever fra 8. klasse
- Elevene må ha spilt piano en stund før de kan begynne med kirkeorgel
I samarbeid med kirken tilbyr vi undervisning på «instrumentenes dronning », kirkeorgelet.
For å få undervisning i kirkeorgel er det en forutsetning at man har spilt piano en stund. Elever må også være i alderen fra 8. klasse og oppover.
- Orkester for kulturskolens instrumentelever
- Elever som får kulturskoleundervisning i et orkesterinstrument får også delta i orkesteret uten ekstra kostnad
Lillehammer kulturskoles orkesteret er åpent for elever med orkesterinstrumenter. Elevene er vanligvis i alderen 11-19 år. Orkesteret har rundt 30 medlemmer.
Orkesteret har øvelse en gang i uken. I tillegg er det noen konserter og opptredener i løpet av året. Av og til er det også seminarer og øvelser i helger. Orkesteret har vært på mange fine turer, blant annet til Lillehammers vennskapsbyer i Norden. Musikken som spilles er allsidig, vi spiller både klassisk, musikalstoff, filmmusikk og mye annet. Vi legger vekt på spilleglede og god stemning.
Orkesteret øver torsdager i tidsrommet 17.00-18.55.
Dirigent for orkesteret er Saska Cvijanovic.
EMUT er Kulturskolens talenttilbud til viderekomne elever, foreløpig innen musikk, som er spesielt interesserte i å kunne utvikle sine ferdigheter og sitt talent mest mulig. Hvert skoleår er det inntil ti plasser på EMUT.
Elever kan bli tatt opp på EMUT etter søknad eller anbefaling fra lærer. Opptak skjer i juni og gjelder da for det kommende skoleåret.
Tilbudet består av:
- Utvidet tid til instrumentalopplæring 45 minutter per uke.
- Deltakelse i et av Kulturskolens faste ensembler, enten Kulturskolens orkester for de som spiller orkesterinstrumenter, et kor eller et annet fast ensemble.
- Deltakelse på fellesaktiviteter 4 kvelder i halvåret kl. 16.30 – 20.00
- Deltakelse i kammermusikkgrupper
- Kammerkonsert
Vi vil gjennom dette tilbudet forsterke et rikt miljø der interesserte elever gjensidig kan inspirere hverandre. Vi ønsker at tilbudet skal bidra til å videreutvikle et godt og kreativt miljø i hele Kulturskolen. Vi vil gi Kulturskolen enda større mulighet til å bidra med kulturinnslag i ulike sammenhenger
Forventninger og krav til deltakerne:
- Vi har høyere forventninger til hvor mye disse elevene øver og forbereder seg. Læreren vil følge opp dette.
- Sammen med læreren setter elevene opp en halvårsplan for ønsket og planlagt utvikling og aktivitet, og denne planen skal evalueres i ettertid.
- Elevene skal delta i samspill i sporadiske musikkgrupper, akkompagnering og lignende
- Elevene skal til enhver tid ha et repertoar som er presentabelt for publikum i ulike sammenhenger
- Elevene skal kunne stille opp på ulike spilleoppdrag for Kulturskolen på relativt kort varsell minst to ganger i halvåret
Søke plass
Er du klar for å søke plass i kulturskolen?
Les mer om å søke plass i kulturskolen
Har du spørsmål?
Anne Mette Mauseth
Inspektør
E-post til Anne Mette Mauseth
Mobil 91 69 74 30
Eivind Nåvik
Leder/rektor
Lillehammer kulturskole
E-post til Eivind Nåvik
Mobil 91 35 39 09