Inspireres av Lillehammer-prosjekt

Helse- og omsorgsdepartementet besøkte i mai-24 Lillehammer kommune og Sykehuset Innlandet for å få en innføring i prosjektet Bo trygt hjemme, som har vært i drift siden høsten-23.

Overordnet handler prosjektet om å gi eldre hjemmeboende på Lillehammer gode og sammenhengende tjenester slik at de trygt kan bo lengre hjemme.

Statssekretær Ellen Moen Rønning-Arnesen fulgte nøye med og noterte seg de ulike løsningene:

• En egen trygghetspatruljebil er i drift hele døgnet, alle dager. Bilen er bemannet med sykepleier eller paramedisiner og skal bistå den kommunale helsesektoren med tjenester som kan utføres i hjemmet.

• En legevaktbil kan kjøre ut til pasienter og er utstyrt som et legevaktkontor. Lege og sykepleier kan utføre avanserte undersøkelser og vurdere om pasienten kan behandles på stedet.

• Digitale løsninger som bidrar til raskere og trygg behandling.

• Tettere samhandling mellom kommune og sykehus om pasientene.

Samarbeid

Prosjektet Bo trygt hjemme er i regi av Lillehammer kommune og i tett samarbeid med Sykehuset Innlandet. Prosjektledere er Roy Otterholt Bekkeseth (Sykehuset Innlandet) og Linda Svendsrud (Lillehammer kommune) som utdypet sine erfaringer fra prosjektet så langt.
 - Grepene vi har tatt ser allerede ut til å gagne pasientene, sier Svendsrud. - Vi vet jo at det blir enda større behov for helsetjenester i årene vi har foran oss, så da er vi nødt til å tenke nytt, presiserer prosjektlederen.