Barnehagedagen har blitt markert hver andre tirsdag i mars de siste 20 årene, i barnehager over hele landet. I år markerer mange av barnehagene i Lillehammer dagen med aktiviteter og lek - helt i tråd med årets tema.
Norbana barnehage arrangerte en vinteraktivitetsdag for alle barna i barnehagen, hvor de blant annet hadde natursti, sette hale på grisen eller snabel på den blå elefanten, ballongløp, ansiktsmaling og å kaste erteposer på blink.
Se de koselige bildene fra Norbana!
Andre markeringer
De andre barnehagene i Lillehammer har også ulike aktiviteter og leker for barna på dagen. I tillegg er foreldrene invitert til å delta i lek og å spise mat i barnehagen når de skal hente på ettermiddagen.
Barnehagedagen startet i 2005 som et samarbeid mellom blant annet Fagforbundet og Utdanningsforbundet. Det har derfor vært flere arrangementer over hele landet i regi av Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Foreldreutvalget (FUB) for å løfte frem barns rett til lek og lekens betydning for barns opplevelse av en god barndom.
Lekens plass
Leken er det som best beskriver den norske barnehagens egenart. Det å gå i barnehage er ensbetydende med å leke og være sammen med andre barn.
Dette er den samme leken som barnekonvensjonen (artikkel 31) beskytter: Den leken barna selv opplever som lystbetont og frivillig.
FN (2013, s. 5) definerer lek på følgende måte:
Barns lek er enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av barna selv; den finner sted når og hvor mulighetene oppstår.