Alle som mottar denne meldingen blir bedt om å svare med målerstand innen en svarfrist. Fristen for å svare er oppgitt i SMSen du mottar. Det gjelder også dem med smarte vannmålere.
Når du leser av målerstanden, ikke ta med tall bak komma. Det vil si at dersom vannmåleren din for eksempel viser 00587,263, skal du kun sende inn 587.
Nummeret du mottar meldingen fra er et unikt og flersifret nummer – knyttet til din vannmåler. Denne SMSen kan ikke videresendes.
Påminnelse og post
De som ikke har svart innen fristen vil få en ny melding med påminnelse om å lese av.
Ved manglende svar per SMS, sender vi ut et avlesningskort. Bruk koden du har fått på dette kortet og registrer målerstanden på leseav.no.
Du kan også sende svarslipp til kommunen eller levere på servicetorget i rådhuset.
Ofte stilte spørsmål
Med tiden kan den fjernavleses, men vi har ikke det systemet klart i dag. Derfor må også du som har ny vannmåler sende dine målerstand.
Det kommer flere sjanser. Det vil bli sendt ut SMS’er med påminnelse til dem som ikke har lest av innen fristen i den opprinnelige SMS’en. Til slutt vil dem som ikke har svart på noen av SMS’ene få tilsendt et avlesningskort.
Nei, det er ikke mulig. Avlesningen vil da ikke bli registrert. Rekker du ikke å rapportere innen fristen i SMS, kan du vente på avlesningskort.
Da sender du en SMS til med korrekt målerstand. Det er den siste SMS'en som kommer, som gjelder.
Da vil ditt forbruk for inneværende år bli stipulert/anslått av systemet. Systemet tar da utgangspunkt i forrige års avlesning. Dette kan slå ut negativt hvis du da hadde et større forbruk året før.
Målerstand kan korrigeres i ettertid, men må ta tas imot manuelt. Vi kan ta imot målerstand neste gang du får lest av vannmåleren. Vi vil da avklare med hver enkelt kunde om hvordan et eventuelt avvik skal rettes opp.
Mer informasjon
Ønsker du mer informasjon om vannmålere?
Se vår samleside om vannmålere