På denne siden kan du finne informasjon om
Jeg er forelder og er bekymret for mitt barns utvikling. Hva kan jeg gjøre?
- Ta kontakt med barnehagen. Barnehagen gjør sine undersøkelser og prøver ut tiltak.
- Barnehagen kan be om tverrfaglig veiledning fra veiledningsteam i kommunen.
- Foresatte kan be om veiledning fra tverrfaglig familieteam.
- Hvis barnet fortsatt har vansker, kan barnehagen og foresatte henvise til PPT. PPT undersøker hvilke behov barnet har, og gir veiledning og råd om hva barnet har behov for.
Barn under opplæringpliktig alder som har særlig behov for spesialpedagogisk hjelp, har rett til slik hjelp. Dette gjelder uavhengig av om barna går i barnehage.
For å få spesialpedagogisk hjelp må PPT først gjøre en sakkyndig vurdering. Foresatte kan sende en henvisning til PPT om spesialpedagogisk hjelp, eventuelt med hjelp og veiledning fra barnehagens styrer eller helsetjenesten.
Les mer om
Saksgang for spesialpedagogisk hjelp
Når et barn ikke utvikler seg slik som man forventer, kan barnet ha behov for og rett til spesialpedagogisk hjelp. Slike forhold kan være at barnet
- har forsinka språkutvikling eller språkvansker
- har sosiale eller emosjonelle utfordringer
- ikke utvikler motoriske eller kognitive evner som forventet
Barnehagen kan søke tverrfaglig veiledningsteam om hjelp. Foreldrene kan søke veiledning hos tverrfaglig familieteam.
Dersom barnet går i barnehage fylles henvisning ut i samarbeid med barnehagen. Foresatte kan også søke på eget initiativ. Barnehagen kan ikke henvise til PP-tjenesten uten foresattes samtykke.
PP-tjenesten vurderer om barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp eller ikke. Dersom barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp inneholder vurderingen en anbefaling av tiltak og omfang av hjelpen.
Det er krav til samtykke fra foresatte før det fattes vedtak om spesialpedagogisk hjelp. Når samtykke og sakkyndig vurdering foreligger fatter kommunen vedtak om spesialpedagogisk hjelp. Tilrådingen i den sakkyndige vurderingen ligger til grunn for vedtaket om spesialpedagogisk hjelp.
I Lillehammer kommune skal alle barn med sakkyndig vurdering ha individuell utviklingsplan (IUP). Planen skal tydeliggjøre hva som er barnets særlige behov og hvordan dette skal imøtekommes.
Det er barnehagens styrer som har ansvar for at planen utarbeides, evalueres og justeres i takt med barnets utvikling. Planen skal bygge på sakkyndig vurdering og enkeltvedtak og skal være et dynamisk og konkret arbeidsredskap som ivaretar barnets helhetlige tilbud i barnehagen. IUP skal være et godt arbeidsdokument for samarbeid mellom barnehagen og foresatte.
Det skal årlig utarbeides en skriftlig oversikt over den spesialpedagogiske hjelpen barnet har mottatt, og en vurdering av barnets utvikling. Det er den som gir hjelpen og som har den løpende kontakten med barnet, som har ansvar for å utarbeide rapporten.
Rapporten sendes fra barnehagen til de foresatte og barnehagekontoret 15. juni hvert år.
Foresatte har rett til å klage, både på avslaget og innholdet i vedtaket, saksbehandlingen og på manglende oppfyllelse av enkeltvedtaket. Det er statsforvalteren i Innlandet som er klageinstans.
Kommunen skal sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Tilretteleggingen kan gis i form av ekstra bemanning, veiledning eller organisatoriske tiltak.
Hvordan får man tilrettelegging?
For å få tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne, trenger en ikke sakkyndig vurdering fra PP-tjenesten, men dokumentasjon fra sakkyndig instans. Med sakkyndig instans menes de faglige instanser og personer som har hatt med barnet å gjøre fra tidspunktet funksjonsnedsettelsen ble oppdaget.
Hvem kan søke?
Det er barnehagen, i samarbeid med foresatte, som søker om tilrettelegging for barn med nedsatt funksjonsevne og innhenter dokumentasjon fra sakkyndig instans.
Det er ikke et krav i loven om at foreldrene må søke om tilrettelegging. Ei heller et krav om samtykke fra foreldrene før kommunen fatter vedtak og setter i gang tiltak for å tilrettelegge barnehagetilbudet.
Dersom kommunen vurderer å sette i gang tiltak uten at foreldrene har vært involvert, må kommunen forhåndsvarsle foreldrene om dette. Foreldrene vil da få mulighet til å uttale seg i saken før det fattes vedtak.
Om skyss er nødvendig for at barnet skal kunne motta spesialpedagogisk hjelp, har barnet rett til skyss. Barnet har også rett til nødvendig reisefølge og tilsyn.
Foreldre som har vesentlig større byrder knyttet til skyss enn andre foreldre kan søke om skyss. Dette vil være i de tilfellene hvor hjelpen gis langt fra hjemmet, eller at barnet transporteres mellom barnehagen og et annet sted hvor barnet mottar hjelpen.
Søknaden blir sendt til og behandlet av barnehagekontoret i Lillehammer kommune.