Nå kan du bestille tid med en byggesaksbehandler

Vi er veldig glade for å dele at du nå kan bestille veiledningstime hos byggesaksavdelingen vår! Du kan velge om du vil møte personlig eller ta samtalen via video eller telefon.

Har du generelle spørsmål om byggesaker, kan du fra 16. januar 2025 kontakte oss på en ny måte enn før: Digitalt via nettsiden vår.

Timen du bestiller går rett i kalenderen til en av våre flinke byggesaksbehandlere, og du får også en kalenderinvitasjon sendt til e-posten din.

Dette kan du få hjelp til

I veiledningstimen kan du få generell veiledning til hvordan du skal søke, og hva du trenger å sjekke før du søker. 

Eksempler på dette er:

  • Generelle opplysninger om regelverket for søknadsplikt
  • Informasjon om og tolkning av planer, herunder dispensasjoner
  • Vurdering av om et tiltak er omfattet av midlertidig forbud mot tiltak
  • Spørsmål om tillatelser og byggesøknadsprosessen

Reserver tid med en byggesaksbehandler

Hva kan du ikke bruke veiledningstimen til?

Merk at det ikke er alt du kan bruke veiledningstimene til. Har du spørsmål om et konkret tiltak er søknadspliktig eller ikke, må du sende det skriftlig. 

Det gjelder for eksempel spørsmål om 

  • søknadsplikt for fasadeendringer
  • tolkninger av regelverket 
  • konkrete vurderinger av ditt prosjekt opp mot gjeldende reguleringsplan. 

Slike forespørsler er gebyrbelagt, og du må sende det skriftlig.

Dette sender du per e-post til postmottak@lillehammer.kommune.no

Eller per post til:

Lillehammer kommune
Byggesak
Postboks 986
2626 Lillehammer

Se gjerne gjennom

Før du bestiller en veiledningstime, kan du gjerne starte med å se på informasjonen vår om byggesaker i Lillehammer:

Mange tiltak kan du selv avklare om er søknadspliktige, via veilederen til Direktoratet for byggkvalitet.

Slik enkelt bestiller du tid

  1. Etter du har åpnet siden hvor du kan bestille tid, klikker du på “Reserver”. Deretter får du opp en kalender som viser ledige tider du kan velge mellom.
  2. Klikk på en dato som passer for deg, og velg tiden du ønsker i en liste som åpner seg. Velg tid og klikk “Fortsett”.
  3. Deretter fyller du inn kontaktinformasjon og litt informasjon om byggeprosjektet ditt.
  4. Klikk på “Bestill time” etter du har fylt inn feltene, og vipps - timen er bestilt!

Du får en e-post med oppsummering av skjemaet og en møteinnkallelse. 

Vi trenger din kontaktinformasjon for at byggesaksbehandleren skal kunne ta kontakt med deg dersom avtalen må avlyses. Informasjonen er kun tilgjengelig for den du får time hos, og ikke noen andre.

Kommunens andre

Byggesaksbehandlerne våre er den andre avdelingen til å benytte løsningen med timebestilling via nettsiden vår. Fra før har du også mulighet til å bestille tid til en samtale med vår fritidsrådgiver.

Gå til bestilling av tid med vår fritidsrådgiver

Framover jobber vi med at flere av kommunens tilbud og tjenester blir tilgjengelig for avtaler og bestilling, så følg med!