Tilsyn av private avløpsanlegg

Kommunen fører tilsyn med private avløpsanlegg hvert femte år. Du kan få pålegg om å utbedre anlegget ditt og eventuell tilbaketrekking av utslippstillatelsen din.

Slik fungerer tilsyn

Kommunen utfører tilsyn av private avløpsanlegg hvert femte år. Du blir varslet i forkant av tilsynsbesøket. 

Dette skjer når kommunen kommer på tilsyn:

  • Gjennomgang av dokumentasjon og registrering for anlegget
  • Kontroll av tømmerapporter, servicerapporter og årsrapporter
  • Vurdering av tømmefrekvens og tilgjengelighet
  • Kontroll av forurensning, lukt eller annen sjenanse
  • Oppfølging av eventuelle avvik, og dermed pålegg om retting

Tilsynsgebyr

Alle eiendommer med innlagt vann, som ikke er tilknyttet et kommunalt avløpsnett, får et tilsynsgebyr på 717 kroner i året.

Gebyret legges til i dine kommunale avgifter. 

Har du fått pålegg om retting?

Hvis utslippet på din eiendom er ulovlig vil kommunen gi deg pålegg om retting i avløpsforholdene dine.

Ta kontakt med godkjent foretak som kan bistå deg med forbedringer og søknad om ny utslippstillatelse. Du må selv betale for å leie inn foretaket.

Økonomisk støtte til retting

Lillehammer kommune har ingen egne støtteordninger for utbedring av avløpsanlegg. Men du kan søke lån gjennom Husbanken til slike tiltak. For å få innvilget lån hos Husbanken, må du dokumentere at du ikke får lån i privat bank.

Utsette fristen for retting

For å få utsatt frist for retting av avløpsforhold må du sende en søknad om utsettelse. Du må begrunne hvorfor tiltaket ikke kan gjennomføres innen fristen.

Send søknad om utsettelse til Lillehammer kommune

Vi vurderer søknaden ut fra blant annet:

  • Risiko for forurensning
  • Anleggets tilstand og belastning
  • Avstand til drikkevannskilder, naboer og andre sårbare områder
  • Mulighet for å koble seg til offentlig avløp innen fem år

En innvilget utsettelse er et enkeltvedtak som du kan klage på.

Klage på vedtak

Du kan klage på pålegg om retting eller vedtak om utsettelse. Ta kontakt med saksbehandler dersom du trenger veiledning. 

Du må klage innen tre uker etter at du mottok brevet. Du må begrunne klagen og beskrive hva du ønsker. 

Send klage til Lillehammer kommune

Opprydding i gamle private avløpsanlegg

Mange avløpsanlegg ble etablert på 1960- og 70-tallet. Kravene i regelverket er i dag langt strengere, og infiltrasjonsgrøfter har begrenset levetid før de blir «mettet» og slutter å rense avløpsvannet. Selv om anlegget ser ut til å fungere, gjør det ofte ikke det.

I Lillehammer kommune er det registrert rundt 1500 private avløpsanlegg, og de fleste er over 30 år gamle. Som en del av en opprydding i gamle private avløpsanlegg går vi gjennom arkivene for å finne etableringsdato for hvert anlegg. 

På bakgrunn av dette gjennomfører vi kartlegging og tilsyn, gir varsel om opprydding i tilsynsrapporten, og sender deretter pålegg om tilbaketrekking av utslippstillatelse.

Tilbaketrekking av utslippstillatelse

Kommunen kan trekke tilbake utslippstillatelsen din dersom: 

  • Anlegget ditt er eldre enn 30 år, og det ikke har kommet dokumentasjon som viser at det fremdeles er innenfor dagens krav, eller
  • hvis du må ha en fornyet tillatelse basert på dagens regelverk

Hvis du har fått tilbaketrukket utslippstillatelsen, kan du ta kontakt med et godkjent foretak som kan dokumentere avløpsanlegget ditt. De kan komme med forslag til oppgradering og sende søknad om ny utslippstillatelse. 

I noen tilfeller kan deler av eksisterende anlegg brukes videre.

Utkobling av slamavskiller

Ved rehabilitering av den private avløpsledningen skal slamavskilleren alltid kobles ut.

For bygninger som er tilknyttet offentlig avløp er slamavskiller unødvendig og uønsket fordi:

  • Tømming medfører ulemper for nærmiljøet.
  • Gass fra slamavskilleren kan ødelegge din private stikkledning og de kommunale avløpsledningene.
  • Slammet som leveres til renseanlegget kompliserer og fordyrer renseprosessen.
  • Utette slamavskillere fører til forurensning av grunnen.