1. Hjemmel
Kontrollutvalget er opprettet for kommunestyreperioden 2023-2027 i medhold av kommuneloven §§ 5-1 og 23-1.
2. Valg av medlemmer og sammensetning
Kontrollutvalget skal velges i det konstituerende møtet. Kommunestyret velger selv medlemmer og varamedlemmer til utvalget og blant dem leder og nestleder.
Utvalget skal for kommunestyreperioden 2023-2027 ha fem medlemmer, jf. kommunestyrets vedtak den 25.05.23 sak 45/23. Minst ett medlem skal velges blant kommunestyrets faste medlemmer, jf. kommuneloven § 23-1. Øvrige medlemmer kan være varamedlemmer til kommunestyret.
Kontrollutvalget skal ledes av et fast medlem av kommunestyret. Leder skal ikke være medlem av samme parti, eller tilhøre samme gruppe som ordføreren.
Kommunestyret kan når som helst velge medlemmer til utvalget på nytt. Hvis ett eller flere medlemmer skal skiftes ut, skal alle medlemmene velges på nytt.
Følgende er utelukket fra valg:
- Ordfører og varaordfører
- Medlem og varamedlem av formannskap
- Medlem og varamedlem av folkevalgte organer med beslutningsmyndighet. Medlemmer og varamedlemmer av kommunestyret er likevel valgbare, om de ikke samtidig sitter i et annet organ med beslutningsmyndighet
- Ansatte i den aktuelle kommunen. Dette gjelder ansatte i både midlertidige og faste stillinger
- Personer som har en ledende stilling, eller som er medlem eller varamedlem av styret eller bedriftsforsamlingen, i et selskap som kommunen eller fylkeskommunen har eierinteresser i
- Personer som har en ledende stilling, eller som er medlem eller varamedlem av styret i et interkommunalt politisk råd eller et kommunalt oppgavefellesskap.
3. Virkeområde og vedtaksmyndighet
Kontrollutvalget skal føre løpende tilsyn med den kommunale forvaltning på kommunestyrets vegne, jfr. kommuneloven § 23-1.
Kontrollutvalgets oppgaver og saksbehandling er beskrevet i forskrift om kontrollutvalg og revisjon. De vesentligste oppgavene omtales kort under.
4. Kontrollutvalgets oppgaver
- Minst en gang i valgperioden utarbeide en plan for gjennomføring av forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll. Planen skal bygge på risiko- og vesentlighetsvurderinger.
- Påse at kommunens virksomhet blir gjenstand for forvaltningsrevisjon.
- Rapportere til kommunestyret om hvordan kommunestyrets merknader til forvaltningsrevisjon er blitt fulgt opp.
- Påse at det føres kontroll med kommunens interesser i selskaper.
- Påse at kommunen har en forsvarlig revisjonsordning og avgi innstilling om eventuelt valg av revisor.
- Utarbeide forslag til budsjett for kontrollarbeidet.
- På kommunestyrets vegne forestå løpende kontroll med forvaltningen.
- Påse at kommunens årsregnskap blir revidert betryggende, og holde seg løpende orientert om revisjonsarbeidet og påse at dette foregår i samsvar med lover og regelverk.
- Avgi uttalelse om kommunens årsregnskap før det vedtas av kommunestyret.
- Påse at revisjonsmerknader blir fulgt opp.
I tillegg har kontrollutvalget ansvaret for bestilling av revisjonstjenester.
Kontrollutvalgets leder har møte- og talerett i kommunestyret når utvalgets saker skal behandles. Utvalgets leder kan la ett av de andre medlemmene i utvalget utøve denne retten på sine vegne.
Kontrollutvalget har som organ rett til å være til stede i lukkete møter i folkevalgte organer i kommunen, om ikke kommunestyret vedtar at retten ikke gjelder lukkede møter i kommunestyret.
Kontrollutvalget kan som organ kreve at kommunen legger frem enhver opplysning, redegjørelse eller dokument som utvalget finner nødvendig for å utføre sine oppgaver. Kontrollutvalget kan også som organ foreta undersøkelser som det mener er nødvendige.
Taushetsplikten er ikke til hinder for å gjennomføre slike kontrolltiltak, jfr. kommuneloven §§ 23-2 og 23-6.
Kontrollutvalget kan ikke overprøve politiske prioriteringer i saker som er behandlet av kommunens folkevalgte organer.
5. Møte- og talerett i kontrollutvalget
Ordfører har møte- og talerett i kontrollutvalget, jfr. kommuneloven § 6-1.
Oppdragsansvarlig revisor, eller dennes stedfortreder, har møte- og talerett i kontrollutvalgets møter, og kan forlange å få sine uttalelser protokollert, jfr. kommuneloven § 24-3.
Møteretten for ansattes representanter reguleres av kommunelovens § 13-4.
6. Saksbehandlingsregler for organet
Kommunestyret skal sørge for at kontrollutvalget får sekretariatsbistand som tilfredsstiller utvalgets behov. Kommunestyret velger selv sekretariat for kontrollutvalget etter innstilling fra kontrollutvalget.
Sekretariatstjenestene utføres av Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet kommunalt oppgavefellesskap (KSI KO).
Sekretariatet har som formål å bistå kontrollutvalgene og sørge for sekretariatsbistand i tråd med forskriften om kontrollutvalg og revisjon. Sekretariatstjenesten skal til enhver tid tilfredsstille utvalgenes behov.
KSI KO skal påse at de sakene som behandles av kontrollutvalgene er forsvarlig utredet, og at utvalgenes vedtak blir iverksatt.
Sekretariatets oppgaver:
- Ivareta praktiske sekretariatsfunksjoner.
- Forberede og utrede saker til behandling i kontrollutvalgene.
- Følge opp kontrollutvalgenes vedtak.
- Kontroll med forvaltningen og revisjonen.
- Påse at kommunestyrets vedtak blir fulgt opp.
- Risiko- og vesentlighetsanalyse.
- Plan for forvaltningsrevisjon og eierskapskontroll.
- Utrede bestillingsbehov, iverksette bestillinger, følge opp oppdrag og bistand ved valg av revisjonsordning.
7. Andre bestemmelser
Krav om møteoffentlighet gjelder kontrollutvalgets møter og virksomhet.