Tømmestasjoner rundt Mjøsa

Det er forbudt å tømme båtseptik i innsjøer og vassdrag. Rundt Mjøsa er det seks tømmestasjoner som alle kan bruke.

Ved Vingnes båthavn har vi en tømmestasjon for septik fra båter og bobiler eller campingvogn. Tømmestasjonen består av sugeslange til fastmonterte tanker i båten, egen mulighet for tømming av portapotti eller tanker fra båter og bobiler samt en slange man kan bruke til å fylle drikkevann.

Med denne tømmestasjonen er det seks tømmestasjoner vi kjenner til rundt Mjøsa, hvor nærmeste sør for Lillehammer er på Moelv. Tømming direkte i innsjøer og vassdrag er forbudt.

Her finner du tømmestasjoner

• Lillehammer: Brygga til Lillehammer båtforening, ved Vingnesbrua
    Både tømming av portapotti og slange til å tømme tanken fra båten.
  • Hamar: Tjuvholmen.
    Brygga til Hamar Båtforening ved marinabygget. Sugeinntak med slange ved drivstoffpumpene. Portapotti i kum på sørsiden av marinabygget.
  • Ringsaker: Brumunddal båthavn.
    På gjestebrygga innerst i båthavna ved siden av påfyllingspumpe for drivstoff. Tømming av tank med slange og vakuumpumpe.
  • Ringsaker: Moelv båthavn.
    På sørsiden ved utløpet av Moelva, hjørnet mot elva. Slange til å tømme tanken fra båten.
  • Østre Toten: Totenvika – Evjua/Viken II.
    Tømmestasjonen ligger ca. 100 meter fra brygga. Antas å være portapotti. Ikke mulig å bruke slange fra båten.
  • Gjøvik: Brygga ved Gjøvik båthavn.
    Ved siden av oljesenteret. Både tømming av portapotti og slange til å tømme tanken fra båten.

Tømming av bobiler

Om du har bobil, kan du i tillegg til å tømme den på Vingnes også tømme den ved campingene i Lillehammer. Se mer informasjon på campingene sine nettsider: