1. Hjemmel
Ungdomsrådet er et lovpålagt organ valgt av kommunestyret i medhold av kommuneloven § 5-12 med tilhørende forskrift om kommunale og fylkeskommunale råd for eldre, personer med funksjonsnedsettelse og ungdom (forskrift om medvirkningsordninger).
Rådet er å regne som et «annet kommunalt organ» jf. kommuneloven § 5-2 og medlemmene som folkevalgte, jf. kommuneloven § 5-1 fjerde ledd.
Reglementet for Lillehammer ungdomsråd er hjemlet i kommuneloven § 5-13 om reglement for folkevalgte organer og kommuneloven § 11-12 om reglement for saksbehandling i folkevalgte organer.
2. Formål
Ungdomsrådet
- skal arbeide for ungdoms interesser
- skal være ungdommens talerør overfor politikere og andre beslutningstakere.
- skal ha en rådgivende rolle for kommunen i aktuelle saker, og har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder ungdom.
- kan også ta opp egne saker.
- rådets medlemmer og varamedlemmer har rett til innsyn i saksdokumenter som omfatter den delen av kommunens virksomhet som ligger innenfor organets virkeområde.
- bør også se som en oppgave å styrke ungdoms kunnskap om demokrati.
Ungdomsrådet er et partipolitisk uavhengig organ.
3. Valg og sammensetning
Ungdomsrådet velges av kommunestyret selv.
Ungdomsrådet består av en representant fra:
- hver ungdomsskole/private skoler: (Hammartun, Smestad, Åretta, NTG Ung, Steinerskolen, Engesvea)
- hver videregående skole (Lillehammer avd. nord, Lillehammer avd. sør, NTG, Create.
- Lillehammer læringssenter - LLS
- Plan B.
I tillegg oppnevner utvalg for oppvekst, utdanning og kultur en folkevalgt observatør til ungdomsrådet.
Hver skole ved elevrådet/PlanB nominerer hhv en representant og en personlig vararepresentant. Hver skal nominere en av hvert kjønn.
Ingen skal på valgtidspunktet ha fylt 19 år. De valgte velges for 2 år. Avgangselever kan velges for ett år.
Ungdomsrådet konstituerer seg selv ved å velge leder og nestleder. Ved valg av leder og nestleder kan ethvert medlem av ungdomsrådet kreve skriftlig avstemning.
Det er ikke er krav om at en må være folkeregistrert som bosatt i kommunen eller i en av kommunene i fylket, for å kunne velges til å sitte i ungdomsrådet. For valg av medlemmer til rådene gjelder dermed ikke valgbarhetskravene i kommuneloven, jf. kommuneloven § 7-2.
Rådet kan opprette arbeidsutvalg med medlemmer som er valgt blant medlemmene av rådet. Eldrerådet kan selv når som helst omorganisere eller nedlegge slike utvalg, jf. kommuneloven § 5-12 femte ledd. Arbeidsutvalg kategoriseres som andre kommunale organer. Som for andre kommunale organer gjelder de samme reglene som for folkevalgte organer, jf. § 5-2 tredje ledd. Det betyr blant annet at arbeidsutvalg må følge saksbehandlingsreglene i kommuneloven kapittel 11, og medlemmer må velges i tråd med valgreglene i kommuneloven kapittel 7. Rådet fastsetter selv reglement for arbeidsutvalg det selv oppretter, jf. kommuneloven § 5-13.
3. Opplæring
Opplæringen av medlemmene skal skje så raskt som mulig etter at de er valgt. Temaer som kan inngå i opplæringen er:
- Informasjon om offentlig forvaltning:
- Innføring i det politiske systemet. Hvordan henger ting sammen, hvordan behandles en politisk sak, hvem bestemmer hva?
- Innføring i kommunens saksområder. Hvilke saker kan ungdomsrådet ha direkte innvirkning på?
- Forvaltningsnivåene. Hvor tas avgjørelsene?
- Ungdomsrådets rolle:
- Et rådgivende organ. Hva innebærer det?
