Ledsagerbevis

Ledsagerordningen er for mennesker som trenger ledsager når de deltar på kultur- og fritidstilbud. På de fleste kollektivreiser og på de fleste arrangementer gjør beviset at ledsageren kommer gratis inn, mens innehaveren betaler vanlig pris. 

Nyhet i 2024: Nå kan du få ledsagerbeviset digitalt på telefonen din.

Innhold på denne siden:

Hvem får ledsagerbevis?

Hvis du alltid eller i en lengre periode har behov for å ha med deg noen når du er på kultur- og fritidstilbud, da kan du søke om ledsagerbevis. Eksempler kan være:

  • At du har en funksjonsnedsettelse som gjør at du trenger å ha med deg noen
  • At du har langvarige helseproblemer, fysiske eller psykiske, som gjør at du trenger å ha med deg noen

Ledsagerbevis gis til både barn, ungdom og voksne.

Hvordan fungerer ledsagerbevis?

Vis fram ledsagerbeviset når du skal på et arrangement eller skal reise med kollektivtransport. Ledsagerbeviset gjelder i hele landet. Beviset gir ledsageren din gratis adgang eller adgang til redusert pris, til steder og arrangementer. Du som eier ledsagerbeviset betaler vanligvis vanlig billettpris, og du bestemmer hvem som skal være ledsageren.

Ledsagerbeviset gjelder der arrangøren, transportselskapet eller institusjonen som krever inngangspenger, har bestemt seg for å gi rabatt til ledsagere. Det gjelder blant annet:

  • Alle kulturinstitusjoner som får offentlig støtte
  • Flere konsertarrangører
  • De fleste kollektivselskap

Nyhet: Digitalt ledsagerbevis

Du kan nå få deltakerbeviset ditt digitalt. Når du får innvilget ledsagerbeviset, vil du få et vedtaksbrev i din digitale postkasse. Der vil det stå instruksjoner til hvordan du laster ned appen og kommer i gang.

Det digitale ledsagerbeviset viser bildet av deg, hvor mange ledsagere du kan ha med deg samtidig og når utløpsdatoen på ledsagerbeviset er. Du kan også bestemme at en eller flere av de faste ledsagerne dine skal ha tilgang på ledsagerbeviset på sin egen telefon. Der det er aktuelt kan også foreldre og verge få tilgang til ledsagerbeviset på sin telefon.

Du kan se mer informasjon om digitalt ledsagerbevis på ledsagerbevis.no. Der er det også bilder av hvordan det digitale ledsagerbeviset ser ut. Systemet er laget av KS for at alle norske kommuner skal kunne dele ut digitale ledsagerbevis.

Ledsagerbevis på papir

Har du allerede ledsagerbevis på papir, og ønsker å få det digitalt? Ta kontakt med oss på e-post, så ordner vi det: 

Husk å ikke oppgi sensitiv informasjon i e-post. Du kan også ringe oss på telefonnummer 61 10 51 55.
Hvis du ønsker å ha ledsagerbevis kun på papir, kan du også det. I søknadsskjemaet krysser du av for om du ønsker ledsagerbeviset digitalt eller på papir, eller begge deler.

Søke om ledsagerbevis

Fyll ut søknadsskjema for ledsagerbevis (PDF, 95 kB).  

Sammen med søknaden trenger vi

  • Et bilde av deg i passfotostørrelse.
  • En uttalelse fra noen i helsetjenesten, for eksempel legen din eller en annen fagperson du er i kontakt med.

Du kan sende søknaden i brevpost eller levere den til oss i Kultur og fritid.

  • Brevpost sendes til adressen Kultur og fritid, Lillehammer kommune, Postboks 986, 2626 Lillehammer.
  • Du kan komme innom Kultur og fritid i Wieses gate 2D, med inngangsdør fra baksiden av Lillehammer bibliotek. Hvis du har med både søknad og bilde, kan vi ordne ledsagerbevis mens du venter.

Fornye ledsagerbevis

Har du mistet ledsagerbeviset ditt eller trenger å fornye det? Ta kontakt med Kultur og fritid på telefon eller e-post: