Trenger jeg byggetillatelse?

Før du bygger, endrer eller river noe på eiendommen din, må du sjekke om du trenger tillatelse fra kommunen.

Hvilken plan gjelder for min eiendom?

Aller først, undersøk hvilke planer som gjelder for din eiendom.

Kommuneplanens arealdel og eventuelle reguleringsplaner kan begrense hvordan du kan utnytte eiendommen din. Reguleringsplaner kan inneholde mer detaljerte krav enn de generelle reglene. Mengden du kan bygge på eiendommen din avhenger av hva disse planene tillater og hvor mye som allerede er bygd på eiendommen.

Hvilke byggeprosjekter må søke?

Byggeprosjekter kan grupperes i tre typer. Klikk deg inn på punktene under for å lese mer om de tre typene byggeprosjekter, for å finne ut hva som gjelder for ditt prosjekt. 

Uansett hvilken kategori dine byggeprosjekter tilhører, er det viktig å følge reglene i plan- og bygningsloven, byggeteknisk forskrift, kommuneplanen og eventuelle reguleringsplaner. Det er også nødvendig å unngå konflikter med annet gjeldende regelverk.

Hvis tiltaket ikke følger arealplanen eller reguleringsplanen, blir det krevd en godkjent dispensasjon for å gjennomføre tiltaket. Det påløper gebyrer uansett utfall.

Hva er en bruksendring?

En bruksendring er å endre bruk av et rom fra en gitt tillatt bruk til en annen. Dette kan kreve søknad og tillatelse. Du har for eksempel en søknadspliktig bruksendring om du:

  • endrer et rom fra tilleggsdel (for eksempel bod) til hoveddel (for eksempel stue) eller omvendt.
  • den nye bruken utløser nye tekniske krav til for eksempel dagslys eller rømning.
  • gjør endringer i boligen din slik at det blir to nye separate boliger.
  • vil bruke hele eller deler av boligen din til næringsvirksomhet.

Se Direktoratet for byggkvalitet sin side om bruksendring for mer informasjon og søknadsskjema.

Hvor lang tid tar saksbehandlingen?

Kommunen skal normalt avgjøre byggesaker innen tolv uker. Hvis følgende kriterier er oppfylt, har kommunen tre uker til å behandle søknaden:

  • Tiltaket er i tråd med plan- og bygningsloven og gjeldende planer.
  • Ingen naboer eller gjenboere har innsigelser.
  • Det er ikke nødvendig med tillatelse, samtykke eller uttalelse fra andre myndigheter.

Hvor mye koster det?

Se priser og gebyrer i Lillehammer kommune.

Har du spørsmål? 

Dersom du lurer på om ditt byggetiltak er søknadspliktig eller ikke, kan du sende en skriftlig henvendelse til byggesaksavdelingen per e-post eller post. 

E-post: postmottak@lillehammer.kommune.no

Postadresse: 
Lillehammer kommune
Byggesak
Postboks 986
2626 Lillehammer