Hvem kan få fritak?
Stiftelser og institusjoner som tar sikte på å gagne kommunen, fylket eller staten kan hvert år søke fritak, helt eller delvis, for eiendomsskatt på eiendom som stiftelsen eller institusjonen eier. Se eiendomsskatteloven § 7 a. Det er kommunestyret som vedtar hvem som får fritak.
Søknadsfrist
Søknadsfrist for skatteåret 2025 er fredag 11. oktober 2024.
Slik søker du
Du kan sende søknaden enten per e-post til postmottak@lillehammer.kommune.no eller per post til
Lillehammer kommune
Eiendomsskattekontoret
Postboks 986
2626 Lillehammer
Søkere som tidligere har fått innvilget sin søknad om fritak etter § 7a for inneværende skatteår blir automatisk ansett som søkere for skatteåret 2025 og behøver derfor ikke å søke på nytt.
Mottatte søknader blir behandlet samlet i kommunestyret etter fristens utløp. Liste over fritatte eiendommer blir offentligjort på kommunens nettside om eiendomsskatt i løpet av februar 2025.
Informasjonsplikt
Søker som tidligere har fått innvilget fritak har imidlertid plikt til å opplyse kommunen om eventuelle forhold som kan medføre at forutsetningene for fritak blir endret. Dette kan typisk være endringer i virksomhetens karakter, bruk av eiendom eller eierforhold.
Kontaktinformasjon
E-post: eiendomsskatt@lillehammer.kommune.no
Telefon: 61 10 78 44
Eiendomsskattekontoret er åpent for henvendelser fra kl.10.00-14.00 alle hverdager.