- Muligheter for påvirkning.
- Egne saker
- Møter med politikere og administrasjon:
- Faste møter
- Møter ved behov
- Møte- og talerett i folkevalgte organer?
- Forventninger og krav:
- Hvordan stille forberedt på møtene
- Følge opp avtalte oppgaver
- Representere på en god måte – være bevisst sin rolle
- Rettigheter:
- Rett til fri fra skole/arbeid
- Møtegodtgjørelse og dekning av utgifter
4. Møter og arbeidsform
Ungdomsrådet holder møte i alminnelighet én gang hver måned, og ellers;
- når det selv bestemmer det
- når leder finner det nødvendig
- eller når minst 6 av medlemmene krever det.
Ungdomsrådet kan gjøre vedtak når minst 6 av representantene er til stede.
Møtene avholdes på tidspunkt iht. rådets egen bestemmelse.
Representantene har møteplikt. Den enkelte representant plikter å melde eventuelt forfall så tidlig som mulig. Varamedlemmer som skal møte innkalles særskilt.
Innkalling til møter skal inneholde opplysninger om tid og sted for møtet, sakliste og sakspirer for de saker som skal behandles og eventuelt orienteringer som skal gis.
Sakspapirene skal distribueres 7 dager før møtet. Tilleggssaker kan unntaksvis ettersendes. Sakliste legges ut på Lillehammer kommunes nettsider og er offentlig tilgjengelig på den måten.
Det skal føres protokoll (møtebok) over forhandlinger i folkevalgte organer. Protokollen skal inneholde:
- tidspunkt, varighet og møtested for møtet
- fraværende medlemmer og møtende varamedlemmer
- permisjoner innvilget i løpet av møtet
- behandling av forfall og spørsmål om inhabilitet, inkl. hjemmel for eventuell
inhabilitet - hvilke saker som ble behandlet
- hjemmel for evt. lukking av møtet
- framsatte forslag, avstemningsresultater og vedtak i de enkelte saker
- eventuelle orientering- og referatsaker som ble behandlet i møtet
- ellers føres det som må til for å vise gangen i saksbehandlingen og avviklingen av møtet
Protokoll fra forrige møte godkjennes formelt ved starten av neste møte.
Ungdomsrådets vedtak i aktuelle saker skal følge sakens videre behandling i folkevalgte organer.
5. Godtgjøring
Ungdomsrådets medlemmer tilstås godtgjøring i samsvar med regler vedtatt av kommunestyret. Reglene finnes i forskrift om folkevalgtes arbeidsvilkår i Lillehammer kommune.
6. Tilskuddsmidler
Ungdomsrådet disponerer et årlig budsjett til aktivitetsmidler. Midlene skal gå til å støtte gode tiltak for ungdom og ungdomsaktiviteter i Lillehammer.
Ungdomsrådet skal utarbeide kriterier for tildeling av midler, som skal vedtas av utvalg for oppvekst, utdanning og kultur.
7. Taushetsplikt
Fortrolige opplysninger som mottas i forbindelse med behandling av saker i kommunen må respekteres og ikke brukes til personlig vinning. For alle saker som er unntatt offentlighet, gjelder taushetsplikt for de taushetsbelagte opplysningene. Taushetsbelagte opplysninger skal ikke formidles til uvedkommende.
8. Møte- og talerett
Leder av ungdomsrådet, eller den som blir utpekt av rådet, har møte- og talerett i folkevalgte organer ved behandling av rådets årsmeldinger, samt i andre saker rådet har hatt til behandling og som står på det aktuelle organets saksliste. Rådet må i forkant av det aktuelle møtet melde hvilke saker det ønsker å uttale seg om. Taleretten innebærer at man får ordet én gang ved oppstart av debatten for å begrunne og synliggjøre rådets behandling. Taletiden begrenses til 5 minutter, men kan utvides av det folkevalgte organet som skal behandle saken rådet skal uttale seg om.
9. Ikrafttredelse
Reglementet trer i kraft fra og med det konstituerende møtet i kommunestyret for perioden 2023-2027.