Har du generelle spørsmål om byggesaker, kan du fra januar kontakte oss på en ny måte enn før: Digitalt via nettsiden vår.
Timen du bestiller går rett i kalenderen til en av våre flinke byggesaksbehandlere, og du får også en kalenderinvitasjon sendt til e-posten din.
Vi vil legge ut en ny nyhet når du kan begynne med å bestille timer!
Dette kan du få hjelp til
I veiledningstimen kan du få generell veiledning til hvordan du skal søke, og hva du trenger å sjekke før du søker.
Eksempler på dette er:
- Generelle opplysninger om regelverket for søknadsplikt
- Informasjon om og tolkning av planer, herunder dispensasjoner
- Vurdering av om et tiltak er omfattet av midlertidig forbud mot tiltak
- Spørsmål om tillatelser og byggesøknadsprosessen
Hva kan du ikke bruke veiledningstimen til?
Merk at det ikke er alt du kan bruke veiledningstimene til. Har du spørsmål om et konkret tiltak er søknadspliktig eller ikke, må du sende det skriftlig.
Det gjelder for eksempel spørsmål om
- søknadsplikt for fasadeendringer
- tolkninger av regelverket
- konkrete vurderinger av ditt prosjekt opp mot gjeldende reguleringsplan.
Slike forespørsler er gebyrbelagt, og du må sende det skriftlig.
Dette sender du per e-post til postmottak@lillehammer.kommune.no
Eller per post til:
Lillehammer kommune
Byggesak
Postboks 986
2626 Lillehammer
Se gjerne gjennom
Mens du venter på muligheten til å bestille time, kan du gjerne starte med å se på informasjonen vår om byggesaker i Lillehammer:
Mange tiltak kan du selv avklare om er søknadspliktige, via veilederen til Direktoratet for byggkvalitet.
Kommunens andre
Byggesaksbehandlerne våre blir den andre avdelingen til å benytte løsningen med timebestilling via nettsiden vår. Fra før har du også mulighet til å bestille tid til en samtale med vår fritidsrådgiver.
Gå til bestilling av tid med vår fritidsrådgiver
Framover jobber vi med at flere av kommunens tilbud og tjenester blir tilgjengelig for avtaler og bestilling, så følg med!