Søk helse- og omsorgstjenesterDe fleste helse- og omsorgstjenester i Lillehammer kommune har ett felles søknadsskjema som behandles av tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester.Hvem behandler søknaden? Det er tildelingsenheten for helse- og sosialtjenester som mottar og behandler søknaden din. Hos oss saksbehandler vi tildeling av tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven.Slik søker duDu søker om helse- og omsorgstjenester ved å fylle ut søknadsskjemaet under. Det er felles søknadskjema for alle helse- og omsorgstjenester i Lillehammer kommune. Søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester (PDF, 356 kB)Skjemaet sendes til:Lillehammer kommunev/Tildelingsenheten for helse- og sosialtjenesterPostboks 9862626 LillehammerHva skjer med søknaden din? Om saksbehandlingen Når du søker om bistand/hjelp får du en saksbehandler for den aktuelle søknaden. Når søknaden er mottatt, blir du kontaktet for vurderingssamtale/hjemmebesøk og innhenting av utfyllende opplysninger.Det gjøres en kartlegging av dine behov med vurdering, etter kriterier, før du får vedtak om tjenesten. Har du kommunale tjenester fra før vil også opplysninger fra andre tjenesteområder være viktig for saken, slik at den blir belyst best mulig. Innhenting av opplysninger fra andre skjer etter samtykke fra deg. Når du underskriver søknaden samtykker du i at Lillehammer kommunebehandler personopplysninger elektronisk og formidler opplysninger til de ansatte som deltar i saksbehandlingen og tjenesteytingen.innhenter nødvendige opplysninger fra din fastlege, andre enheter i kommunen eller sykehus.innhenter inntektsopplysninger fra ligningsmyndighetene for de tjenester det kreves egenbetaling for. Hjemmebesøk og vurderingssamtale Saksbehandleren du får tar kontakt med deg for å gjøre avtale om videre oppfølging av søknaden.Det blir vanligvis foretatt hjemmebesøk eller besøk på behandlingsinstitusjon.Du kan velge om du ønsker å ha med deg pårørende eller en annen person du har tillit til i møte med saksbehandleren. Vedtak Du vil få et skriftlig og begrunnet svar på din søknad. Du får som regel svar på søknaden din innen fire uker. Dersom vi trenger lengre tid for å behandle saken din, vil du innen fristen få beskjed om dette. Klage på vedtak Hvis du er misfornøyd med vedtaket du har fått, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger hjelp til å klage, kan du henvende deg til oss. Opprettholder kommunen sin avgjørelse etter du har klagd, blir saken sendt videre til Statsforvalteren. Da avgjør de om klagen skal tas til følge. Om tildelingsenhetenTildelingsenheten er her for at du skal kunne henvende deg til ett sted når du trenger bistand. Vi holder til i rådhuset, i Storgata 51. Tildelingsenheten har også funksjonen som kommunens koordinerende enhet, og skal sørge og et helhetlig tilbud til pasienter og brukere. Vi har blant annet ansvar for å:vurdere og saksbehandle saker vedrørende helhetlig habilitering/rehabilitering.behandle søknad om koordinator og individuell plan.ha oversikt over koordinatorer og eksisterende individuelle planer (IP) i kommunen.kvalitetssikre arbeid med individuelle planer (IP).medvirke til opplæring og veiledning av koordinatorene.bidra til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid.samarbeide med helseforetak.Ved tildelingsenheten får du også kontakt med:DemenskoordinatorHukommelsesteamKreftkoordinatorAktuelle lover og reglerPasient- og brukerombudet Lov om pasient- og brukerrettigheterLov om kommunale helse- og omsorgstjenesterForskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesteneForskrift om en verdig eldreomsorgForskrift om sykehjem og boform med heldøgns omsorg og pleieForskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenesterForvaltningslovenVerdighetsgarantiforskriften