Bli en del av kommunens fallviltgruppe

Lillehammer kommune ser etter støttepersonell som ved behov kan bistå dem som er med i vaktordningen til kommunens fallviltgruppe. Vi ser at det i enkelte perioder og tilfeller er behov for å ha et par personer ekstra til for å bistå i oppdraget.

Gruppen ivaretar kommunens lovpålagte oppgave med skadet og sykt vilt.

Oppgavene innebærer utrykning for avliving og eventuelt ettersøk når det mottas melding om storvilt som fortsatt er i live eller ligger døde etter påkjørsel i trafikken, samt når storvilt er skadet eller sykt av andre årsaker. Kommunen søker derfor etter deg som ønsker å bistå i ettersøksoppdrag og diverse fallvilt- og feltarbeid.

Oppdraget vil starte snarest mulig etter søknadsfristens utløp.

Oppdraget

Fallviltgruppa ivaretar Lillehammer kommunes praktiske oppgaver med fallvilt. Utover oppgaver med ettersøksarbeid kan fallviltgruppa nyttes til praktisk arbeid vedrørende avlivning, prøvetaking, transport og klargjøring av omsettbart kjøtt, samt arbeid med skadegjørende vilt og ettersøk under ordinær jakt.

Det er i dag fem personer som deltar i en vaktordning hele året, som leder organiserer, og de avtaler seg imellom. I perioder med mange hendelser og ved høytider ser vi at det er behov for et par ekstra til å bistå i dette arbeidet.

Oppgaver

• Rykke ut ved henvendelser vedrørende skadet vilt.
  • Ettersøk etter skadet vilt (kun med godkjent ettersøk videregående kurs).
  • Prøvetaking (skrantesjuke – CWD).
  • Vurdere og eventuelt foreta avlivning.
  • Oppgaver knyttet til vilt i tettbebygde strøk.
  • Rapportere til hjorteviltregisteret og administrasjonen.
  • Andre viltoppgaver kan evtentuelt bli aktuelt ved nærmere avtale.

Kvalifikasjoner

Den som påtar seg å gjennomføre oppdrag knyttet til fallvilt for kommunen må tilfredsstille de krav som er satt fra det offentlige gjennom lover og forskrifter.

• Registrert i jegerregisteret og ha bestått skyteprøve for storvilt.
  • Disponerer våpen for storvilt og har erfaring med storviltjakt.
  • Har gyldig førerkort klasse B og disponerer bil.
  • Oppdraget krever at du bør være tilgjengelig for fallviltarbeid på kort varsel, hele døgnet.
  • Kurs i arbeidsvarsling del 1 (må eventuelt tas før det utføres arbeid langs vei).

For dem som skal gå ettersøk med hund gjelder i tillegg disse punktene:

• Gjennomført kurset «ettersøk videregående del 2».
  • Dersom kurset ikke er gjennomført, må vedkommende være villige til å ta dette kurset for å imøtekomme de krav som stilles til ettersøk utført av det offentlige.
  • Godkjent ettersøksekvipasje.

Du må beherske norsk skriftlig og muntlig.

Personlige egenskaper

• Av hensyn til responstid er det ønskelig at du er bosatt/oppholder seg i, eller i nær tilknytning til, Lillehammer kommune.
  • Har gode samarbeidsevner, er serviceinnstilt, er systematisk og strukturert, samt kan jobbe selvstendig.
  • Innehar grunnleggende digitale ferdigheter, eller har evner til å oppgradere datakompetanse, samt er kapabel til digital rapportering, timeføring mv. Opplæring av dataprogrammer mv. vil gis.

Vi tilbyr

• Spennende og utfordrende oppgaver.
  • Godtgjøring etter Lillehammer kommune sine satser for oppdragstakere innen fallvilt.

Slik søker du

Søknadsfrist: 7. november 2024

Søknad sender du som e-post til: postmottak@gausdal.kommune.no

Det er ikke eget søknadsskjema, og det holder med en kortfattet søknad med en enkel CV.

For spørsmål, kontakt Remi Rundsveen Eriksen, rådgiver vilt, skog, utmark og fisk, Landbrukskontoret i Lillehammer-regionen.

E-post: remi.rundsveen.eriksen@gausdal.kommune.no

Les mer om landbrukskontoret i Lillehammer-regionen.